FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken. Beszámolók, riportok, sajtószemle, ...
FELIRATKOZÁS FATÁJ-Online hírlevélre.
Kérem jelezze szakterületét, cégét, annak kapcsolóit.
Hivatkozás:
Ha felhasználja bármely cikket a FATÁJ-ból, hivatkozzon rá annak kapcsolójával is.

STIHL - Nemzedékekre tervezve

Mátyás Fakereskedo Kft
METAMOB - akciós MetaGO ajánlata
HUNNIA FAGÉP - Jó magyarnak lenni!
Faipari gépek -> Stonewood Kft
FATÁJ nyitólap
FATÁJ archívum:

FATÁJ-online
médiaajánlat
pdf

FAGOSZ, Fagazdasági Országos Szakmai Szövetség
A FAGOSZ a FATÁJ kiadója.


FAGOSZ filmtár a Hazai Erdésznél

Nemzeti kincsünk az erdő - 40 kisfilm

Erdészeti és Faipari Dolgozók Szakszervezete

Magán Erdotulajdonosok és Gazdálkodók Országos Szövetsége

Országos Erdészeti Egyesület

Hobbi Faesztergálás


Dr. Gerencsér Kinga: Fafeldolgozás mobil szalagfűrésszel
(A 2002-ben megjelent kiadvány online változata.)

Keres egy céget, intézményt, iskolát? Kezdje itt:
fatudakozo.hu
woodinfo.hu
woodinfo.eu
Akác
termékek
Magyar-
országról:
hungarobinia.hu
FAIPARI, ERDÉSZETI
apróhirdetések
DÍJMENTESEN

FAIPARI, ERDÉSZETI
szakkönyvek

2021-04-15

EU konzultáció - megújulóenergia-irányelvről

2021. április 28-ig bárki véleményt nyilváníthat az Európai Bizottság megújulóenergia-irányelvről - iránymutatás az erdei biomassza energiatermelési célú felhasználására vonatkozó fenntarthatósági kritériumokról.

Megosztás:
Megosztás a Facebook-on

 

 

A fenti kapcsolóval érhető el az EU honlapján a konzultációs lehetőség az EU megújulóenergia-irányelvével kapcsolatban. Az oldal angolul nyílik meg és a nyelvválasztással lehet magyarra átállítani.

 

A kezdeményezést az EU röviden így mutatja be:

"Az uniós éghajlat- és energiapolitikai célok megvalósítása érdekében az erdeibioenergia-termelésnek fenntarthatóvá kell válnia. E célból a 2018. évi megújulóenergia-irányelv új fenntarthatósági kritériumokat vezet be a hő- és villamosenergia-termelésben felhasznált biomasszára és biogázra vonatkozóan, mely kritériumok az erdei biomasszára is kiterjednek.

Az említett kezdeményezés gyakorlati iránymutatást határoz meg a tagállamok és a gazdasági szereplők számára, hogy miként tudják igazolni az erdei biomassza tekintetében az irányelv 29. cikkében meghatározott új fenntarthatósági kritériumoknak való megfelelést."

 

A jogi aktus típusa - Végrehajtási rendelet alkotása

 

Az oldalon látható, hogy éppen zajlik a véleménynyilvánítási szakasz, jelen FATÁJ cikk írásáig 6 vélemény érkezett (köztük egy Magyarországról) és ezek mindegyike - a vélemény írásának eredeti nyelvén - el is olvasható.

 

A Bizottság kíváncsi az Ön véleményére

Ezt a tervezetet 4 hétig lehet véleményezni. A Bizottság a kezdeményezés véglegesítésekor figyelembe veszi a beérkezett véleményeket. A beérkezett visszajelzéseket közzétesszük ezen a webhelyen, ezért azoknak meg kell felelniük a véleménynyilvánításra vonatkozó szabályoknak.

 

A véleménynyilvánításra 2021. március 31 - 2021. április 28. (brüsszeli idő szerint éjfélig) van lehetőség.

 

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) szakértője az eredetileg angolul publikált joganyag-tervezetet - Ares(2021)2233415 - a gyorsabb értelmezhetőség kedvéért lefordította magyar nyelvre.

 

A rendelet-tervezet NAK által magyarított (nem hivatalos) szövege:

A Bizottság végrehajtási rendelet - tervezete

 

az (EU) 2018/2001 európai parlamenti és tanácsi irányelv 29. cikkében megállapított, az erdei biomassza fenntarthatósági kritériumainak való megfelelés igazolásához kapcsolódó bizonyítékokra vonatkozó működési útmutató kidolgozásáról

 

1. cikk

Tárgy és hatály:

 

E rendelet meghatározza a tagállamok által alkalmazandó végrehajtási szabályokat, az (EU) 2018/2001 irányelv 29. cikkének (6) és (7) bekezdésében meghatározott, az erdei biomasszára vonatkozó, kockázatalapú fenntarthatósági kritériumok határozott és összehangolt végrehajtásának biztosítása érdekében.

