|
||||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2012-07-24
NVT erdőtelepítés támogatásnál az MVH határidő betartása a kifizetés feltétele !!
Tájékoztató a Nemzeti Vidékfejlesztési Terv keretében megvalósult erdőtelepítések befejezetté nyilvánításáról. A Nemzeti Vidékfejlesztés Terv (NVT) keretében finanszírozott EU-s erdőtelepítések befejezésére a támogatási rendelet a hatályos erdőtörvénytől eltérő, szigorú - állománytípus csoporttól függő - határidőt állapít meg az erdőgazdálkodók számára. Amennyiben ezt a határidőt a gazdálkodó nem tudja teljesíteni, a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) elrendeli az addig felvett támogatási összegek visszafizetését. Hazánk 2004. évi csatlakozásakor az Európai Unió egy hét éves költségvetési időszak közepe táján tartott. A 2007-ig még hátralévő időszakra vonatkozóan készült el az Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap hazai megvalósulását jelentő NVT program, melynek egyetlen erdészeti vonatkozású szereplőjeként meghirdették a "Mezőgazdasági területek erdősítése" támogatási jogcímet. A jogcím révén lehetőség nyílt a mezőgazdasági művelésre kevésbé alkalmas, de még a Mezőgazdasági Parcella Azonosító Rendszerben (MePAR) területalapú támogatási jogosultsággal rendelkező területek beerdősítésére, így a mezőgazdasági szerkezet-átalakítás elősegítésére, az erdőterület növelésére. A jogcím támogatási lehetőséget biztosított az erdőtelepítés első kiviteléhez, az ápoláshoz, valamint az erdőtelepítés miatti jövedelem kiesés pótlásához. Emellett a gazdálkodónak lehetősége volt különböző, úgynevezett kiegészítő intézkedések (például vadkár elhárító kerítés) közül is választani. Az első kivitelért járó összeget az ügyfél már az első kifizetés alkalmával megkapta, míg az ápolási támogatáshoz az első öt évben jutott hozzá. A jövedelempótló támogatási időszak igen hosszú, tölgy és bükk célállományok esetében például 20 évben került megállapításra, évenkénti kifizetésekkel. A jogcím gyakorlati végrehajtása során szerzett tapasztalatok alapján az érintett erdőgazdálkodók fő figyelmüket az ötödik évben esedékes, az ápolási támogatáshoz kapcsolódó úgynevezett sikeresség vizsgálatra fordítják. Ekkor az MVH azt vizsgálja, hogy a főfafaj legalább 3 éves egyedeinek egyedszáma eléri-e az első kivitelre tervezett egyedszám 70%-át, véderdők esetében az 50%-át, az elegyarány a jóváhagyott célállomány típusnak megfelel-e, és a pótlást legkésőbb az előző tenyészeti időszakban hajtották-e végre a területen. A tapasztalatok szerint ezt követően az erdőgazdálkodók nem fordítanak kellő figyelmet a támogatási rendeletben előírt sajátos befejezési határidőkre. Így szükséges kiemelni a 132/2004. (IX.11.) FVM rendelet 23. § (1)-(2) bekezdéseit, miszerint: 23. § (1) Amennyiben az erdősítés engedélyezett legkésőbbi befejezésének évében (tölgy és bükk célállomány esetében 10., minden egyéb célállomány esetében 6. év) az erdősítés nem fejezhető be, és emiatt az erdőtelepítést az erdészeti hatóság nem nyilvánítja befejezettnek, úgy a támogatásra jogosult: Vagyis, a fenti súlyos szankciók elkerülése érdekében, a tölgy és bükk célállományok kivételével az érintett erdőrészleteket a 6. évben, a tölgy és bükk főfafajú telepítések esetében pedig a 10. évben be kell fejezni. Az egyéb kemény lombos támogatási kategóriába tartozó, főként csert tartalmazó célállományok esetében a 6. évre történő befejezhetőség a tapasztalatok szerint fokozott problémát jelent. Az alábbi ábra szemlélteti a fent meghatározott két befejezési kor szerint csoportosítva az NVT keretében megvalósított erdőtelepítéseket. A diagram egyúttal - a grafikonokat időben eltolva - bemutatja a teljesítendő befejezési határidőket és a befejezéssel érintett erdőterület nagyságát. Jól látszik, hogy a nem tölgy és bükk, az ábrán az "Egyéb" kategóriába sorolt erdőrészletek esetében 2012 és 2013 kritikus év lesz. A tölgy és bükk támogatási csoportnál a befejezési kényszer csúcspontja 2017-ben várható.
Logikus megoldásként kínálkozna a támogatási rendeletben szabott egyedi, a gyakorlatban nehezen megvalósítható, kritériumrendszer megváltoztatása. Viszont ez a feltételrendszer a Bizottság által elfogadott programszövegben is ilyen formában került rögzítésre, és így a lezárt költségvetési időszak tekintetében programmódosítás kezdeményezésére már nincs lehetősége a tagállamnak. Ennek következménye, hogy a program szövegétől eltérően, azzal ellentétesen a támogatási rendelet módosítására sincs mód. A befejezési kor teljesítése elé egyre gyakrabban gördítenek akadályokat a gazdálkodótól független külső körülmények, az úgynevezett vis maior események (pl. tavaszi fagyok, aszálykár). A kor megállapítása egy korábban súlyosan károsodott erdőrészlet esetében koránt sem annyira nyilvánvaló, mint ott, ahol az első kivitel elvégzését követően kizárólag a szokásos mértékűnek tekinthető pótlások elvégzésére került sor. Az MVH kizárólag egyértelmű jogszabályi felhatalmazás esetén tudja kezelni az erdőrészletek időbeli "visszaléptetését", vagyis azt a helyzetet, amikor is az első kivitel éve óta eltelt idő és az erdőrészlet "bírálati kora" eltér egymástól. A Magyar Közlöny 2012. évi 45. számában jelent meg a 37/2012. (IV.16.) VM rendelet*, mely többek között az alábbiak szerint rendelkezik a 132/2004. FVM rendelet módosításáról: 15/A. §(4) Azokban az erdősítésekben, ahol a gazdálkodó jóváhagyott vis maior bejelentéssel rendelkezik az adott erdősítés vonatkozásában és a káresemény által sújtott terület nagysága az erdősítésben A módosítás szövege egyértelművé teszi, hogy a támogatási rendeletben meghatározott befejezési határidők teljesítése alól kizárólag a vis maior eseménnyel érintett erdőrészletek kaphatnak átmeneti haladékot. Ennek azonban fontos előfeltétele az, hogy az ügyfél az MVH által elfogadható módon, az egységes kérelem felületen, elektronikusan nyújtsa be vis maior kérelmét. A területileg illetékes erdőfelügyelőnek való kárbejelentés, egyeztetés - még ha az írásban történik is - nem helyettesíti az MVH-hoz történő, a szabályoknak megfelelő bejelentést. Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal FATÁJ kiegészítés: *A 37/2012. (IV.16.) VM rendelet a magyarorszag.hu jogszabály keresőjében nem látható, hiszen korábbi más rendeletet módosított, így tartalma a módosított rendelet, esetünkben a 132/2004. (IX.11.) FVM rendelet hatályos és elérhető szövegében van jelen.
|
| ||||||||
|