|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2015-09-04
Faipari munkavédelmi célvizsgálat eredményei 2015
A munkavédelmi hatóság 2015. évi ellenőrzési irányelvei alapján a Nemzetgazdasági Minisztérium Munkafelügyeleti Főosztálya által kidolgozott szempontrendszer szerint a Fővárosi és Megyei Kormányhivatalok munkavédelmi hatósági ellenőrzési feladatokat ellátó kormánytisztviselői által került lefolytatásra "a faipari tevékenységek munkavédelmi célvizsgálata" (a továbbiakban: célvizsgálat). A célvizsgálat az ország egész területére kiterjedt, lefolytatására 2015. május 11. és június 30. közötti időszakban került sor. Összefoglalás A 2009. évben kezdődő gazdasági válság súlyosan érintette ezt az ágazatot. Jellemzően kisebb
5-10 fős vállalkozások szűntek meg, de ettől nagyobb cégek is felszámolás alá kerültek a
csökkenő megrendelések miatt. A működő vállalkozások jellemzően pályázati forrásnak
köszönhetően szerzik be a korszerű gépeket, önerőből ezt csak ritkán tudják finanszírozni. A munkáltatók gépparkja rendkívül változatos képet mutat. Az elavult, több évtizedes gépek és
a mai kor munkabiztonsági igényeit kielégítő, színvonalas gépek (CNC megmunkáló központok, a táblafelosztó körfűrész gépek, az élzáró automata berendezések, vagy egyéb speciális faipari gépek) egyaránt megtalálhatóak, akár egyazon munkáltatónál is. A legtöbb hiányosság a régebbi gépeknél, valamint a házilagos gyártású berendezéseknél volt tapasztalható. A munkáltatók sok esetben a termelékenységet tartják szem előtt, ezáltal csökken munkavállalók védelmére fordított erőforrás. Az ellenőrzött munkáltatók túlnyomó többsége ugyan rendelkezett a kockázatértékelés dokumentumával, de gyakori hiányosság volt, hogy a kockázatértékelési körön kívül esett a munkavállalók munkahelyi kóroki tényezők (pl. zaj-, rezgés-, porok-, vegyi anyagok stb.) elleni védelme, ezek a szabálytalanságok a fapor-expozícióval járó tevékenységekkel összefüggésben voltak a legjellemzőbbek. Több esetben elmaradt a faipari szalagfűrész gépek kezeléséből, valamint a munkavégzés során alkalmazott veszélyes anyagokkal (pl.: festékek, felületkezelők, hígítók) történő munkavégzésből származó kockázatok értékelése is, a munkahigiénés méréseket gyakran elmulasztották vagy a mérési eredményeket nem vették figyelembe.
Azokon a munkahelyeken, ahol nem végezték el megfelelően a kockázatértékelést, a tevékenységből és a munkakörnyezetből származó egészségkárosító kockázatok munkaegészségügyi szempontú értékelését, hiányosságok voltak tapasztalhatók a kockázatkezelés, a megelőző intézkedések tekintetében is, pl. nem gondoskodtak a munkavállalók por-, zaj-, rezgés expozíció elleni kollektív védelméről vagy az egyéni védőeszközök biztosításáról és ezek használatának ellenőrzéséről. A 10 fő alatti vállalkozások munkavállalói a baleseti veszélyforrások és az egészségkárosító kockázatok tekintetében különösen veszélyeztetettek, hiszen jobbára nem rendelkeznek a munkáltatók megfelelő munkavédelmi ismeretekkel, képzettséggel, illetve szolgáltatóval, akik közreműködnek az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkafeltételek kialakításában, a munkabalesetek és a foglalkozási megbetegedések megelőzésében.
Azon ellenőrzött faipari munkahelyek esetében, ahol korszerűsítésekre, fejlesztésekre volt
lehetőség, a munkakörnyezet kialakítására és a megfelelő egyéni védelem biztosítására is
nagyobb figyelmet fordítanak, ez a munkakörülmények, illetve a munkavédelmi helyzet
javulását eredményezte.
Műszaki területen kiemelendő, hogy rendkívül sok esetben a különböző védőburkolatok hiánya, nem megfelelősége adott okot intézkedésre az eljáró kormánytisztviselőknek. Még mindig tapasztalható az a jelenség, miszerint a munkavállalók saját maguk iktatják ki a védőberendezéseket (leszerelik a védőburkolatot, kiiktatják a védőreteszeléseket), mondván az csak megnehezíti a munkavégzést. Ez egyértelműen a képzetlenségnek és a rosszul berögzült munkamódszernek köszönhető. Megjegyzendő, hogy ilyen munkamorálba "csöppenő" pályakezdő is átveszi a rossz gyakorlatot és tapasztalatlansága miatt megnövekedik a munkabaleset veszélye. A használt (telepített és mobil) porelszívó berendezésekkel kapcsolatban meg kell említeni, hogy nem tekintik védőberendezésnek. Emiatt a munkavédelmi üzembehelyezési eljárást, időszakos biztonsági felülvizsgálatot nem folytatják le. Az elszívó-berendezések tisztítása, ürítése, karbantartása - megfelelő megelőző intézkedések hiányában - a munkavállalók számára további többletexpozíciót jelenthet, hasonlóan a műhelyek, gépek takarításhoz. A takarítást a gépeken dolgozók a gépük környezetében elvégzik, de az épületszerkezeteken (pl. villamos szekrénye, kábeltartók, stb.) a jelekből ítélve már csak esetleges a tisztítás.
A munkáltatóknál jellemzően - a kellő anyagi fedezet hiányában - a megelőző jellegű karbantartásokat nem végzik el (a korábbi karbantartókat is elküldték), a gépeken csak azokat a javításokat végzik, amire feltétlenül szükség van.
A munkavédelmi dokumentumok munkáltatói elkészítésében is gyakorta tapasztalhatók
hiányosságok. Ezek közül szükséges kiemelni, hogy a munkavédelmi üzembehelyezési
dokumentációkat a munkáltatók több esetben nem készíttetik el, de akad munkáltató, ahol az
üzembe helyezés tartalmilag hibás vagy hiányos, esetleg a gépen található nyilvánvaló
szabálytalanság ellenére történik meg az üzembe helyezés. Szükséges megemlíteni továbbá, Összességében elmondható, hogy a munkáltatók felől mutatott hajlandóság önmagában nem elegendő a biztonságos és egészséget nem veszélyeztető munkavégzés megvalósulásához. Ennek elsősorban a pénzhiány az oka. A munkáltatók jelentős része csak akkor fektet be valamibe, így a munkakörülmények fejlesztésébe is, ha nagyon szükséges. A hatékony, következetes munkavédelmi hatósági ellenőrzésekre, az azok során megtett intézkedésekre a fentiek miatt feltétlenül szükség van, tekintve, hogy sok munkáltató az ellenőrzések hatására volt hajlandó komolyan venni a munkavédelmi kötelezettségeit. A kormánytisztviselők az ellenőrzések során tájékoztatással is segítették a munkáltatókat, a munkavállalókat és a munkavédelmi képviselőket, amelynek a feltárt szabálytalanságok megszüntetésére tett hatósági intézkedésekkel együtt kiemelt szerepe lehet a munkabalesetek, a fokozott expozíciós esetek és a foglalkozási megbetegedések megelőzésében.
Az összefoglaló teljes terjedelmében (27 oldal) itt olvasható. Az beszámolóhoz tartozó példatár (25 oldal) itt érhető el.
Forrás: NGM Munkafelügyeleti Főosztály
|
| |||||||
|