|
||||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
|
2016-11-07
Virtuális valóság segíti az erdőgazdálkodást
A Helsinki Egyetem VRForest kutató csoportja megtervezte a virtuális erdőgazdálkodás demó alkalmazást. Negyed óra alatt az Erdészettudományi Főosztály konferencia terme előhasználati erdővé alakítható. "Az alkalmazás lehetővé teszi az erdőtulajdonosoknak, hogy kipróbálják, hogy például előhasználat vagy végvágás után hogyan változik az erdő és mennyire nyereséges a művelet," mondja Osmo Mattila PhD (Erd) a kutató csoport egyik koordinátora.
Photo: Anna Kauppi
Új szolgáltatás az erdészeti szektor számára
A virtuális valóságról azt mondják, hogy 2016-ban robbant. Elérhetővé váltak a szemüvegek és az alkalmazások a felhasználóknak és arra lehet számítani, hogy a technológia az internet és az okostelefonok után a világot megváltoztató következő erő lesz. A technológiát alkalmazzák már gépkarbantartási képzésben, valamint építészeti rajzok teszteléséhez, ingatlanok eladásakor, valamint utazási tapasztalatok szerzéséhez. A VRForest kutató csapat virtuális szolgáltatást tervez megvalósítani az erdészeti szektor részére és tervezik az új alkalmazás felhasználói és üzleti modelljét is, hisz úgy tapasztalják, van rá igény. Mattila tavaly védte meg doktori téziseit a Szerviz (kiszolgálás) meghatározott gondolkodás a finn erdészeti szolgáltatás piacon címmel. "Továbbítjuk a felhasználók igényeit": így írja le Mattila a VRForest szerepét. A University of Turku technológiai Kutató Központja a felelős a virtuális valóság létrehozásáért. A projektet a Metsämiesten Säätiö alapítvány és a Finnish Funding Agency for Innovation Tekes finanszírozza. A kutató csapat most vállalkozási partnereket keres, hogy azok részt vegyenek a Tekes által rendezett Challenge Finland versenyben. A terv, hogy bemutassák a MiReUX - Mixed Reality User Experiences elnevezésű projektet. A Tekes célja, hogy a versenyen összehozza a kutató intézeteket és vállalatokat az eladható (üzleti) innovációk promotálására. Arra számítanak, hogy a a virtuális valóság 135 milliárd Euró (több mint 40 ezer milliárd Ft!) árbevételt fog generálni 2020-ra.
Megnövelt és kevert
A VRForest projektje kevert valóságot alkalmaz, amely egyesíti a virtuális valóságot [VR] és a kiterjesztett valóságot [augmented reality (AR)]. A virtuális valóságban a felhasználó virtuális szemüveget hord, hogy teljesen más helyszínre kerülhessen, mint pl. a játék kitalált világába, vagy a saját tulajdonú erdejébe. A kiterjesztett valóság jól ismert példája a Pokémon Go játék, amelyikben virtuális lények jelennek meg a telefon képernyőjén a valóságos környezetben (tájon) a felhasználó szeme előtt. A Forestry App (erdészeti alkalmazás)-hoz Mattila harvester karbantartási gyakorlat demóját mutatja be. A virtuális szemüveggel a nagy gép megjelenik ugyanott, ahol a felhasználó van - 3D-ben, valós méretben természetesen. A legjobb oktató alkalmazásokban a felhasználó majdhogy nem érzi a csavarokat, amint elforgatja azokat. "A kutatás megmutatta, hogy a csinálva tanulás a legjobb módszer. A virtuális valóság nagy lépés előre a tanulásban." mondja Mattila.
Hogyan lehet érzékelni?
A VRForest erdőben megtett első lépéseim bizonytalanok. Azonban valóban körbe-mozgok, látva a lucok csúcsát és - óh megsimogatja az arcomat egy virtuális ág. Ez a luc erdő egy valóságoson alapul. Szükség volt a 360-fokos fotó és lézer szkennelésre és a virtuális erdőben ugyanannyi fa (rönk) van, mint a valóságosban. Más szavakkal a VRForest-ben létrejövő állomány hasonlít egy számítógép játékhoz, meglehetősen leegyszerűsített grafikával. A Forestry App felhasználója mozoghat a virtuális erdőben három métert bármely irányban. Ha elérte ennek határát, kék fal jelenik meg előtte. Természetesen tovább lehet menni előre, új helyszínre ugorva játék karokat használva. Ki is lehet termelni a fákat a játékkarok segítségével. Az alkalmazás kiszámolja a bevételt, amit a fakitermelés hozna. Másodpercek alatt lehet fát dönteni a virtuális valóságban. Ha leveszem a virtuális szemüveget, a University of Helsinki Erdészettudományi Főosztályának értekezleti terme egy pillanatra furcsán hat. Igaz, hogy a virtuális erdő egyelőre nagyon kezdetleges, engem mégis megfogott. A VRForest kutató csapat honlapja. A Tekes - a Finn Innovációs Ügynökség honlapja Szerző: Anna Kauppi Kapcsolódó:
Október 26-27-én volt a FAGOSZ Fakonferencia Vásárosnaményban. Az előadóterem elpterében állított ki a Burken Kft., amely 3d lézerszkenneléshez való eszközt mutatott be és a felhasználási lehetőségek között erdőségek szkannelésére is alkalmasnak tartja az általa forgalmazott berendezést. Az igazat megvallva sokan erős kétkedéssel hallgatták kiállítási termékbemutatójukat, hogy micsoda dolog az erdőt beszkennelni, annak meg mi értelme is lenne. S íme milyen hamar lehetett olyan erdészeti kutatási eredményt bemutató leírást találni, mely éppen ezen alapszik, ez az alapadat beviteli eszköz. S ha igaz a finn kutatók előrjelzése, e módszert könnyen lehet, hogy hamarosan elterjedten alkalmazák majd az erdőgazdálkodásban, de elsőnek is az azzal kapcsolatos műveletek oktatásában.
|
| ||||||||
|