|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
|
2017-04-07
Szabálytalanul működő tűzifatelep működését függesztette fel a NÉBIH
A faanyag kereskedelmi lánc szereplőknek tevékenységük megkezdése előtt be kell jelentkezniük a NÉBIH által vezetett hatósági nyilvántartásba, amelynek eddig már mintegy ötezren eleget is tettek.
Az ellenőrzés során a szakemberek megállapították, hogy - a tűzifatelep üzemeletetője nem jelentkezett be a nyilvántartásba, valamint - árusításkor nem használta a szigorú számadású nyomtatványokat. - E mellett a telepen található tűzifa eredetére vonatkozóan nem rendelkezett megfelelő igazolásokkal és - a forgalmazásról sem vezetett nyilvántartást. A feltárt hiányosságok szükségessé tették a tűzifatelep teljes működésének időszakos tilalmát. A zárolt* tűzifa jelentős része ukrán származású import fatermék volt, amelynek jogszerű eredetével kapcsolatban a NÉBIH kiterjeszti a vizsgálatot az importőrre is. A hatóság felhívja a faterméket importáló vállalkozások figyelmét, hogy a külföldről érkező fatermék szállítmányokat minden esetben kísérnie kell a nyomon követhetőséget, illetve a jogszerű származást igazoló dokumentumoknak, amelyeknek angol vagy magyar nyelven is** rendelkezésre kell állniuk. A faanyag kereskedelmi lánc ellenőrzésének célja, hogy a szakemberek megakadályozzák az illegális eredetű fatermékek forgalomba hozatalát. Mind a magyar, mind az EU-s szabályok szerint a kereskedelmi forgalomba bocsátott fatermékekről az értékesítőknek olyan nyilvántartást kell vezetniük, amely alapján egyértelműen megállapítható a termékek származása, jogszerű eredete. Amennyiben az ellenőrzött fatermékek és a nyilvántartás adatai nem feleltethetőek meg egymásnak, a hatóság köteles vélelmezni a fatermékek illegális eredetét. Mindezzel biztosítható, hogy a vásárlók a megfelelő minőségű, mennyiségű és fafajú, jogszerűen kitermelt fatermékhez jussanak, valamint, hogy a jogkövető gazdálkodók, kereskedők ne kerüljenek hátrányos helyzetbe. Forrás: NÉBIH FATÁJ kiegészítés:
* A NÉBIH közleményből nem derül ki, hogy mi lesz a zárolt 155 m3 tűzifa sorsa, különösen akkor, ha a felfüggesztett tűzifatelep vállalkozója és az importőr sem tudja majd a megkívánt dokumentációt megszerezni és bemutatni.
**Az Erdőtörvény (Evt.) előírja:
"90/A. § (1) Tilos forgalomba hozni azt a faterméket, amely illegális kitermelésből származik, vagy az általános hatályú, közvetlenül alkalmazandó európai uniós jogi aktusokban és a jogszabályokban foglalt követelményeknek nem felel meg. (2) Magyarország területén való felhasználás vagy forgalomba hozatal céljából faterméknek harmadik országból vagy más tagállamból történő behozatala esetén az import okmányokhoz, szállítmányt kísérő dokumentációkhoz mellékelni kell a nyomon követhetőséget, illetve a származást igazoló dokumentumokat, továbbá import esetén az exportőr nyilatkozatát arról, hogy az nem illegális kitermelésből származik. (3) A (2) bekezdésben meghatározott dokumentációnak a származási ország nyelvén kívül angol vagy magyar nyelven is rendelkezésre kell állnia. A dokumentációnak tartalmaznia kell a fatermék előállítása során felhasznált faanyag kitermelési helyét, tudományos nevét és mennyiségi adatait. (4) Az (1)-(3) bekezdésben foglaltak betartásért az első magyarországi forgalomba hozó a felelős. (5) E törvényben és az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusaiban előírt, a fatermék nyomon követhetőségére vonatkozó előírások, kötelezettségek betartásának elmulasztása, vagy megszegése esetén vélelmezni kell, hogy a fatermék illegális kitermelésből származik. (6) Az illegális kitermelések megakadályozása, illetve a faanyag kereskedelmi láncban levő fatermék nyomon követhetőségének és - a szükséges esetekben - forgalomból történő visszahívhatósága érdekében a faanyag kereskedelmi lánc valamennyi szereplőjének az e törvény végrehajtására kiadott jogszabályban, valamint az Európai Unió közvetlenül alkalmazandó jogi aktusaiban meghatározott, kellő gondosság elvén alapuló nyomon követhetőségi eljárást kell létrehoznia vagy igénybe vennie és ahhoz kapcsolódóan naprakész dokumentációs rendszert kell működtetnie."
A fentieken túl sok egyéb is szerepel az Evt-ben az EUTR-re vonatkozóan. Az, hogy az import anyag kísérő iratainak a származási ország nyelvén kívül angolul vagy magyarul is rendelkezésre kell állnia, tehát az Evt-ben szerepel. (A legutóbbi Fakereskedelmi konferencia beszélgetéseiben ugyanis téma volt, hogy erre miért van szükség.) Figyelmre méltó, hogy a NÉBIH a fenti ellenőrzési esetének bemutatásakor nem említi, hogy rendelkezett-e kellő gondossági eljárással a felfüggesztett tűzifatelep. Persze az érintettek többsége nem tudja miben is állna a kellő gondosság elvén alapuló eljárás létrehozása, hogyan tudná bemutatni, hogy rendelkezik ezzel.
Az EUTR-re vonatkozó összes jogforrás és ezek lényegének bemutatását a NÉBIH 2016. júniusában készítette el. Az innét letölthető pdf (17 oldal) számos jogszabály megnevését és online kapcsolóját is tartalmazza. Utóbbival annyi a gond, hogy a bárkinek díjmentesen hozzáférhető Nemzeti Jogszabály Tár helyett az OPTEN cég csak előfizetéssel elérhető kapcsolóit tartalmazza.
Kapcsolódó:
Eredetigazolás nélküli tűzifát zárolt a NÉBIH FATÁJ 2017-03-08 EUTR ellenőrzés BAZ megyében FATÁJ 2017-01-30 A NÉBIH frissítette az EUTR online nyilvántartási rendszerét FATÁJ 2016-12-14 Ma megnyílt az EUTR regisztrációs oldal, határidő: 2017. január 31. FATÁJ 2016-11-14 A cikk végén számos további EUTR-rel foglalkozó cikk kapcsolója is megtalálható.
|
| |||||||
|