A rendeletet az EU-ban felhasznált bioüzemanyagok, folyékony bio-energiahordozók és biomassza-tüzelőanyagok előállításához használt összes erdei biomasszára kell alkalmazni, a következők kivételével:

- az erdőkből származó elsődleges biomassza, amelyekből olyan szilárd biomassza tüzelőanyagot állítanak elő, amelyeket villamos energiát, fűtést és hűtést előállító létesítményekben használnak, vagy olyan üzemanyagok, amelyek teljes névleges hőteljesítménye 20 MW alatt van;

- erdőkből származó elsődleges biomassza, amelyből olyan gáznemű biomassza-tüzelőanyagokat állítottak elő, amelyeket villamos energiát, fűtést és hűtést előállító létesítményekben használnak, vagy olyan üzemanyagokat, amelyek teljes névleges hőteljesítménye 2 MW alatt van, vagy a következő egyenértékű átlagos biometán áramlási sebességgel rendelkezik:

-- ha a biogáz 100% metánt tartalmaz, 200 m3 / h alatt, normál hőmérsékleti és nyomási körülmények között (azaz 0 ° C és 1 bar légköri nyomás mellett) mérve

-- ha a biogáz metán és más gázok keverékéből áll, akkor az előző pontban meghatározott küszöbérték újraszámításából származó érték alatt marad a metán keverékben lévő térfogati aránya;

- erdőkből származó másodlagos biomassza.

 

2. cikk

Definíciók

 

Meghatározták a következő definíciókat:

- erdőkből származó elsődleges biomassza (minden kivágott vagy más módon eltávolított hengeres fa);

- erdőkből származó másodlagos biomassza (faiparból származó maradványok, mint fűrészpor, kéreg stb.);

- nemzeti vagy szubnacionális szintű fakitermelési kritériumok;

- fakitermelési kritériumok a forrásterület szintjén;

- kitermelés országa,

- természetes erdők (természetes úton felújult őshonos fákból álló erdők, beleértve a spontán és a "támogatott" felújulást);

- félig természetes erdők (olyan kezelt természetes erdők, amelyek az idő múlásával számos természetességre jellemző tulajdonságot mutatnak, ideértve a több szintességet, a fajgazdagságot, a véletlenszerű távolságot; vagy ültetett erdők, amelyek az idő múlásával egyre több természetes erdőkre jellemző tulajdonságot mutatnak, ide tartoznak az elhagyott ültetvényszerű erdők, amelyek változatos korszerkezetűek és ahol az őshonos fajok természetesen felújulnak;

- ültetvényszerű erdők(ültetett erdők, ahol intenzíven gazdálkodnak és ültetéskor, valamint amikor az állomány vágáséretté válik, teljesíteniük kell a következő kritériumokat: egy vagy két fafaj, egyenletes korosztály és egyenlő távolság);

- tuskók és gyökerek (a teljes fatérfogat részei, kivéve a tuskó feletti fás biomassza térfogatát; a tuskó magasságának azt a magasságot tekintjük, amelynél az adott ország gyakorlata, vagy szabályai szerint a fát kivágják);

- holtfa;

- hosszú távú termelési kapacitás;

- gazdálkodási rendszer;

- természetes bolygatás;

- nettó éves növekedés;

- LULUCF kritériumok nemzeti szinten;

- LULUCF kritériumok a forrásterület szintjén;

- szénkészlet;

- szénelnyelők;

- első gyűjtőhely (olyan gazdasági szereplő által kezelt tároló vagy feldolgozó létesítmény, amely nyersanyagokat közvetlenül az erdei biomassza elsődleges termelőitől szerez be);

- első fél általi audit (az első gyűjtőhelyre szállító gazdasági szereplő önnyilatkozata);

- második fél általi audit (a szállító ellenőrzése az első gyűjtőhelyet kezelő által);

- harmadik fél általi audit (a gazdasági szereplő ellenőrzése olyan harmadik fél által, amely független az ellenőrzött szervezettől);

 

3. cikk

A fakitermelési kritériumok megfelelésének értékelése nemzeti és szubnacionális szinten

 

1. A tagállamok megkövetelik a gazdasági szereplőktől, hogy ellenőrzött információkat biztosítsanak, amelyek igazolják a kitermelési kritériumok betartását nemzeti vagy szubnacionális szinten. Ebből a célból a gazdasági szereplők kockázatalapú értékelést végeznek, amely pontos, naprakész és ellenőrizhető bizonyítékot nyújt a következő elemek mindegyikére:

