|
|||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2010-03-16
Napelemes faautó - itt az új környezetbarát csoda Új meseautót faragott az elmúlt félévben Kovács Gábor, akit fából készített velocipédjeiről és forgalomba helyezhető, lábhajtányos fa-autójáról ismert meg az ország. Már több televíziós csatorna is megkereste, szerepelt a Fábry-show-ban.
Kovács Gábor munkája nem egyszerűen sufni-tunning.
A Nemzeti Közlekedési Hatóságtól kért állásfoglalást, milyen feltételek betartása mellett vehet részt a forgalomban. Az új, mesebelinek tűnő járgány egy elektromos autó, amit jelenleg villanyárammal lehet tölteni, ám az igazi célja a napelemes működés. A lehetőség benne van, a napelemek helyét már kialakította, csak megvételüket most a családi kassza nem bírja el. Öt flexibilis napelem kell még hozzá, ezért az alkotó keresi a pályázati lehetőségeket. Eddigi tapasztalata az, hogy az ilyen kis kaliberű műszaki innovációs törekvéseket nemigen támogatják.
- Olyan autóval szeretnék menni a dolgaim után, ami nem fogyaszt, és környezetbarát. Így jött a napelemes autó ötlete - mondja az extrém faszobrász. Csakhogy magánember autót nem készíthet, ezért ez gyakorlatilag tricikli. Egy merev fémvázra épült rá az íves fadarabokból ragasztott, összefaragott karosszéria. Elektromos agymotor hajtja, vagyis a motor az első kerékbe van építve. Négy akkumulátor van benne, ezekben tárolódik az elektromos áram, vagy az összegyűjtött napenergia. Kiszámoltam: ha nem süt a nap, körülbelül 50 kilométert tudok menni vele, eljuthatok Őriszentpéterig egy elektromos töltéssel. De ha süt a nap, elmehetek akár Kenyáig. Csak autópályán nem lehet menni vele. A végsebessége várhatóan 30-35 kilométeróra, terepviszonyoktól is függ.
Kovács Gábor 1981-ben, 14 éves korában harmadmagával nyert egy aranyérmet fafaragóként, azóta farag. Ahová nézünk a privát szférájában - lakásában, irodájában, udvarán - minden lehetséges eszköz, kellék általa megmunkált fa. Amint elkészül eggyel, jön az új ötlet, és teljes vehemenciával azon kezd dolgozni. Járgányaival meghívták a Nyugat-dunántúli Regionális Innovációs Kiállításra, amely április 16-án lesz Győrben. Bérleti díj nélkül kap egy standot, ahol bemutathatja szerkentyűit. Mint érdekességet szerepeltetik a Puskás Tivadar Szakképző Iskola nyílt napján, de ő lesz a műsoron kívüli maradandó élmény a sárvári orvoskonferencia résztvevői számára. A meseautó egy kutyafejet formáz, mintha Michael Ende Végtelen történetéből készült film repülő kutyája volna. (Amint tudjuk, a repülő kutya az sárkány. Méghozzá szerencsesárkány. De a jármű neve még kerestetik.) Vagyis a Fantázia határtalan birodalmában vagyunk. Kovács Gábor annyira átéli belső képeit, hogy egyszer csak ott találja magát e birodalom kellős közepén, és megalkotva áthozza onnan ezeket a kocsikat.
Az alkotás úgy kezdődik, hogy először látja maga előtt a járművet, majd az előírt paramétereket és saját méreteit figyelembe véve elkezdi lerajzolni. Lényeges, hogy beleférjen, tulajdonképpen ülő önmaga köré tervezi a szerkentyűt. Úgy érzi, kicsit a múltban él, jóval a benzinfogyasztás előtti korban. De lehet, hogy ő a jövő, a benzinfogyasztás utáni időszak embere. Hiszen a szelíd energiák alkalmazása nemcsak pénztárcabarát és környezetkímélő, de az egyes ember szintjén a Földet is menti. Íme egy ötletgazdag faműves, aki a maga eszközeivel próbál függetlenedni a kártékony és drága energiafelhasználástól.
- A napelemes autó legnagyobb előnye: a nap az VAN - mondja. - Az autóm kormányozható, fékezhető, vannak lámpái, indexei, duda, rádió. Azzal a feltétellel közlekedhetek, hogy nem veszélyeztetem magamat és másokat. Halkan jegyzem meg, én is használok normális autót.
Forrás: Vas Népe 03-16
|
| |||||
|