|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
|
2016-11-24
'56-os emlékmű Sopronban
Borza Teréz porcelánművész, de el-elkalandozik más anyagok és művészeti ágak felé is, így most gránitból készítette el a soproni Széchenyi térre az '56-os emlékművet. (Szakterületünkhöz ő annyiban kapcsolódik, hogy a férje Fónagy Istán, aki ifjúságát az Erdőgazdaság és Faipar című szaklap szerkesztőségében töltötte Király Pál "szárnyai alatt", majd megalapította a Profi Fa szaklapot, melynek lapzártája 15 évi működés után 2008-ban volt.)
Íme a szobor és Borza Teréz:
A szoboravatás további képei pedig itt láthatóak, a helyszín a Széchenyi tér. A nyár végén kapta meg a választ Sopronból, hogy a 7 művésznek meghirdetett 1956-os szobor-emlékhely pályázatot megnyerte, így augusztus végétől nagy erővel és teljes bedobással dolgozott, hogy a 3 m magas, 2,5 m széles gránitból elkészüljön az emlékmű. A Dorog-Nyergesújfalu között lévő Kőfaragó Kft. telephelyén segítettek neki ebben a munkában. Az alkotás két ferdén vágott, lyuggatott gránit kőtömbön bevésett békés embertömeget ábrázol. A lőtt lyukak és az emberi alakok ábrázolása a környékbeli sortüzekre és a drámai eseményekre utal. Sopronban vértelen forradalom zajlott nem volt halálos áldozat. Úgy érzi, ezzel az alkotásával méltó képen hozzájárult 1956. emlékezetéhez, utalva a történésekre, de egyben a szabadság reménysugarára is. Az avató ünnepségen október 23-án vasárnap a Petőfi Színház művészeinek előadása után dr. Fodor Tamás, Sopron polgármestere és dr. Völner Pál az Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára tartottak ünnepi beszédet. Utána dokumentumjáték következett Hamvas Béla és Márai Sándor műveiből.
Pluzsik Tamás riportja a Soproni Témában az alkotóval:
Az 1956-os forradalom és szabadságharc hatvanadik évfordulója alkalmából a Széchenyi téren elhelyezett emlékmű alkotója a budapesti Borza Teréz Ferenczy Noémi-díjas alkotóművész. Vele beszélgettünk az emlékmű ünnepélyes leleplezését megelőzően. - Már évekkel ezelőtt elkezdtem töprengeni azon, hogy a magam eszköztárával és lehetőségeivel miképpen is fogalmaznám meg, önthetném formába gondolataimat 1956-tal, a forradalommal, annak történéseivel kapcsolatban - fogalmazott a művésznő. - Éppen ezért gondolatilag nem ért váratlanul az a meghívásos pályázat, melynek végül is a nyertese lettem, és így lényegében megvalósíthattam dédelgetett szobortervemet. Borza Teréz alkotásai közül több darab is díszíti Budapest közterületeit. - Bár jól tudom, hogy egy emlékmű elkészítéséhez nem kell feltétlen személyes érintettség az adott témában, de ha ilyen mégis van, akkor ez nyilván hasznára válik az alkotásnak. Pici lány voltam 1956-ban, közel laktunk a Széna térhez, ahol heves harcok dúltak október végén, november elején, ezért mi is jó néhány napot kénytelenek voltunk a ház többi lakójával összezsúfolva a bérház pincéjében tölteni. Féltünk, hallottuk a tankok dübörgését, én pedig csak szorítottam magamhoz a kis rongybabámat meg azt a Szűz Mária medált, amit mind a mai napig őrzök. A tankok zaja elcsitult, de sajnos ezzel nem értek véget számunkra a megpróbáltatások, ugyanis nem sokkal később édesapámat egyik kollégájára nézve kompromittáló vallomásra akarták rábírni. "Ha ezt megtagadja - rivallt apámra egyik ávós vallatója -, akkor az öt gyermeke előtt fogjuk fölakasztani!" "Megtehetik - mondta apám -, de a gyermekeim tudni fogják, hogy az apjuk becsületes ember volt." A fenyegetést nem váltották be, de az állásából kirúgták, így nehéz életünk volt ezt követően - mondta csendesen, maga elé, majd a gránitemlékműre nézve a művésznő, aki gyakori vendég Sopronban. Férje erdőmérnök, több barátjuk is él a városban, immáron pedig egy "kedves gyermeke" nem csak díszíti a Széchenyi teret, de emlékezteti is őt arra a kedves kis rongybabára, meg arra a vékony kis reménysugárra, ami hatvan évvel ezelőtt beszűrődött a pinceablakukon. Forrás: Az esemény meghívója, Kapcsolódó:
Helyére került az 1956-os forradalom 60. évfordulójára készült szobor sopronmedia.hu Az NymE-n is megemlékeztek az 1956-os forradalom és szabadságharc 60. évfordulójáról FATÁJ 2016. 10. 25.
|
| |||||||
|