- a kitermelés országa, és adott esetben a régió, ahol az erdei biomasszát termelték, beleértve a forrásterületet;

- a kitermelés helyére alkalmazandó nemzeti vagy szubnacionális szabályok melyek biztosítják:

-- a fakitermelési műveletek végrehajtása jogszerűen történjen;

-- erdőfelújítást (előírásnak megfelelően természetes vagy mesterséges, vagy a kettő kombinációja; biodiverzitás nem romolhat és a természetesség sem);

-- az erdőterületek hatékony védelmét;

-- az erdő kitermelését úgy kell végrehajtani, hogy minimalizáva legyenek a talajra és a biodiverzitásra gyakorolt negatív hatások;

-- az erdő hosszú távú termelési kapacitásának fenntartását vagy növelését.

- a nemzeti és a szubnacionális jogszabályok nyomonkövetését, végrehajtását biztosító rendszerek megléte

- hogy nincs jelentős hiány a nemzeti és / vagy a szubnacionális törvények és rendeletek végrehajtásában.

2. A gazdasági szereplők figyelembe veszik a nemzeti vagy nemzetközi kormányzati szervezetek által készített jogi értékeléseket és jelentéseket.

3. A gazdasági szereplők adminisztratív terheinek csökkentése érdekében a tagállamok nyilvános adatbázisokat hoznak létre, amelyek naprakész adatokat tartalmaznak.

4. A gazdasági szereplők dönthetnek úgy, hogy közvetlenül bizonyítják a kitermelési kritériumok teljesítését a forrásterület szintjén.

 

4.cikk

A fakitermelési kritériumok megfelelésének értékelése a forrásterület szintjén

 

Ahol egy vagy több fakitermelési kritériumnak való megfelelés bizonyítása egy vagy több kitermelési kritériumra nemzeti vagy szubnacionális szinten nem áll rendelkezésre, ott a tagállamoknak a gazdasági szereplőktől meg kell követelni, hogy ellenőrzött információkat nyújtsanak be arról, hogy ezeknek a kritériumoknak eleget tettek -e a forrásterület szintjén bevezetett és alkalmazott gazdálkodási rendszerek. Ennek érdekében a gazdasági szereplők pontos, naprakész és ellenőrizhető bizonyítékokat kell szolgáltatniuk a következő elemekről:

- A forrásterület térbeli határai, amelyek esetében be kell mutatni a megfelelést (a földrajzi koordinátákat, a földrészleteket, vagy a parcellákat)

- A forrásterületen alkalmazható gazdálkodási rendszerek, amik biztosítják az alábbiakat:

-- a fakitermelési műveletek végrehajtása jogszerűen történjen;

-- erdőfelújítást;

-- az erdei biomassza nem a természetvédelmi területekről származik;

-- az erdő kitermelését úgy kell végrehajtani, hogy minimalizáva legyenek az talajra és a biodiverzitásra gyakorolt negatív hatások;

-- erdő hosszú távú termelési kapacitásának fenntartását vagy növelését.

 

5.cikk

LULUCF kritériumoknak való megfelelés értékelése nemzeti szinten

 

A tagállamok megkövetelik a gazdasági szereplőktől, hogy nyújtsanak be ellenőrzött információkat, amelyek megerősíti LULUCF kritériumainak való megfelelést nemzeti szinten.

 

6.cikk

LULUCF kritériumoknak való megfelelés értékelése az erdei forrásterület szintjén 

 

Ahol a LULUCF kritériumoknak való megfelelés bizonyítása nemzeti szinten nem áll rendelkezésre, ott a tagállamoknak a gazdasági szereplőktől meg kell követelni, hogy ellenőrzött információkat nyújtsanak be az erdei forrásterület szintjén bevezetett gazdálkodási rendszerek létezéséről és végrehajtásáról annak biztosítására, hogy a szén tárolási és elnyelési szint az erdőkben hosszú távon megvalósuljon és megerősödjön. Ennek érdekében a gazdasági szereplőknek pontos, naprakész és ellenőrizhető bizonyítékokat kell szolgáltatniuk a következő követelményeknek megfelelően:

- meghatározza a forrásterület térbeli határai, amelyek esetében be kell mutatni a megfelelést (földrajzi koordinátákat, a földrészleteket, vagy a parcellákat);

- számítsa ki az erdő átlagos szén-dioxid-készleteit és -elnyelőit;

- ismertesse a forrásterületen (amelyből a biomassza származik) várható erdőgazdálkodási gyakorlat forgatókönyvét egy előre jelzett hosszú távú -legalább a kitermelés után 30 évre kiterjedő- időszakra vonatkozóan;

- becsülje meg a forrásterület átlagos szénkészletét és hogy mennyit nyel el az előre jelzett hosszú távú időszakban, ami legalább 30 év a kitermelés után;

- hasonlítsa össze az érintett erdei forrásterületen az előre jelzett hosszú távú időszak átlagos szénkészletet és - elnyelőit az referencia időszak átlagos szénkészletével és - elnyelőivel.

