FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken. Beszámolók, riportok, sajtószemle, ...
FELIRATKOZÁS FATÁJ-Online hírlevélre.
Kérem jelezze szakterületét, cégét, annak kapcsolóit.
Hivatkozás:
Ha felhasználja bármely cikket a FATÁJ-ból, hivatkozzon rá annak kapcsolójával is.

STIHL - Nemzedékekre tervezve

Mátyás Fakereskedo Kft
METAMOB - akciós MetaGO ajánlata
HUNNIA FAGÉP - Jó magyarnak lenni!
Faipari gépek -> Stonewood Kft
FATÁJ nyitólap
FATÁJ archívum:

FATÁJ-online
médiaajánlat
pdf

FAGOSZ, Fagazdasági Országos Szakmai Szövetség
A FAGOSZ a FATÁJ kiadója.


FAGOSZ filmtár a Hazai Erdésznél

Nemzeti kincsünk az erdő - 40 kisfilm

Erdészeti és Faipari Dolgozók Szakszervezete

Magán Erdotulajdonosok és Gazdálkodók Országos Szövetsége

Országos Erdészeti Egyesület

Hobbi Faesztergálás


Dr. Gerencsér Kinga: Fafeldolgozás mobil szalagfűrésszel
(A 2002-ben megjelent kiadvány online változata.)

Keres egy céget, intézményt, iskolát? Kezdje itt:
fatudakozo.hu
woodinfo.hu
woodinfo.eu
Akác
termékek
Magyar-
országról:
hungarobinia.hu
FAIPARI, ERDÉSZETI
apróhirdetések
DÍJMENTESEN

FAIPARI, ERDÉSZETI
szakkönyvek

A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le:


2011-04-27

Lehet egy (fa)rakással több?

Kísérleti szerelvénnyel szállítja a Volvo Trucks a lapra szerelt bútorok alapanyagát. Bármilyen meglepő, a 30 méter hosszú, 66 tonnával terhelhető monstrum kíméletesebb a környezethez kisebb társainál.

A cikk megosztása:Megosztás az IWIW-en Megosztás a Facebook-on


En Trave Till (angolul One More Pile, vagyis "még egy rakás") a két éve indult projekt fedőneve, hiszen az ETT szerelvény nem három, hanem négy kupac fát szállít egyszerre. A kísérletet a Volvo Trucks irányításával a faiparban érintett cégek közösen végzik, a tanulmányban többek között a cellulóz alapú termékeket gyártó SCA, a Svéd Erdészeti Kutatóintézet és a Svéd Közútkezelő is részt vesz.



Csak nekünk tűnik első hallásra megdöbbentőnek a 30 méteres szerelvény gondolata, hiszen több országban már évek óta kísérleteznek a European Modular System (EMS) 25,25 méter hosszú járműveivel (jobbra lent). Ausztráliában pedig a 30 méter feletti road trainek (bal oldali képeken) sem ritkák, hiszen rendkívül nagy távolságokra kell szállítani az árut – minimális forgalmú és többnyire egyenes utakon

Svédországban már a hatvanas években is próbálkoztak hatvan tonna terhelhetőségű szerelvénnyel, de a gyenge motorok és a nagy tengelyterhelés miatt nem vált be a kilenctengelyes megoldás. Az ezredforduló után merült fel újra az ötlet, amikor a technikai fejlődés már lehetővé tette ezek áthidalását. Az ETT tervezésébe 2006-ban kezdtek, a 90 tonna megengedett szerelvénytömegű kísérleti jármű 2009 januárjában állt szolgálatba, és idén decemberig dolgozik a fix útvonalán Svédország északi részén.


