|
|||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2009-09-11
A köztulajdonú cégek átláthatósága kormányrendelet hatályon kívül helyezésének kérése A 175/2009. (08. 29.) Kormány rendelet "a köztulajdonban álló gazdasági társaságok működésének átláthatóbbá tételéről" és e társaságok vezető és irányító alkalmazottai nevének, beosztásának, valamint jövedelmi adatainak a cégek honlapjain 2009. szeptember 15-ig, majd azt követően folyamatos kötelező közzétételéről szól. Megjelent az augusztus 29-i Magyar Közlönyben, illetve látható a magyarorszag.hu jogszábalykeresőjében is, vagy a teljes szöveg (egy oldal) letölthető itt. A megjelenést követő harmadik napon, szeptember 1-én lépett hatályba.
A Faipari, Bútoripari és Erdészeti Ágazati Párbeszéd Bizottság (FBE-ÁPB) szeptember 11-i ülése napirendjére vette ezen rendelet értékelését is és a benne résztvevő felek úgy döntöttek, hogy a kormányrendelet haladéktalan hatályon kívül helyezését kérik a Miniszterelnöktől. Továbbá az Adatvédelmi Biztost és a Magyar Köztársaság Alkotmánybíróságának Elnökét e hatályon kívül helyezésben közreműködésre kérték. Ennek érdekében a FBE-ÁPB munkaadói és munkavállalói oldali elnökei közös levelet írtak
- a Miniszterelnöknek, - az Alkotmánybíróság Elnökének és - az Adatvédelmi Biztosnak. (A fenti kapcsolókon a levelek megismerhetőek.)
A kérés fő okai, hogy a rendelet: - jogalkotási hiba, mivel a benne szabályozott adatkör nyilvánosságát elrendelni alkotmányosan csak törvényben lehetett volna; - ezen adatok nem tartoznak a közérdekből nyilvános adatok körébe; - a személyes adatok közzététele adatvédelmi szempontból aggályos; - végül nem egyértelmű a jogszabályban leírtak alapján alkalmazásának kezdőidőpontja.
Ugyanakkor a személyi kör meglehetősen széles, tehát akár fizikai besorolású munkavállalók is beleesnek: "... , valamint a tartósan egyes munkavállalók tevékenységét irányító munkavállalók", valamint mindezen személyekről számos olyan adatot kell közzétenni, aminek e személyek talán egyáltalán nem örülnének. Ráadásul: "A közzétett adatok a közzétételt követő két évig nem távolíthatóak el." Így - amíg e rendelet ebben a formájában él - tulajdonképpen a mindenkori utolsó két év idősora áll majd az érintett személyekről az egész világ rendelkezésére az állam vállalkozói körét illetően. Ezzel az állam e versenyszférában működő cégeinek tulajdonképpen elég érzékeny adatait teregeti ki. A versenytársak, a beszállítók és a vevők számára ezen információk számos olyan célt is szolgálhatnak, melyek a rendelet hatálya alá eső vállalkozások számára hátrányosak. Munkavállalói és munkaadói oldalról is aggályos, hogy nem értelmezhető egyértelműen a jogszabály alkalmazásának kezdőidőpontja: csak a hatálybalépése után létrejött szerződésekre, vagy netán korlátlanul visszamenőlegesen is minden munkaszerződésre érvényes ráadásul akár függetlenül a szerződés esetleges titokvédelmi rendelkezéseire. Az érintett cégek munkavállalói a rendelet hatálybalépése előtti munkaszerződéseik megkötésikor nem tudhatták, hogy azzal nevük, beosztásuk, fizetésük és más a cégtől származó jövedelmeik is nyilvánosak lesznek.
A Faipari, Bútoripari és Erdészeti Ágazati Párbeszéd Bizottságban részt vesznek:
Munkaadói oldalon: FAGOSZ, Fagazdasági Országos Szakmai Szövetség, MBFSZ, Magyar Bútor és Faipari Szövetség, OAFSZ, Országos Asztalos- és Faipari Szövetség
Munkavállalói oldalon: EFDSZ, Erdészeti és Faipari Dolgozók Szakszervezete, MEDOSZ, Mezőgazdasági, Erdészeti és Vízügyi Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége, Munkástanácsok Faipari Szakmai Ágazatának Országos Szövetsége, ÉFÉDOSZSZ, Építő-, Fa- és Építőanyag-ipari Dolgozók Szakszervezeteinek Szövetsége.
A Faipari, Bútoripari és Erdészeti Ágazati Párbeszéd Bizottság az Ágazati Párbeszéd Központ részeként alakult meg. FBE-ÁPB
|
| |||||
|