|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
|
2016-07-11
2016. évi EUTR ellenőrzési terv
2016. július 7-én jelent meg a NÉBIH EUTR oldalán a 2016. évi EUTR ellenőrzési tervet bemutató cikk:
"A NÉBIH a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény 91. § (3) bekezdés szerinti követelményeknek megfelelve a faanyag kereskedelmi lánc szereplők piaci magatartásának ellenőrzésére vonatkozó 2016. évi ellenőrzési tervét elkészítette és honlapján közzé tette. Az ellenőrzési terv készítését és rendszeres felülvizsgálatát a vonatkozó uniós szabályozás alapvetően fontos követelményként határozza meg, azt hazánkon a kötelezettségszegési eljárás során is számon kérték. Ennek megfelelve az ellenőrzési tervet a faanyag kereskedelmi lánc felügyeletével kapcsolatos bejelentés, nyilvántartás és ellenőrzés részletes szabályairól szóló 26/2016 (IV.11.) FM rendelet 4. § (2) bekezdés szerinti tartalommal hagyta jóvá 2016. június 27-én a NÉBIH elnöke. Az erdőről, az erdő védelméről és az erdőgazdálkodásról szóló 2009. évi XXXVII. törvény 90/L. § (1) bekezdés alapján a NÉBIH a faanyag kereskedelmi lánc felügyeletével kapcsolatos jogkövetkezményeket megállapító jogerős vagy fellebbezésre tekintet nélkül végrehajtható határozatának vagy végzésének kivonatát szintén a honlapján fogja közzétenni, amennyiben az ellenőrzések során mulasztást vagy jogszabálysértést állapít meg."
A 2016. évi EUTR ellenőrzési terv a NÉBIH honlapjáról pdf-ben Ennek szövege az alábbi:
"EUTR
I. Célok és kockázatok 1. jogszerűtlen fakitermelésekből származó illegális kereskedelem visszaszorítása; 2. a hazai fa és fatermék fogyasztó lakosság érdekeinek szolgálatával a vásárlói bizalom növe1ése a hazai fa és fatermékek iránt, elsősorban a tűzifa esetében; 3. hatékony szakmai támogatás a faanyaggal kapcsolatos adózást érintő visszaélések felderítésében 4. a faanyag kereskedelmi lánc szereplők nyilvántartásba vételi rendszerének hatékony működtetése 5. az ellenőrzési rendszer bevezetésével Magyarország teljesítse a közösségi jogban számára meghatározott kötelezettségeket
II. Kiemelt kockázati tényezők: A) A tűzifa értékesítés területén rendkívül nagymértékben elterjedt illegális kereskedelem Az idei évben a NAV is a tűzifa kereskedelemmel kapcsolatos adójogi visszaélések felderítését tekinti az egyik kiemelt céljának. B) A nem EKÁER köteles szállítmányok C) Az import faanyagok tekintetében az Ukrajna és Oroszország felöl érkező szállítmányok D) Olyan faanyagkereskedelmi lánc szereplők, amelyek nem felelnek meg a bejelentési és adatszolgáltatási kötelezettségnek E) Engedély nélküli, vagy attól eltérő fakitermelés
III. Az ellenőrzések ütemezése Véletlenszerű és kockázatelemzés alapú kiválasztás A kiválasztás az EUTR nyilvántartásból, a cégjegyzékből, más hatóság nyilvántartásából valamint az erdőgazdálkodói nyilvántartásból történik. Az Erdészeti Igazgatóság e nyilvántartásokból véletlenszerű elemzés alapján alapsokaságot állít össze, amelyből kockázatelemzés alapú kiválasztással határozza meg az ellenőrzésre kiválasztott mintát.
A kockázatelemzés alapjául szolgáló kiemelt szempontok: . kitermelt/forgalomba hozott fa vagy fatermék mennyisége . tűzifa forgalmazása . fa vagy fatermék importálása a szomszédos országokból . kiszabott erdőgazdálkodási/erdővédelmi birság
Az ellenőrzési minta kiválasztása 2016. augusztus 15-ig megtörténik.
Az ellenőrzés módja: Telephely ellenőrzés
Az ellenőrzések folyamatosan történnek a 2016. év folyamán.
