|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2011-04-12
Jótállási jegyet lespóroló cégek - az IKEA rossz példája
Az IKEA a termékhez adott nyugtát tekinti jótállási jegynek, így "blokkgaranciát" ad a vevőknek, annak ellenére, hogy a jogszabályokból egyértelműen következik a vállalkozás kötelezettsége jótállási jegy kiállítására. A nyugta a terjedelménél fogva sem alkalmas arra, hogy a jótállási jegyen kötelezően feltüntetendő adatokat, tényeket tartalmazza (így például a forgalmazó, gyártó és a termék adatait, a fogyasztót a jótállás alapján megillető jogokat, azok érvényesíthetőségének határidejét, helyét és feltételeit, a vásárlás vagy az üzembe helyezés időpontját, a javítószolgálat elérhetőségét). A jótállási kötelezettségvállalás érvényességét a jogszabály még szabályszerű jótállási jegy hiányában is biztosítja, azonban a blokkal egybekötött jótállási jegy kiállítása a fogyasztókat mégis hátrányosan érintheti. Különösen fontos lehet a jótállási jegy akkor, amikor a megvásárolt árut javítják, hiszen a javítást követően a forgalmazó a jótállási jegyen köteles feltüntetni a hiba okát, a javítás módját, a termék visszaadásának időpontját és a jótállás meghosszabbodott új határidejét is. Sérülhetnek a fogyasztói jogok, ha egy újabb meghibásodás esetén a vásárló a fentiek hiányában nem tudja igényét érvényesíteni, így például, ha nem tudja bizonyítani a jótállás meghosszabbodott új határidejét. Ennek hiányában ugyanis a forgalmazó elutasíthatja minőségi kifogását. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság tájékoztatása alapján az IKEA felülvizsgálja a gyakorlatát és álláspontjáról a vizsgálatot folytató szervet értesíti. Fogyasztói bejelentések mutatják, hogy több vállalkozás, áruházlánc nem tesz eleget a jótállási jegy kiállítási kötelezettségének. A FÉBÉSZ ezúton is felhívja a vásárlók figyelmét, hogy ilyen esetben bejelentéssel élhetnek a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz.
Forrás: Gazdasági Rádió
|
| |||||||
|