A Volvo által a 66 tonnás terhelhetőséghez épített FH16 660 egy összesen 11 tengelyes szerelvény élén áll, így a húsz tonnával nagyobb terhelhetőség ellenére alacsonyabb az extra hosszú "vonat" tengelyterhelése, három normál kamion munkáját két ETT szerelvény is elvégezheti


Európa legtöbb államában 18,75 méter a közúti járműszerelvények megengedett hossza, ezzel szemben Svédországban (és Finnországban) a rönkszállítók akár 25,5 méter hosszúra is nőhetnek


Az ETT projekt szerelvénye (az ábrán a bal fölső sarokban) csak az EMS rendszerben is használt elemekből építkezik. Így könnyen és egyszerűen variálható, szükség szerint az aktuális igényekhez szabható az összeállítás

A speciális 30 méter hosszú szerelvény 2,6 méter széles és 4,5 méter magas. A vontató egy 6x4-es hajtásképletű Volvo FH16 660 lóerős motorral és I-Shift automatizált váltóval. A teherautó elektronikus vezérlésű fékrendszere (EBS) a CAN-buszrendszeren keresztül összeköttetésben áll az összes pótkocsi fékrendszerével. Így egyszerre lassít mind a 26 kerék, ennek köszönhetően a féktávolsága nem hosszabb egy 60 tonnásénál. A teszt során eddig nyolc sofőr vezette már az ETT kísérleti "vonatát", elmondásuk szerint gyorsan megszokható a hosszú szerelvény, egyedül az előzésekhez kell hosszabb egyenes útszakaszt találni, és az emelkedők egyszerű leküzdéséhez nagyobb lendület szükséges.


Överkalix a Botteni-öböl északi partjától 50 kilométerre északra található, innen 170 kilométerre délre dolgozzák fel a nyersanyagot a piteai fűrészüzemben


A tesztszerelvény egy háromtengelyes alvázas teherautóból, egy kéttengelyes dollyból, valamint két eltérő rakhosszú háromtengelyes félpótkocsiból áll össze. Az egyedi jármű speciális útvonalengedélyt kapott a kitermelés és a feldolgozás helyszíne közötti útvonalra

A Volvo Dynafleet online flottakövető rendszere segítségével valós időben figyelik és elemzik a jármű fogyasztását, sebességét, terhelését és a különböző sofőrök vezetési szokásait. Ennek adataiból kiderül, az elmúlt két év alatt nem unatkoztak: a szerelvény 1600 forduló során közel 550 ezer kilométert tett meg, és több mint 100 ezer tonna faanyagot szállított le 276 ezer liter gázolaj felhasználásával. Amennyiben hagyományos szerelvényt használtak volna, akkor 2500 útra és 347 ezer liter gázolajra lett volna szükség. A terhelten megtett odaútra, illetve az üresjárati visszaútra vetített átlagfogyasztása így 54 liter/100 kilométer, míg ugyanez a teherautó a Svédországban szokványos 24 méteres konfigurációban 43 literből megússza ugyanezt a túrát. Azonban a terhelhetőséget figyelembe véve máris megmutatkozik az előnye, hiszen 42 helyett akár 66 tonnát is szállíthat egyszerre.


A nagy szilárdságú acélból épített félpótkocsik tömege körülbelül három mázsával alacsonyabb a hagyományosaknál, egyúttal ennyivel nagyobb a terhelhetőségük


A jármű minden egyes tengelyének terhelését figyeli a légrugórendszer, így optimálisan elosztható az áru és nem kell attól félni, hogy az össztömeg meghaladja a megengedett értéket


Az időjárás is befolyásolja, hogy mennyi fát rakhatnak fel, hiszen a fákon maradt hó és jég akár 1-2 tonnát is kitehet a rakomány tömegéből

Ám nem csak a 20 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást jelentős előny, hiszen ez az egy jármű az elmúlt két évben 180 tonna szén-dioxid kibocsátását spórolta meg. Az utakat sem terheli jobban, ugyanis 11 tengelyen oszlik el a rakomány tömege, nem kilencen. Ráadásul a legtöbb helyen egy gyakorlott sofőr könnyen boldogul a hosszabb járművel.


Sanna Brännholm első alkalommal még kicsit izgult a kormány mögé ülve, ám a huszadik fuvar idejére már rutinszerűen manőverezik a 90 tonnás szerelvénnyel. Összesen nyolc sofőr vezette az óriást, mindegyikük megelégedéssel használta és dicsérte kezelhetőségét


Az útvonal többnyire 1+1 sávos utakból áll, a legmeredekebb emelkedő négy százalékos, a teljes szintkülönbség pedig 690 méter. A célállomást csak a városon keresztül lehet elérni, ahol rendőrlámpa, gyalogosátkelők és körforgalom is hozzájárul a kihívásokhoz

Sőt a kémek jelentése szerint a többi közlekedő számára sem jelent komoly baleseti forrást az ETT speciális járműve. Több mint 700 előzési manőver videofelvételét elemezték, több előző autós rendszámát fel is jegyezték. Őket később megkeresték, megkérdezték az élményről. Közülük sokaknak fel sem tűnt, hogy nem egy hagyományos rönkszállítót hagytak le...


