|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2015-04-22
Az erdőgazdálkodás komplex feladat: művelés, nevelés és üzemszervezés
Csuti Elemér faiskoláját a szakma is kiválónak tartja, így nem véletlen, hogy technikusi képzéshez szolgálhat tananyagként. Erdőgazdálkodók esetében előírás szakmai tanácsadó alkalmazása. A szakértő és tulajdonos találkozásainak alkalmával hamar kiderült, olyan munka folyik a területen, ami a leendő erdő technikusok számára is bemutatható. - Egyedülálló és példaszerű, amit Csuti Elemér művel - állítja a tanácsadónak kijelölt nyugdíjas erdészmérnök. Bognár Miklós a Soponyai Erdészet volt vezetője, aki a székesfehérvári Comenius Szakközépiskola felnőttképző tanári karának tagja is, így kézenfekvő volt a terület gyakorlati oktatás céljára való kihasználása. Haladva az erdőben egymást érik a különböző évjáratú csemeteültetvények. Csuti Elemér sorra mutatja, melyiket mikor, milyen módon ültette, és nem maradt ki a vadak okozta kár észrevételezése sem. Szinte fűnyírószerűen letarolták néhány helyen a friss telepítéseket. Ottjártunkkor a legutóbbi erdőtisztítás s levágott gallyainak szépen kupacolt sorát is megcsodálhattuk. Az ágakat nem tüzelik el, hanem hagyják lebomlani. De nemcsak nézelődtünk, hallgattuk is a gazdát: - Egy ilyen telepítésnél nagyon sok buktató van, amit a saját kárán tanul meg az ember. Mára egészen belejöttem, de azért biztosan sok mindent másként tennék. Az erdőgazdálkodás egy komplex feladat, ami a művelésről, nevelésről és üzemszervezésről szól. Folyamatos tanulást kíván az erdő, de a szívvel, lélekkel végzett munka mindig meghozza a gyümölcsét. Örülök a tanulók érdeklődésének, hiszen a teljesítmény elismerése, ha a tapasztalatokat átadhatjuk az utókornak - beszélt örömről és nehézségekről Csuti Elemér.
Csuti Elemér 25 hektáros területen gondozza erdő-gazdaságát. A faültetvény nagy része teljesen új telepítés. A legöregebb rész is csak 14 éves. Tölgy, akác fekete dió és török mogyoró képezi az állomány legjavát.
Forrás: duol.hu
|
| |||||||
|