FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken. Beszámolók, riportok, sajtószemle, ...
FELIRATKOZÁS FATÁJ-Online hírlevélre.
Kérem jelezze szakterületét, cégét, annak kapcsolóit.
Hivatkozás:
Ha felhasználja bármely cikket a FATÁJ-ból, hivatkozzon rá annak kapcsolójával is.

STIHL - Nemzedékekre tervezve

Mátyás Fakereskedo Kft
METAMOB - akciós MetaGO ajánlata
HUNNIA FAGÉP - Jó magyarnak lenni!
Faipari gépek -> Stonewood Kft
FATÁJ nyitólap
FATÁJ archívum:

FATÁJ-online
médiaajánlat
pdf

FAGOSZ, Fagazdasági Országos Szakmai Szövetség
A FAGOSZ a FATÁJ kiadója.


FAGOSZ filmtár a Hazai Erdésznél

Nemzeti kincsünk az erdő - 40 kisfilm

Erdészeti és Faipari Dolgozók Szakszervezete

Magán Erdotulajdonosok és Gazdálkodók Országos Szövetsége

Országos Erdészeti Egyesület

Hobbi Faesztergálás


Dr. Gerencsér Kinga: Fafeldolgozás mobil szalagfűrésszel
(A 2002-ben megjelent kiadvány online változata.)

Keres egy céget, intézményt, iskolát? Kezdje itt:
fatudakozo.hu
woodinfo.hu
woodinfo.eu
Akác
termékek
Magyar-
országról:
hungarobinia.hu
FAIPARI, ERDÉSZETI
apróhirdetések
DÍJMENTESEN

FAIPARI, ERDÉSZETI
szakkönyvek

2020-12-30

Privát bútormúzeum nyílt Pekingben

2020. szeptember végén nyílt meg hivatalosan a Pekingi Tianzhu (Tiencsu) Huanghuali (rózsafából készült) Bútorok Művészeti Múzeuma.

Megosztás:
Megosztás a Facebook-on

Ez az első, egyben az egyetlen olyan professzionális magán művészeti múzeum Kínában, amely a Ming (1368-1644) és Qing (1644-1911) dinasztiabeli huanghuali (illatos rózsafából készült) klasszikus bútorok kiállítása mellett azok kutatására összpontosít.

A főváros keleti peremén található Shunyi (Sunji) kerület Tianzhu járásának Fuqian (Fucsien) utcáján található. A múzeum négy emeletes, összterülete meghaladja 4300 négyzetmétert. Ebbe beletartozik a 4 állandó kiállítóterem és 1 külön kiállítóterem, amelyek együtt adnak helyet a Ming- és Qing- (Csing) korabeli klasszikus bútorok összesen több mint 700 darabos magángyűjteményének. A jelenlegi kiállítás a Ming-dinasztiától a Qing-dinasztia közepéig tartó időszak mintegy 370 darab többségükben huanghuali fából készült műremekét mutatja be. Ezek jelentik a kínai bútorok történelmének minőségi csúcsát.

A művészeti múzeum nevét egy 11 éves fiú kezeírásával örökíttették meg és függesztették ki. Valószínűleg ez az első alkalom, hogy egy gyerekre bízták ezt a kitüntető feladatot. Erről Yu Feng (Jü Feng), a múzeum kurátora a következőket mondta: ezzel azt akartuk kifejezni, hogy az intézmény a megszületése pillanatátától kezdve vállalja a hagyományos kultúra terjesztését - identitásukat erősítve - a gyermekek, a fiatalok körében, és az ismeretterjesztés mellett ösztönözi a jövő generációit a kulturális értékek megteremtésére.

A múzeum négyszintes kiállítóterme főként a bútorok funkciója szerint tagolódik. Ezek: a székek, az asztalok, a polcok és az ágyak. Egy restaurátorműhely a Ming-dinasztia híres irodalmárának dolgozószobáját és hálószobáját, illetve azok berendezését igyekszik eredeti állapotában bemutatni.

