|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
|
2020-12-30
Privát bútormúzeum nyílt Pekingben
Ez az első, egyben az egyetlen olyan professzionális magán művészeti múzeum Kínában, amely a Ming (1368-1644) és Qing (1644-1911) dinasztiabeli huanghuali (illatos rózsafából készült) klasszikus bútorok kiállítása mellett azok kutatására összpontosít. A főváros keleti peremén található Shunyi (Sunji) kerület Tianzhu járásának Fuqian (Fucsien) utcáján található. A múzeum négy emeletes, összterülete meghaladja 4300 négyzetmétert. Ebbe beletartozik a 4 állandó kiállítóterem és 1 külön kiállítóterem, amelyek együtt adnak helyet a Ming- és Qing- (Csing) korabeli klasszikus bútorok összesen több mint 700 darabos magángyűjteményének. A jelenlegi kiállítás a Ming-dinasztiától a Qing-dinasztia közepéig tartó időszak mintegy 370 darab többségükben huanghuali fából készült műremekét mutatja be. Ezek jelentik a kínai bútorok történelmének minőségi csúcsát. A művészeti múzeum nevét egy 11 éves fiú kezeírásával örökíttették meg és függesztették ki. Valószínűleg ez az első alkalom, hogy egy gyerekre bízták ezt a kitüntető feladatot. Erről Yu Feng (Jü Feng), a múzeum kurátora a következőket mondta: ezzel azt akartuk kifejezni, hogy az intézmény a megszületése pillanatátától kezdve vállalja a hagyományos kultúra terjesztését - identitásukat erősítve - a gyermekek, a fiatalok körében, és az ismeretterjesztés mellett ösztönözi a jövő generációit a kulturális értékek megteremtésére. A múzeum négyszintes kiállítóterme főként a bútorok funkciója szerint tagolódik. Ezek: a székek, az asztalok, a polcok és az ágyak. Egy restaurátorműhely a Ming-dinasztia híres irodalmárának dolgozószobáját és hálószobáját, illetve azok berendezését igyekszik eredeti állapotában bemutatni. A múzeumban kiállítanak például egy Csing-dinasztiabeli fából készült jégszekrényt is, amely egy nagyobb darab jég tárolására szolgált. Annak idején ebbe vájtak lyukat és helyezték el benne a hűteni kívánt élelmiszert. Egykoron, amikor a kínaiak a huanghuali bútorokat rendelték, résztvettek azok tervezésben is. Például amikor a császár egy bútort kívánt elhelyezni, elkezdett tervezni, terveztetni. A tervezés befejezése után a kézműves először készített egy mintadarabot bükkfából, majd szükség szerint módosította azt. Csak a végleges terv elkészülte után kezdett a bútor kézi faragásába huanghuali fából. Ezért a huanghuali bútor a kezdetektől értékes tárgynak számított. Miért jelentik a Ming-dinasztia idején készült bútorok a kínai klasszikus bútorgyártás csúcsát? Miért szeretik az európai és amerikai gyűjtők a huanghuali bútorokat? Erről Yu Feng így vélekedett: a kínai Ming-dinasztia korának stílusában készült bútoroknak nemcsak használati értékük van, hanem kulturális értékük is, hiszen a kulturális örökség részét képezik. Azt kell mondanunk, hogy a legmagasabb művészi színvonalon készültek. A mai kínai bútorok formája, mérete, színe, alapanyaga a kínaiak jelenlegi életmódjával függ össze. Érdekes, hogy az európai és amerikai földrészen gyűjtött huanghuali bútorok száma meghaladja a hazai földön fellelhető bútorokét. Ez is azt bizonyítja, hogy a keleti kultúra varázsa és szépsége hatalmas esztétikai hatást gyakorol a külföldiekre. A kereskedelmi korlátozást jelentő tengeri tilalom időszakában a Ming-dinasztia nagy mennyiségben gyártott ilyen bútorokat, majd a tilalom feloldása után új szerszámokra tettek szert, és más keményfa bútorok is terjedni kezdtek. A tengeri tilalom feloldása utat engedett a nyugati művészeknek is, akik Kínába hozták tudományukat. Ezek mindenképpen hatást gyakoroltak a kínai emberekre, a kínai írástudókra, sőt a császár életére is. A késői Ming-dinasztia idején a politikai korrupció miatt az értelmiségiek többsége elvesztette bizalmát a politikában, inkább az élet élvezetére koncentrált. Ez egyúttal lehetőséget adott arra, hogy az ígényesebbek esztétikai szempontokat is érvényesítsenek a kézműveseknek adott megrendeléseikben. A kézművesek pedig a piaci verseny közegében, saját túlélésük érdekében teljesítették is ezeket a kívánságokat. A múltat idéző huanghuali bútorok tele vannak kulturális indulatokkal. A bútor művészi szimbólum. A Ming-dinasztia bútorai egyszerűek, elegánsak és szimmetrikusak. A Ming-dinasztia bútorainak 30%-át a szabadban használták, ezek az ősök életminőségét tükröző szimbólumok. Liu Zhiwei (Liu Csi-vej), a Pekingi Tianzhu Huanghuali Bútorok Művészeti Múzeum művészettörténésze a Ming-dinasztia bútorainak fő jellemzőiről így beszélt: két szóval jellemezném ezeket a bútorokat: praktikusak és gyönyörűek. Ha a bútorok csak praktikusak és nem szépek, fokozatosan eltűnnek. Ha a bútorok csak szépek, nem igazán jól használhatók, például nem kényelmes rajtuk ülni, nem lehet megfelelő módon elhelyezni rajtuk a dolgokat, akkor ki használja őket? A Ming és a Qing dinasztia bútoraiban a praktikum és az esztétikum a legfontosabb és legragyogóbb elem. Mindkettő nélkülözhetetlen."