 

7. cikk

Ellenőrzés

 

A tagálmok:

- megfelelő- fenntarthatóságot bizonyító információt biztosítanak;

- a jogszabályban előírt tömegmérleg-rendszert használják;

- megfelelő színvonalú független harmadik fél általi könyvvizsgálatról nyújtsanak be információt;

- biztosítsák az átláthatóság megfelelő szintjét;

- tudják bizonyítani, hogy rendszeresen ellenőrzés történik.

 

------------------------------------------------------------------------------------------

 

A véleménynyilvánításra 4000 karakter terjedelmet biztosítanak, illetve ha ez kevés lenne csatolni lehet dokumentumot is 5 MB terjedelemben (txt, doc, docx, pdf, odt, rtf formátumokban).

szerk: TJ, Forrás: NAK/Szalai Károly + a fenti kapcsolók

Kiegésztés:

Nyilvános konzultációt tartottak az Európai Bizottság a Megújuló Energia Irányelve ((EU) 2018/2001 irányelv) felülvizsgálatáról, módosításáról.

Az európai zöld megállapodás keretében a Bizottság elkötelezte magát az éghajlatváltozás elleni határozottabb fellépés mellett, és értékelni fogja, hogy az EU üvegházhatásúgáz-kibocsátása hogyan csökkenthető felelősségteljesen legalább 50-55 %-kal 2030-ig.

A felülvizsgálat

- értékelni fogja, hogy a megújuló energiára vonatkozó uniós szabályok milyen mértékben járulhatnak hozzá a magasabb szintű uniós éghajlat-politikai törekvésekhez

- fel fogja tárni, hogy miként lehetne felgyorsítani az integráltabb energiarendszerre való átállást az integrált energiarendszerről szóló stratégiában és a hidrogénstratégiában foglaltak szerint.

 

Az irányelvre irányuló javaslat jogi aktusa során 2021. február 9-ig két lépcsőben lehetett hozzászólni.

Az első körös véleménynyilvánításban 2020. augusztus 3 - 2020. szeptember 21. között 374 szabad szövegű észrevétel érkezett (köztük három Magyarországról: Habitat for Humanity Hungary; Wild Europe Initiative; Ethanol Europe).

A 2020. november 17-én megnyílt, 2021. február 9-ig tartó nyilvános konzultáció kérdőívét 37750-en küldték be - ezek között 289 válasz érkezett Magyarországról, köztük a FAGOSZ, a MEGOSZ és a Soproni Egyetem válasza is. A benyújtott kérdőívek táblázata innen letölthető.

 

Az Európai Bizottság speciális összeállítása a témával kapcsolatban:

In focus: Renewable energy in Europe (2020-03-18)

EU - erdészeti ágazati érdekérvényesítési lehetőségek (2021-01-29)

A NAK kezdeményezésére indult erdészeti szakmai konzultáció-sorozat első megbeszélése január 28-án zajlott. Az ágazat központi szereplői kölcsönösen tájékoztatták egymást, vázolva az általuk preferált szempontokat, amelyek segíthetnek az uniós ágazatpolitika jövőbeli formálásában, a nyilvános EU konzultáción való hatékonyabb részvételben.

 

A fa biomasszából származó energia környezeti fenntarthatósága (2021-01-31)

Egy új EU KKK-jelentés a fás biomassza energiatermeléshez való felhasználásáról az EU-ban megmutatja: a bioenergia fenntarthatósága továbbra is összetett kérdés, nincs egyetlen válasz mindenkinek, a nyertes-nyertes és a vesztes-vesztes erdőgazdálkodási módok is léteznek az éghajlat és a biológiai sokféleség szempontjából.

kiegészítések: TJ

 

Pfiffer Bútor Mór Kft

FORMANCE Kft

KEFAG Zrt

KARDEX Kft

BEK-HOLZ Kft

ERDÉRT-TUZSÉR Zrt

MobileForester by Woodspring

Erdoszöv Zrt

Dunaker Kft - Alapítva 1986

Belsound Kft - Zajvédelem

EGERERDO Zrt

LEITZ Hungária Szerszám Kft

Erdészeti gépek, eszközök, muszerek, kiegészítok kereskedelme.

Mátyás Fakereskedo Kft

FATUDAKOZÓ - az online faipari cégtár




 A FATÁJ lapot kiadja a FAGOSZ
Minden jog fenntartva. All rights reserved.