|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2010-10-05
Javaslat a 2009. évi Erdőtörvény módosítására A VM EHVF kezdeményezte az Evt. és kapcsolódó jogszabályai felülvizsgálatát, amihez az OET véleményét kérte. E cikkben az erdőgazdálkodásban érdekeltek válaszáról számolunk be.
2009. május 25-én hirdették ki a 2009. évi XXXVII., az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló törvényt (FATÁJ 2009-05-28), mely az ezt követő 46. napon hatályba is lépett. Majd sorra jelentek meg hozzá az általános Vhr. és a további végrehajtási jogszabályok. (Néhány még hátra van.) E törvény sok újdonságot hozott az 1996. évihez képest, azonban már nem sokkal megjelenése után, majd alkalmazása során számos észrevétel hangzott el arra, hogy lehetne, kellene tovább változtatni. 2010. augusztus 5-én a VM Erdészeti, Halászati és Vadászati Főosztály vezetője levéllel fordult a fenti törvény alapján létrehozott Országos Erdő Tanácshoz: a tapasztalatok alapján megkezdték a törvény és a kapcsolódó jogszabályok felülvizsgálatát, amihez kéri az OET tagjainak segítségét és javaslatait. A szeptember közepi határidőt később szeptember végire módosították.
A VM-től kapott augusztusi felkérés alapján létrejött az erdőgazdálkodó érdekeltek szakértőiből álló munkacsoport, mely többszöri ülésezés és egyeztetés alapján a már jól megszokott munkamódszer szerint dolgozta fel a kapott feladatot. A FAGOSZ, a MEGOSZ, az OEE, a MAK, a MERSZ vett részt ezen munkában, amihez aztán az ESZT is csatlakozott. Végül az Evt. 8.§-ával kapcsolatban a módosító javaslatról a felsorolt szervezeteknek nem sikerült azonos véleményre jutni - bár az összes többi részt illetően sikerült közös véleményt megfogalmazni - ezért a FAGOSZ-MAK-OEE, illetve a MEGOSZ-MERSZ külön küldte el véleményét. A VM Erdészeti, Halászati és Vadászati Főosztály vezetőjének írt FAGOSZ-MAK-OEE kísérőlevél és az ahhoz csatolt, az Erdőtörvény hatályos szövegében átvezetett módosítási javaslat e kapcsolókról érhető el pdf-ben. E csoport jelezte, hogy a kapcsolódó rendeleteket a leendő, változó Evt. alapvetően befolyásolja majd, így azokra most nem tértek ki, pontosabban a KET-re és a bírságokra van rövid utalás a kísérőlevélben. A MEGOSZ-MERSZ kísérőlevél és vélemény pedig itt érhető el. E csoport foglalkozott a kapcsolódó jogszabályokkal is, amihez véleményük itt érhető el. Az ESZT végül az aláírók egyik csoportjához sem csatlakozott, megelégedett azzal, hogy szándékának megfelelően a 45.§ (4)-ben (a telepítésnél) az igazolt származás szerepel mindkét javaslattevő csoport anyagában, az igazolt minőség helyett. Ez van összhangban az 51.§ (5)-ben a felújításra vonatkozóan a most hatályos szövegben már megkövetelt igazolt származással.
A fenti szervezetek közül a MAK, a MERSZ és az ESZT nem szerepel az OET tagjai között, de a fentiek szerint részt vettek e munkában.
Az OET összetétele annak 2010. január 26-i alakulásakor:
Az OET elnöke: Prof. Dr. Náhlik András, Nyugat-magyarországi Egyetem Az OET titkára: Bárány Gábor, FVM természeti Erőforrások Főosztálya
Azóta a Pénzügyminisztérium beolvadt a Nemzetgazdasági Minisztériumba, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium pedig a Vidékfejlesztési Minisztériumba. Az Országos Erdészeti Egyesület új elnököt választott Zambó Péter személyében.
Remélhetően hamarosan megismerhetjük az OET többi tagjainak bizonyára szintén kidolgozott és a Főosztály részére megküldött véleményét is. Továbbá az OET remélhetően hamarosan áttekinti és szintetizálni igyekszik a tagjai által a főosztályi felkérés alapján készített véleményeket.
-------------------------------
Kiegészítés:
Rajz a 7.§ (1) javasolt új a), b) és c) alpontokhoz azok gyors áttekinthetősége érdekében:
A 8.§ rajzban áttekintése a javasolt 3 természetességi kategória átvezetésével, a hatályos Evt. szándékát egyebekben megtartva.
Összeállította: Mőcsényi Miklós |
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|