A múzeum nyugati oldalán található a Youde könyvesbolt, amelyben az odalátogatók olvasgathatnak és pihenhetnek. A közelben kapott helyet a hagyományos kultúra közjóléti előadóterme. Yu Feng kurátor ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, ragaszkodnak a hagyományos kultúra terjesztéséhez, különös tekintettel az ifjúságra és gyermekekre; előadásaik közjóléti célokat szolgálnak. Úgy véli, fontos, hogy inspirálják a gyermekeket a hagyományos kultúra megismerésére és szeretetére. A múzeum különböző foglalkozásokkal igyekszik vállalt feladatát elvégezni. Célja a kínai hagyományok, a művészet megbecsülésére tanítani a következő generációkat, bemutatva, hogy a művészet maga miként örökíti át a történelmet és a kultúrát, képez kulturális erőforrást. Mindeközben platformot biztosítanak a gyermekek kulturális oktatásához és tanulásához. Nemrégiben a múzeum a kínai klasszikus bútorok mintái sorozatban a Sihe Ruyi-t bemutató előadást tartottak. A Kínában közismert szimbólum előfordulása a bútormintázatban izgalmas témának bizonyult. A minta festése révén a résztvevő fiatalok és gyerekek közvetlenül is megtapasztalhatták a kínai hagyományos kultúra varázsát. A múzeum alkalmazottai humorosan és érdekesen magyarázták el a Sihe Ruyi minta kulturális üzenetét, átvitt jelentését. Az illusztrációhoz felsorakoztatott tárgyakat mindenki alaposan szemügyre vehette. Mindezek után pedig a múzeumi dolgozók segítségével a gyerekek megrajzolhatták saját Sihe Ruyi mintájukat is. "--Lenyűgözött a Sihe Ruyi sokféle formája, például a juan-felhő és a lei minta. Megpróbáltam lerajzolni, s miközben ránézésre egy nagyon egyszerű motívum, megrajzolni valójában nem is olyan könnyű. Mindennek szimmetrikusnak kell lennie. --Szerintem a Sihe Ruyi nagyon szép, varázslatos és sokféle."
A művészeti múzeum megnyitásának jelentőségéről szólva Liu Zhiwei művészettörténész elmondta: ha ez a múzeum nem szültetett volna meg, sokan még mindig nem ismernék a kínai fabútorok kultúráját és művészetét, nem ismernék a korabeli írástudók filozófiáját és a kézművesek kiválóságát. A múzeumban az emberek megértik, hogy a kínai fabútorok a kínai kultúra jellemző szimbólumai. Megérinthető rajtuk a történelem. Kiállításaink tudatosítják az emberekkel, hogy a művészi bútorgyártásban már négy-ötszáz évvel ezelőtt ilyen magas színvonalat sikerült elérni. Yu Feng kurátor az elmúlt 30 évben részt vett a huanghuali bútorok gyűjtésében. Kijelentette, a múzeum legalapvetőbb küldetése a huanghuali bútorok védelme és kutatása. Azt szeretnék, hogy a kínai hagyományos bútorművészet szépsége megragadja a mai emberek figyelmét, ösztönzően hasson a képzelőerejükre. Hogy a hagyományos kultúra újra életre keljen.
Forrás: CRI Online
|
| |||||||
|