A méretes ETT szerelvény kimondottan közúti fuvarozásra való, hiszen az erdőből az országútig saját daruval felszerelt (és nem ritkán jobb terepjáró-képességekkel rendelkező) járművek kellenek

Vagyis az első két évet igen pozitív eredményekkel zárta a projekt, ám sok kritérium megvizsgálása még várat magára. Éppen ezért a jövőben szeretnék a járműveket Svédország más részein is kipróbálni, reménység szerint sikerül több ilyen kísérleti szerelvényt forgalomba helyezni, Hiszen igen komoly megtakarítást eredményezhet az ETT, éves szinten több tízmilliárd forintot takaríthatna meg a svéd faipar ilyen eszközök használatával.


Természetesen nem véletlen, hogy éppen rönkszállítókkal kísérleteznek a Volvo márka háza táján, hiszen évente 70 millió köbméter faáru kerül ki a svéd erdőkből. A tönktől a malomig tartó vándorút költségeinek 25 százalékát a közúti szállítmányozás képviseli


Ne csodálkozzunk, hogy a szintén erdőgazdasági nagyhatalomnak számító finnek, ausztrálok, kanadaiak, amerikaiak és oroszok is árgus szemekkel figyelik az eredményeket

Forrás: AutóTeszt

 

 

Ha tetszett a cikk, ossza meg ismerőseivel: Megosztás az IWIW-en Megosztás a Facebook-on

DomoTrend Kft - Lakberendezés Európa neves design-muhelyeibol.

AKE - A perfekt megoldás

Dunaker Kft - Alapítva 1986

105 hazai furészüzem gazdasági teljesítménye - 2010. - Megvizsgáltunk 105 hazai furészüzemet muködteto vállalkozást (60 kemény-lombos, 44 lágy-lombos, 1 fenyo-feldolgozó) a 2010-es évi teljesítményei alapján. A csoport 17,5%-al tudta növelni árbevételét.

SZJA 1% - válasszon a fagazdaság javára - Eljött az adóbevallások ideje, mindenki szabadon rendelkezhet a személyi jövedelem adója 1 %-ával. Összegyujtöttünk jónéhány fagazdaságban érintett non-profit szervezetet, hogy megkönnyítsük a választást. Bevallási határidok: február 27 - egyéni vállalkozók; május 21 - mindenki más bevallásra kötelezett magánszemély.

Zalaerdő Zrt - Erdészek az erdoért

Erdészeti gépek, eszközök, muszerek, kiegészítok kereskedelme.

105 hazai furészüzem gazdasági teljesítménye - 2010. - Megvizsgáltunk 105 hazai furészüzemet muködteto vállalkozást (60 kemény-lombos, 44 lágy-lombos, 1 fenyo-feldolgozó) a 2010-es évi teljesítményei alapján.

Fagazdasági felszámolás számláló - 2012. - Összegyujtöttük a fagazdaság szakterületein muködo (muködött) Magyarországon bejegyzett cégeket, amelyeknél a 2012-es évben indult el a felszámolási, ill. végelszámolási eljárás.

FATUDAKOZÓ - az online faipari cégtár

Prebena - Német szegezogépek, kompresszorok

Ráció szerszám - Prebena, Festool

Forestinvest.hu

ERFARET Tudásközpont

Magyar Belsőépítészet

KARDEX Kft - Erdészeti-faipari termelés, kereskedelem. Furészáru termelés: elsosorban bükk és tölgy. Belföldi, nemzetközi szállítás. Export-import tevékenység.

LEITZ Hungária Szerszám Kft




 A FATÁJ lapot kiadja a FAGOSZ
Minden jog fenntartva. All rights reserved.