|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
|
2019-05-20
Egyre hatékonyabb EUTR ellenőrzés
Az utóbbi évek tendenciáit figyelembe véve, Európa szerte egyre nagyobb az igény a fára, mint tüzelő- és nyersanyagra. Ezzel együtt sajnos az illegális fakitermelés és kereskedelem is folyamatosan veszélyezteti a fával borított területek fenntartható hasznosítását. A társhatósággal együttes, tudatos fellépésnek köszönhetően azonban egyre inkább érzékelhető a visszaélések megfékezése. A Nébih elkészítette és a honlapján közzétette a faanyagkereskedelmi lánc 2018. évi ellenőrzésének összefoglaló eredményeit. Ugyanezen a felületen, megyei bontásban megtekinthetőek az ország területére vonatkozó, előző évi statisztikai adatok az illegális fakitermelés kockázatával kapcsolatosan. Az adatokból látható, hogy 2018-ban a Nébih által elvégzett vizsgálatok száma több mint 80%-kal emelkedett az előző évihez képest, aminek eredményeként a hatósági zár alá vett, illetve elkobzott illegálisan forgalomba hozott faanyag több mint tízszerese (mintegy 130 kamionnyi fa) lett a 2017. évinek, a kirótt bírságok pedig háromszorosára emelkedtek. Említést érdemel továbbá, hogy 2018-ban a Nébih szakemberei - a megfelelő tájékoztatás érdekében - csaknem 2.500 telefonhívást fogadtak és 1.500-nál több elektronikus levélre válaszoltak az ügyfelek megkeresései alapján. A 2018. évi elemzést tartalmazó dokumentum a megelőző évek összefoglalóival azonos szerkezetben és elkészítési módszerrel készült. Mindez lehetővé teszi, hogy a későbbiekben összegyűlő adatok összevethetőek legyenek, azok alapján egyértelműen láthatóvá váljanak azon folyamatok, amelyek ismeretében az ellenőrzések hatékonysága továbbfokozható. Ön is hozzájárulhat a Nébih eredményes hatósági ellenőrzéseihez. Kérjük, amennyiben gyanús vagy illegális faanyag-kereskedelmi tevékenységet észlel, haladéktalanul jelezze azt az eutr@nebih.gov.hu e-mail címen! Forrás: NÉBIH Kiegészítés:
A fentiek részletes összefoglalója 10 oldal pdf-ben.
Ebben:
1. melléklet - táblázat: 2016-2018. évi adatok a kockázati besoroláshoz megyék szerint
2. melléklet - táblázat: 2018. évi kockázati besorolás megyék szerint
3. melléklet - diagram: 2018. évi kockázati besorolás megyék szerint (súlyozott átlag) Rákattintva nagyítható.
4. melléklet - térkép: 2018. évi kockázati besorolás megyék szerint (súlyozott átlag) Nagyítható.
5. melléklet - térkép: Illegális kitermeléssel érintett helységek veszélyeztetettsége az esetszám alapján, 2016-2018. Nagyítható.
6. melléklet - térkép: Illegális kitermeléssel érintett helységek veszélyeztetettsége a fatérfogat alapján, 2016-2018. Nagyítható.
7. melléklet - diagram: a kockázati besorolás változás a korábbi besoroláshoz képest (Tehát 3 megyében csökkent, a többiben nőtt.)
Második kiegészítés:
Május 7-én volt a FAGOSZ tisztújító közgyűlése, mely Sulyok Ferenc urat választotta meg a FAGOSZ új elnökének, aki székfoglalójában 3 témát említett, s kötülük az egyik az EUTR miatt zár alá vett faanyagok ügye. Ezzel kapcsolatban így fogalmazott:
"A faanyag nyomonkövetési rendszerében az EUTR szabályozásában - annak minden előnye mellett - sajnos benne maradt egy nagyon nehezen megoldható probléma: mi legyen az illegális fa sorsa? A jelen játékszabályok szerint a zár alá vett faanyagot nem lehet forgalomba hozni, így a jogszabály következtében az idők végezetéig "kóválygó" tétel válik belőle, ami így kezelhetetlen helyzetekhez vezet. Ez nem drog vagy hamis karóra, amit megsemmisítenek, sőt a fa égetéssel "megsemmisítése" is hasznosításának, forgalomba kerülésének egy módja. Ezt a "22-es csapdáját" mielőbb fel kellene oldani az EUTR szabályozásban."
A fenti közleményből pedig kiderül, hogy nem is oly kevés, hanem mintegy 130 kamionnyi "22-es csapdájába" esett, kóválygó fa tételről van szó csak 2018-ban! Ha csak a példaként kamiononként 20 m3-rel számolunk, akkor ez 260 m3 fa 2018-ban. Azonban volt valamennyi 2016-ban és 2017-ben is, meg lesz bőven az idén 2019-ben is. Mi lesz a sorsa ezen lassan 1.000 m3-re, majd föléje növekvő famennyiségnek? Pl. be lehetne vonni a szociális tűzifa programba, vagy a lefoglaló hatóság árverésre bocsáthatná a különböző okokból lefoglalt autókhoz, ingatlanokhoz hasonlóan. Igaz, hogy ezzel végül is forgalomba kerül, de jó célra, az értéket megmentve és ennyi fát meg csak úgy rakosgatni talán nem lenne célszerű. Persze vissza lehetne hordani az erdőre a bogarak és a gombák martalékának, de talán mégsem ez lenne a legjobb megoldás. Legyen találékony a jogalkotó, vizsgála meg a nemzetközi gyakorlatot is és hozzon jó, igazságos, a gazdálodók számára működőképes döntést. Kiegészítő: MM
|
| |||||||
|