|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2011-04-27
Lehet egy (fa)rakással több?
En Trave Till (angolul One More Pile, vagyis "még egy rakás") a két éve indult projekt fedőneve, hiszen az ETT szerelvény nem három, hanem négy kupac fát szállít egyszerre. A kísérletet a Volvo Trucks irányításával a faiparban érintett cégek közösen végzik, a tanulmányban többek között a cellulóz alapú termékeket gyártó SCA, a Svéd Erdészeti Kutatóintézet és a Svéd Közútkezelő is részt vesz.
Svédországban már a hatvanas években is próbálkoztak hatvan tonna terhelhetőségű szerelvénnyel, de a gyenge motorok és a nagy tengelyterhelés miatt nem vált be a kilenctengelyes megoldás. Az ezredforduló után merült fel újra az ötlet, amikor a technikai fejlődés már lehetővé tette ezek áthidalását. Az ETT tervezésébe 2006-ban kezdtek, a 90 tonna megengedett szerelvénytömegű kísérleti jármű 2009 januárjában állt szolgálatba, és idén decemberig dolgozik a fix útvonalán Svédország északi részén.
A speciális 30 méter hosszú szerelvény 2,6 méter széles és 4,5 méter magas. A vontató egy 6x4-es hajtásképletű Volvo FH16 660 lóerős motorral és I-Shift automatizált váltóval. A teherautó elektronikus vezérlésű fékrendszere (EBS) a CAN-buszrendszeren keresztül összeköttetésben áll az összes pótkocsi fékrendszerével. Így egyszerre lassít mind a 26 kerék, ennek köszönhetően a féktávolsága nem hosszabb egy 60 tonnásénál. A teszt során eddig nyolc sofőr vezette már az ETT kísérleti "vonatát", elmondásuk szerint gyorsan megszokható a hosszú szerelvény, egyedül az előzésekhez kell hosszabb egyenes útszakaszt találni, és az emelkedők egyszerű leküzdéséhez nagyobb lendület szükséges.
A Volvo Dynafleet online flottakövető rendszere segítségével valós időben figyelik és elemzik a jármű fogyasztását, sebességét, terhelését és a különböző sofőrök vezetési szokásait. Ennek adataiból kiderül, az elmúlt két év alatt nem unatkoztak: a szerelvény 1600 forduló során közel 550 ezer kilométert tett meg, és több mint 100 ezer tonna faanyagot szállított le 276 ezer liter gázolaj felhasználásával. Amennyiben hagyományos szerelvényt használtak volna, akkor 2500 útra és 347 ezer liter gázolajra lett volna szükség. A terhelten megtett odaútra, illetve az üresjárati visszaútra vetített átlagfogyasztása így 54 liter/100 kilométer, míg ugyanez a teherautó a Svédországban szokványos 24 méteres konfigurációban 43 literből megússza ugyanezt a túrát. Azonban a terhelhetőséget figyelembe véve máris megmutatkozik az előnye, hiszen 42 helyett akár 66 tonnát is szállíthat egyszerre.
Ám nem csak a 20 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást jelentős előny, hiszen ez az egy jármű az elmúlt két évben 180 tonna szén-dioxid kibocsátását spórolta meg. Az utakat sem terheli jobban, ugyanis 11 tengelyen oszlik el a rakomány tömege, nem kilencen. Ráadásul a legtöbb helyen egy gyakorlott sofőr könnyen boldogul a hosszabb járművel.
Sőt a kémek jelentése szerint a többi közlekedő számára sem jelent komoly baleseti forrást az ETT speciális járműve. Több mint 700 előzési manőver videofelvételét elemezték, több előző autós rendszámát fel is jegyezték. Őket később megkeresték, megkérdezték az élményről. Közülük sokaknak fel sem tűnt, hogy nem egy hagyományos rönkszállítót hagytak le...
Vagyis az első két évet igen pozitív eredményekkel zárta a projekt, ám sok kritérium megvizsgálása még várat magára. Éppen ezért a jövőben szeretnék a járműveket Svédország más részein is kipróbálni, reménység szerint sikerül több ilyen kísérleti szerelvényt forgalomba helyezni, Hiszen igen komoly megtakarítást eredményezhet az ETT, éves szinten több tízmilliárd forintot takaríthatna meg a svéd faipar ilyen eszközök használatával.
Forrás: AutóTeszt
|
| |||||||
|