Direkt kiválasztás A kiválasztás alapját képezi különösen: Az erdészeti hatóság jelzése az ellenőrző hatóság felé arról, hogy valamely erdögazdálkodó többszöri mulasztást követett el fakitermelés bejelentési kötelezettségét illetően. Állampolgári bejelentés a faanyag kereskedelmi lánc szereplővel szemben, szállítójegy, számla vagy tűzifa tájékoztató adásának elmulasztása miatt. A faanyag kereskedelmi lánc szereplője az adatszolgáltatási kőtelezettségnek nem tesz eleget vagy valótlan adatot szolgáltat. Internetes adatgyűjtés
A kiválasztás folyamatosan történik, az ellenőrzések ütemezése és módja a feltételezett jogsértés súlyától és jellegétől függően kerül meghatározásra 2016. év folyamán.
Az ellenőrzés módja:
Szállítmány közúti ellenőrzése (adott esetben a rendőrség, az adóhatóság, vagy a közlekedési hatóság bevonásával), helyszíni ellenőrzés valamint próbavásárlás.
IV. A kiemelt ellenőrzésekkel érintett fatermékkel kapcsolatos értékesítési láncok 2016. évben kiemelt ellenőrzéssel érintett fatermék a tűzifa. A tűzifa esetében az import termékek, a hosszú értékesítési láncok, valamint az értékesítési láncban a termékek mértékegységének változása magasabb kockázati tényezőt jelentenek.
V. A célok elérésének mérési és utóellenőrzési módszerei Cél.l. Az elvégzett ellenőrzések során felderített illegális eredetű fa és fatermékkel kapcsolatban végzett tevékenységek korlátozásával, felfüggesztésével, tiltásával kapcsolatos intézkedések számának és egyéb jellemzőinek meghatározása. A jogszerűtlen fakitermelésekből származó illegális kereskedelem mértékének meghatározása statisztikai módszerekkel: Cél.2. A tűzifa értékesítés esetében a tűzifa tájékoztatók alapján érkező bejelentések területi és számbeli eloszlásának változásának figyelembevétele. Cél.3. Az adóhatósággal történő együttműködések és a közösen kivitelezett ellenőrzések számának meghatározása. Cé1.4. A faanyag kereskedelmi lánc szereplők nyilvántartásba vételi rendszere mérhető jellemzőinek meghatározása és azok folyamatos kiértékelése. Cél.5. A Magyarország ellenfolyamatban lévő kötelezettségszegési eljárás állapotának nyomon követése.
VI. Más hatóságokkal történő együttműködés és kölcsönös segítségnyújtás feltételei és módszerei A NÉBH és a NAV között együttműködési megállapodás van érvényben, amely alapján az Erdészeti Igazgatóság a NAV megfelelő részlegeivel folyamatos együttműködést valósít meg. Az együttműködés a közös ellenőrzések kivitelezését és a szabályozások megfelelően egyeztetett kidolgozását is magában foglalja. A közlekedési hatósággal a közúti ellenőrzések időpontjai, ütemezése és módszerei kerülnek egyeztetésre. Az együttműködő hatóságokkal, szervekkel az ellenőrzések során vizsgálandó dokumentumok összegyűjtésre kerülnek, azokból iratminták kerülnek kiadásra, ezzel segítve a hatékony együttműködést és a kölcsönös tájékoztatást.
VII. Az ellenőrzési terv értékelése során alkalmazandó lényeges teljesítménymutatók . Elvégzett ellenőrzések típusa és száma . Az elvégzett ellenőrzések és a feltárt szabálytalanságok egymáshoz viszonyított aránya . A lefoglalt, zárlat alá helyezett, forgalomból kivont vagy visszahívott fa és fatermék mennyisége . vállalkozás, létesítmény működési engedélyének visszavonása, módosítása, felfüggesztése, a fatermékkel kapcsolatos tevékenység végzésének felfüggesztése, korlátozása, tiltása, az újbóli működés feltételhez kötése . Figyelmeztetést tartalmazó. vagy pótlólagos intézkedések megtételét elrendelő végzésekben foglaltak végrehajtása . Figyelmeztetések száma . A faanyag kereskedelmi lánc-nyilvántartásba bejegyzett szereplőinek száma . Kirótt szankciók összege . Hatósági kérdőíves felmérések eredményei . Adatbekérő adatlapok kiértékelésének eredményei, határidőn belüli beküldések aránya, hamis adatközlés előfordulásának vizsgálata" Forrás: NÉBIH
|
| |||||||
|