|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2013-05-24
Változások a generációváltás terhei alatt
A szakmai napra közel 50 fő érdeklődő jött el köszönhetően az érdekes napi gyakorlat szintjén aktuális témáknak, az új telephely és bemutatóterem keltette kiváncsiságnak és most már elmondható, hogy egy nagyon jó hangulatú, aktív rendezvény bontakozott ki az előadások, a beszélgetések, a kávézások ideje alatt.
Magyarország gazdasági állapota a fa és bútoripar szemszögéből A szakmai nap első előadása, bevezető témaként a magyar gazdaság jelenlegi helyzetével, a gazdasági adatok, tendenciák fa és bútoripari vonatkozásaival foglalkozott. A magyar gazdaság jelenlegi helyzetét figyelembe véve az egyáltalán nem hálás témát Cselényi József és Hőbör Tamás próbálta az aktuális statisztikák, grafikonok kivetítésével és értelmezésével tolmácsolni. A tavalyi GDP adat 2,7%-al marad el a tavaly előttitől, amiből a feldolgózóipar is kiveszi jócskán a részét a maga 3,4%-os visszaesésével. A beruházások is menekülőre fogták, tavaly 7,9 %-al csökkentek, de a 2000-es évek szintjéhez képest már bő 30%-os visszaeséssel kell számolnunk. A kiskereskedelmi forgalom(ezen belül a bútorok eladásai) tavaly tovább zsugorodott, 2005-os év forgamához képest folyamatos eséssel ma már 10%-al alacsonyabb szinten van ennek az értéknek az átlaga, a tavalyi eredmény minusz 3% körül van. Az építőipari termelés alakulására sem lehetünk túlzottan büszkék, hiszen a januári adat 4,1%-al mutat kisebb teljesítményt, mint az előző év januárja, 2005-höz képest pedig fele akkora teljesítményt tud csak felmutatni az ágazat. És hogy a kilátásokat illetően se ringassa magát senki tévhitekbe, tavaly a lakásépítési engedélyek száma 15%-al, a lakhatási engedélyek száma 17%-al csökkent, ami ezen piac további szűkülését vetíti előre.
Lehetséges-e sikeresen bútort, nyílászárót exportálni most válság idején? Második előadóként Cselényi Krisztina a ViaGroup Kereskedelmi Társulás vezetőjeként egy lehetőséget, egy lehetséges kiutat próbált mutatni a jelenlévőknek. A magyar belső piac jó ideje betegeskedik és a kilábalás is egy hosszú folyamatnak tűnik, viszont az exportban hatalmas lehetőségek rejlenek. De exportálni nem könnyű: ott vannak a nyelvi nehézségek, az eltérő űzleti elvárások, a különböző minőségi elvárások, garancia elvárások és nem utolsó sorban a munka megszerzésének hihetelen kihívása. A VIAgroup azért jött létre hogy a magyar gyártókat - legyen az bútorgyártó, épületasztalos, vagy faipari- esetleg ácsüzem - hozzásegítse a külföldi, export megrendelések elnyeréséhez és a projektek lebonyolításához. Itt a közös vásári jelenlét, az EU-s közbeszerzéseken való indulás a piackutatáson alapuló üzletszerzés mind a csoport eszköztárához tartozik. A VIAgroup a folyamatban a gyártókat képviseli a megrendelőket ellenében. A generációváltások örömei és keservei A szakmai nap központi témájának ötlete Cselényi Joki nevéhez fűződik, aki még a rendezvény előtt kisebb közvéleménykutatást végezve megpróbálta felmérni, hogy a többségében a 90-es évek elején alapított hazai faipari, bútoripari vállalkozások esetében az alapító korosodásával szükségszerűen együttjáró generációváltás mennyire ment gördülékenyen, milyen módszerek mentén sikerült vagy nem sikerült a vállakozás vezetését a gyermekek, az utodók kezébe átadni. Az a felmérésből és a rendezvény hozzászólásaiból is kiderült, hogy a fiatalok többsége nyitott a feladatok, a felelősség átvételére. Persze itt is igaz a szabály mint a szerelemben, hogy jobb hagyni a helyzetet megérni, mint megpróbálni tekintéllyel, erőből áterőltetni a generációváltást. A fiatalok előnyben vannak az új technológiák, az új marketingeszközök az új ideák befogadására és használatára és ezt az alapítók általában be is látják, az is igaz, hogy a fiatalok is képesek üzleteket szerezni, kötni. Sőt ők általában olyan réteggel - korukból is adódóan - találják meg az üzletkötés lehetőségét, amivel az "öregeknek" már nem megy gördülékenyen. A nehezebb pont a felelősség: az átvétele éppúgy, mint az átadása. Az idősebbek - a szavak szintjén mindenképpen - szívesen adnák már át a gyeplőt, szabadulnának a "mókuskerékből", de ahol ezt meg is teszik maradnak konzulensként a cégben. És ez így van jól, a céget egyébként is a többség egyfajta nyugdíjkiegészítésként szeretné látni, a gyerekek vezetése alatt. Persze nem