A múzeumban kiállítanak például egy Csing-dinasztiabeli fából készült jégszekrényt is, amely egy nagyobb darab jég tárolására szolgált. Annak idején ebbe vájtak lyukat és helyezték el benne a hűteni kívánt élelmiszert.

Egykoron, amikor a kínaiak a huanghuali bútorokat rendelték, résztvettek azok tervezésben is. Például amikor a császár egy bútort kívánt elhelyezni, elkezdett tervezni, terveztetni. A tervezés befejezése után a kézműves először készített egy mintadarabot bükkfából, majd szükség szerint módosította azt. Csak a végleges terv elkészülte után kezdett a bútor kézi faragásába huanghuali fából. Ezért a huanghuali bútor a kezdetektől értékes tárgynak számított.

Miért jelentik a Ming-dinasztia idején készült bútorok a kínai klasszikus bútorgyártás csúcsát? Miért szeretik az európai és amerikai gyűjtők a huanghuali bútorokat? Erről Yu Feng így vélekedett: a kínai Ming-dinasztia korának stílusában készült bútoroknak nemcsak használati értékük van, hanem kulturális értékük is, hiszen a kulturális örökség részét képezik. Azt kell mondanunk, hogy a legmagasabb művészi színvonalon készültek. A mai kínai bútorok formája, mérete, színe, alapanyaga a kínaiak jelenlegi életmódjával függ össze. Érdekes, hogy az európai és amerikai földrészen gyűjtött huanghuali bútorok száma meghaladja a hazai földön fellelhető bútorokét. Ez is azt bizonyítja, hogy a keleti kultúra varázsa és szépsége hatalmas esztétikai hatást gyakorol a külföldiekre.

A kereskedelmi korlátozást jelentő tengeri tilalom időszakában a Ming-dinasztia nagy mennyiségben gyártott ilyen bútorokat, majd a tilalom feloldása után új szerszámokra tettek szert, és más keményfa bútorok is terjedni kezdtek. A tengeri tilalom feloldása utat engedett a nyugati művészeknek is, akik Kínába hozták tudományukat. Ezek mindenképpen hatást gyakoroltak a kínai emberekre, a kínai írástudókra, sőt a császár életére is. A késői Ming-dinasztia idején a politikai korrupció miatt az értelmiségiek többsége elvesztette bizalmát a politikában, inkább az élet élvezetére koncentrált. Ez egyúttal lehetőséget adott arra, hogy az ígényesebbek esztétikai szempontokat is érvényesítsenek a kézműveseknek adott megrendeléseikben. A kézművesek pedig a piaci verseny közegében, saját túlélésük érdekében teljesítették is ezeket a kívánságokat. A múltat idéző huanghuali bútorok tele vannak kulturális indulatokkal.

A bútor művészi szimbólum. A Ming-dinasztia bútorai egyszerűek, elegánsak és szimmetrikusak. A Ming-dinasztia bútorainak 30%-át a szabadban használták, ezek az ősök életminőségét tükröző szimbólumok. Liu Zhiwei (Liu Csi-vej), a Pekingi Tianzhu Huanghuali Bútorok Művészeti Múzeum művészettörténésze a Ming-dinasztia bútorainak fő jellemzőiről így beszélt: két szóval jellemezném ezeket a bútorokat: praktikusak és gyönyörűek. Ha a bútorok csak praktikusak és nem szépek, fokozatosan eltűnnek. Ha a bútorok csak szépek, nem igazán jól használhatók, például nem kényelmes rajtuk ülni, nem lehet megfelelő módon elhelyezni rajtuk a dolgokat, akkor ki használja őket? A Ming és a Qing dinasztia bútoraiban a praktikum és az esztétikum a legfontosabb és legragyogóbb elem. Mindkettő nélkülözhetetlen."

