|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2015-05-04
Kisvasút újjáépítése Márianosztra-Nagyirtás között
A Nagybörzsöny-Szob Erdei Kisvasútért Közalapítvány örömmel hívja fel minden kisvasútbarát, természetjáró turisztikai szolgáltató, s nem utolsó sorban a Börzsöny falvaiban élő honfitársunk figyelmét az Ipoly Erdő Zrt. honlapján olvasható hírre. A valamikor mintegy 20 km hosszú, több szárnyvonallal rendelkező Szob-Nagybörzsöny kisvasút utolsó szakaszán 1992-ben állt le a forgalom, úgy tűnt, az enyészeté lesz a vonal. Az 1996/97-ben kezdeményezésünkre Nagybörzsöny, Márianosztra és Szob önkormányzata által életre hívott közalapítványunk által kitűzött cél viszont - s ez maga a csoda - most, 2015-ben megvalósulni látszik. Bekezdéseken át sorolhatnánk azokat, akik 1996 óta számtalan pozícióból segítették az ügyet a Tolmács-hegyi csúcsfordító - a tolt menetű világritkaság-szakasz - műemlékké nyilvánításában (2000), a nagybörzsönyi (2002, 2012-2014), majd a szobi szakasz újjáépítésében (2006-2007), a Nagybörzsöny-Nagyirtás szakasz nemzeti vagyonba emelésében (2013), de elsősorban ki kell emelni Szob, Márianosztra és Nagybörzsöny önkormányzatának, polgármestereinek ciklusokon átívelő állhatatos kiállását, erőfeszítéseit, Dr. Harrach Péter frakcióvezető úr segítségét, aki 1998 óta a térség országgyűlési képviselőjeként a hitünk szerint a nemzet legszebb hegyi parkját fejlesztő, a múlt értékét új, turisztikai szereppel újra élővé tevő kisvasútrehabilitációs terveinket felkarolta, támogatta, s a Kormányok felé képviselte - szinte különleges, hogy a Szob-Nagybörzsöny kisvasúthelyreállítást a Horn, az Orbán, a Medgyessy és a Gyurcsány kormány is kiemelten támogatta, de a teljes áttörés az elmúlt időszakban következett be -, s persze nem feledkezhetünk meg Füri András úr, a Duna-Ipoly Nemzeti Park igazgatójának a kisvasutat, mint környezetbarát, kötöttpályás természetbemutató ökoturisztikai eszközt támogató kiállásáról sem. Dr. Harrach Péter képviselő úr 2013 februárjában a szobi és a nagybörzsönyi szakasz összekötése, azaz a Márianosztra-Nagyirtás szakasz újjáépítése érdekében tárcaközi, magas szintű értekezletet szervezett, ahol bemutathattuk a Börzsönyön átvezető hegyivasút teljes helyreállításának ipartörténeti, természetvédelmi, turisztikai jelentőségét. Ennek eredményeképpen (is) a Miniszterelnökség felkarolta ügyünket, s 2013 őszén - javaslatunkra - az Ipoly Erdő Zrt. belépésével megkezdődött a közel sem egyszerű projekt előkészítése, amely immár célegyenesbe fordult.
A Nagybörzsöny-Szob Erdei Kisvasútért Közalapítvány még egyszer köszönetét fejezi ki mindazoknak, akik előrevitték a nagyszerű fejlesztés sikerét, egyúttal felajánlja támogatását, segítségét az Ipoly Erdő Zrt.-nek és a kivitelezést elnyerő szervezetnek az építkezés sikeres befejezése és a majdani, minél eredményesebb üzemeltetés érdekében.
A Börzsöny hegyvidéki turizmusa új fejezethez érkezett, Nagybörzsöny zsákfaluból a nagyszerű hegyivasúton érkező turisták fogadó-településévé válik, Márianosztra az eddigieknél nagyságrendekkel jobban bekapcsolódhat a térség turizmusába, hiszen Nagybörzsöny felé egy teljesen új közlekedési kapcsolata létesül, Szob pedig - a hajóállomás és a damásdi Ipoly-híd megépülésével - a Börzsöny vitathatatlanul nagyszerű "kapujává" (vasút, 12-es főút, kerékpárút, pilismaróti komp), a turizmus "mágnesévé" fog válni. A Börzsöny újabb lépést tett abba az irányba, hogy egyedi ökoturisztikai, rekreációs kínálatot nyújtva kiemelt hegyvidéki nemzeti parkja legyen hazánknak.
A beruházás a korábban már meglevő, de a hetvenes évek végére teljesen felszámolt kisvasúti pályaszakasz megújítását tűzte ki célul, mely a jövőben nem fát, vagy követ, hanem a Börzsöny-hegység természeti értékeire vágyó turistákat fogja szállítani. A pályaszakasz helyreállításával egy 6,9 km hosszú szakasz köti majd össze a két már működő erdei vasutat, így lehetővé válik majd, hogy Szobról egészen Nagybörzsönyig utazhassunk kisvasúton, ezzel is erősítve a már meglevő vasutak működését. A pálya kiépítését az Európai Unió is támogatja 600 millió forinttal. A beruházás megvalósításához természetesen szükség van a pályán gördülő járművekre és az azt kiszolgáló épületekre is, amit az Ipoly Erdő Zrt. biztosít saját forrásaiból.
A KMOP-3.1.1/E-2013-0001 sz. "Márianosztra - Nagyirtás közötti kisvasút teljes, turisztikai célú helyreállítása" címet viselő projekt hozzájárul a térségi környezetbarát turizmus minél szélesebb körű elterjesztéséhez, ugyanakkor éppen Márianosztra közelségéből fakadóan, a zarándokturizmus igényeit is szolgálja. A Márianosztrai kegytemplomon át juthatunk el többek között gyalogos zarándoklattal Mátraverebély-szentkútra vagy éppen Czestochowa-ra is. A kisvasúti pálya kivitelezési munkái - melyet az Ipoly Völgye kisvasút konzorcium végez el - várhatóan idén ősszel befejeződnek.
Forrás: Ipoly Erdő Zrt.; Nagybörzsöny-Szob Erdei Kisvasútért Közalapítvány
|
| |||||||
|