könnyű ez a folyamat, hiszen egy normál esetben is ahány apa -fiú(maradjunk most egy példánál) kapcsolat van, az annyi féle. És ez az érzelmi töltés ezekben a döntésekben is komoly tényező, éppen ezért a nézetkülönbségeket is akár nehezebb is itt kezelni, mint egy főnök-alkalmazotti viszonyban. A nehéz gazdasági körrnyezet pedig sok esetben inkább nehezíti a vezetés átadását, mint megkönnyítené azt. A rendezvény megvilágította, hogy ezt a kérdést, a generációváltás problémáját mint a cégek szintjén, mint az ágazat szintjén tudatosabbá kellene tenni és hosszútávú stratégiaként kellene kezelni. Kiderült, hogy szívesen és szabadon beszél mindenki a saját tapasztalatairól, a probléma nem tabutéma többé. A szakma szereplőinek pedig katalizálni kellene ezeket a folyamatokat, segíteni kellene a fiatalokat, hogy ezt a problémát könnyebben oldhassák meg, és segíteni őket, hogy gyorsabban egymásra találjanak, hiszen az ő most kialakuló kapcsolatrendszerük határozza meg a szakmát jellemző munkamegosztás minőségi szintjét a jövőben. No és persze a szakmai szövetségek szintjén is üdvözlendő volna, hogy egyre szélesebb fronton vállaljanak szerepet. Faipari gépújdonságok a faipari technológiák területén A szorosan nem szakmai előadások után György László, műszaki igazgató hozta egyensúlyba a napot, aki szakmai újdonságokról, az 5 tengelyes CNC technológia finomságairól, a furnér terítékképzés új "kötelező elvárásáról", furnér élragasztásról, és a mikrohullámú szárításról tartott előadást.
Az 5 tengelyes CNC technológia napjainkra már olyan szintre fejlődött, hogy a kis- és középüzemek számára is elérhetővé válik. Az SCM GROUP e technológia fejlesztésében a kezdetektől fogva úttörő szerepet tölt be, így a rendelékezésére álló megannyi tapasztalat és a témában jegyzett szabadalmak birtokában megfelelő megoldást tud kínálni minden üzemi szinten nemcsak a faipari, hanem könnyűfémek, kompozit anyagok, valammint kő/márvány 5 tengelyes megmunkálására is. Furnér élragasztás, már-már kötelező gyakorlat minden minőséget gyártó asztalosüzem számára. A furnérozott felületek újra divatba jönnek. Sok piaci szereplő felismerte, hogy a laminátos iparágban sok a gyártó, igen nagy az árverseny, ezért jó eredményt elérni egyre nehezebb. Az árak lenyomásában az un. "garázsasztalosok" is igencsak serénykednek. Ezért válasszunk magasabb minőségi kategóriát, ahol kevesebb a szereplő és nagyobb hozzáadott értékkel magasabb árat lehet elérni! Igenám, de ez is csak akkor tud működni, ha ezt a magasabb minőségi kategóriát is a legmodernebb technológiával, kiváló minőségben tudjuk kiszolgálni. Fúgpapíros és olvadék(cikk-cakk) ragasztós furnér terítékképzésnél csak a furnér felületére felvitt ragasztóanyag tartja a szomszédos furnérlapokat egymás mellett, a furnérok éle "száraz" ami pl. idővel a fúgák nyílásához vezet (pláne ha még a terítéket membránpréseljük is netán.) A furnér élragasztás a csatlakozó furnérlapok teljes élén történik, mely a CASATI cég speciális gépeinek köszönhetően egyszerűen, hatékonyan végezhető. Az SCM GOUP felületkezeléssel foglalkozó ágazata az ELMAG/SUPERFICI, melynek szabadalmaztatott mikrohullámú szárítóeljárása rendkívül meggyorsítja és energiatakarékossá teszi a vízbázisú felületkezelő anyaggal történő felületkezelést. A rendszer bútorelemek és ajtók- ablakok felületkezelésénél is használható.
Ma már kötelező gyakorlat: a webes marketing Utolsó témaként az értékesítés a marketing új "szabályairól" tartott előadást Hőbör Tamás, aki a fa és bútoripar webes, internetes értékesítési lehetőségeíről beszélt a résztvevőknek. Ma már a vásárlói döntések túlnyomó többségét megelőzi az internetes információ gyűjtés, de egyre többen a konkrét vásárlásokat is a neten, webáruházakban, akár a mobiljukról bonyolítják. A fa és bútoripar szereplőinek is komolyan kell venniük ezt a szegmenst, mert egy webérzékeny terméknél egyértelmű versenyhátrány ma már a gyenge internetes jelenlét. Nem elég ma már jelenlenni a neten, ezt jól is kell csinálni. Elhangzott, hogy a bútor szegmensben a legfrisebb felmérések szerint 100 látogatóból átlagosan 1,8 fő vásáról is valamit, tehát ha egy webáruházban el akarunk adni akkor elég komoly látogatói forgalmat kell "szereznünk", hogy rentábilis legyen a webes beruházásunk. És ezért ma már tenni kell, mert a verseny itt is erős! (x) Planet-Gép Kft. (ANEST csoport)
|
| |||||||
|