 

A múzeum nyugati oldalán található a Youde könyvesbolt, amelyben az odalátogatók olvasgathatnak és pihenhetnek. A közelben kapott helyet a hagyományos kultúra közjóléti előadóterme. Yu Feng kurátor ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, ragaszkodnak a hagyományos kultúra terjesztéséhez, különös tekintettel az ifjúságra és gyermekekre; előadásaik közjóléti célokat szolgálnak. Úgy véli, fontos, hogy inspirálják a gyermekeket a hagyományos kultúra megismerésére és szeretetére.

A múzeum különböző foglalkozásokkal igyekszik vállalt feladatát elvégezni. Célja a kínai hagyományok, a művészet megbecsülésére tanítani a következő generációkat, bemutatva, hogy a művészet maga miként örökíti át a történelmet és a kultúrát, képez kulturális erőforrást. Mindeközben platformot biztosítanak a gyermekek kulturális oktatásához és tanulásához.

Nemrégiben a múzeum a kínai klasszikus bútorok mintái sorozatban a Sihe Ruyi-t bemutató előadást tartottak. A Kínában közismert szimbólum előfordulása a bútormintázatban izgalmas témának bizonyult. A minta festése révén a résztvevő fiatalok és gyerekek közvetlenül is megtapasztalhatták a kínai hagyományos kultúra varázsát. A múzeum alkalmazottai humorosan és érdekesen magyarázták el a Sihe Ruyi minta kulturális üzenetét, átvitt jelentését. Az illusztrációhoz felsorakoztatott tárgyakat mindenki alaposan szemügyre vehette. Mindezek után pedig a múzeumi dolgozók segítségével a gyerekek megrajzolhatták saját Sihe Ruyi mintájukat is. "--Lenyűgözött a Sihe Ruyi sokféle formája, például a juan-felhő és a lei minta. Megpróbáltam lerajzolni, s miközben ránézésre egy nagyon egyszerű motívum, megrajzolni valójában nem is olyan könnyű. Mindennek szimmetrikusnak kell lennie. --Szerintem a Sihe Ruyi nagyon szép, varázslatos és sokféle."

 

A művészeti múzeum megnyitásának jelentőségéről szólva Liu Zhiwei művészettörténész elmondta: ha ez a múzeum nem szültetett volna meg, sokan még mindig nem ismernék a kínai fabútorok kultúráját és művészetét, nem ismernék a korabeli írástudók filozófiáját és a kézművesek kiválóságát. A múzeumban az emberek megértik, hogy a kínai fabútorok a kínai kultúra jellemző szimbólumai. Megérinthető rajtuk a történelem. Kiállításaink tudatosítják az emberekkel, hogy a művészi bútorgyártásban már négy-ötszáz évvel ezelőtt ilyen magas színvonalat sikerült elérni.

Yu Feng kurátor az elmúlt 30 évben részt vett a huanghuali bútorok gyűjtésében. Kijelentette, a múzeum legalapvetőbb küldetése a huanghuali bútorok védelme és kutatása. Azt szeretnék, hogy a kínai hagyományos bútorművészet szépsége megragadja a mai emberek figyelmét, ösztönzően hasson a képzelőerejükre. Hogy a hagyományos kultúra újra életre keljen.

 

Forrás: CRI Online

 

Pfiffer Bútor Kft

FORMANCE Kft

MobileForester by Woodspring

KEFAG Zrt

KARDEX Kft

BEK-HOLZ Kft

ERDÉRT-TUZSÉR Zrt

Erdoszöv Zrt

Dunaker Kft - Alapítva 1986

Belsound Kft - Zajvédelem

EGERERDO Zrt

LEITZ Hungária Szerszám Kft

Erdészeti gépek, eszközök, muszerek, kiegészítok kereskedelme.

Mátyás Fakereskedo Kft

FATUDAKOZÓ - az online faipari cégtár




 A FATÁJ lapot kiadja a FAGOSZ
Minden jog fenntartva. All rights reserved.