Az erdészeti ágazatnak imázsproblémája van. Néhány héttel ezelőtt Sir David Attenborough műsorvezetőként és természettudósként megdöntötte a világrekordokat azáltal, hogy kevesebb mint öt óra alatt elérte az Instagramon az egy millió követőt, azzal az egyértelmű üzenettel: bolygónk megmentése ma már kommunikációs kihívás. Különösen igaz ez a világ erdeire.
Az erdőknek kulcsszerepük van a fenntartható fejlesztési célok elérésében, az éghajlatváltozás mérséklésében, a szén-dioxid-elnyelőkkel, az élelmiszer előteremtése, a megélhetés, az üzemanyag, a lakhatás és tiszta víz biztosításáig.
Az erdészeti ágazatnak azonban imázsproblémája van.
Photo Credit: Casey Horner on Unsplash
A világ számos pontján úgy tekintenek az erdőkre, mint amelyet a természetvédelem érdekében el kell különíteni. Az erdők körül számos kommunikációs kampány elsöprő felvételeket tartalmaz, amelyek az erdőket nagy zöldfelületekként mutatják be – akként, amit a lakosság nem akar kivágni. A motorfűrész zúgása ebben az összefüggésben sok embert elriaszt.
Azt mondani, hogy létfontosságú különbség van az erdők fenntartható kezelése és a válogatás nélküli fakitermelés között, alábecsülendő lenne.
A kihívás az, hogy erről tájékoztatnunk kell a nagyközönséget, hogy megváltoztassuk ezt az erdőkkel kapcsolatos gondolkodásmódot. Javítani kell az erdők sokféle célú fenntartható használatának megértését, nemcsak az emberek milliárdjai, köztük a világ legkiszolgáltatottabbjai számára, hanem önmagukban is az erdők védelmének alapvető eszközeként.
Mivel a világ arra összpontosít, hogy a COVID-19 után jobban helyreálljon az élet, ez a kommunikációs kihívás sürgetőbb, mint valaha. Az erdők – és az erdei termékek – segíthetnek az éghajlatváltozás kezelésében és a fenntarthatósági célok elérésében, és ezeket egy új normális tervezés során be kell vonni a helyreállítási tervekbe.
A járvány olyan pillanat a történelemben is, amikor az emberek jobban tudják, mennyire fontosak az erdei termékek mindennapi életünkben. A válság idején az erdészeti termékek élen jártak az egyéni védőeszközök higiéniai termékeinek és egyéb kellékeinek, az energia biomasszájának és a tisztításhoz szükséges etanol, valamint az élelmiszerek és áruk csomagolásában.
A COVID-19 a fogyasztói hozzáállás és magatartás változását is eredményezte, amikor az emberek újraértékelik prioritásaikat. A McKinsey tanácsadó cég felmérésében a megkérdezett fogyasztók csaknem kétharmada jelentősen megváltoztatta életmódját a környezeti hatások csökkentése érdekében. Több mint 60 százalékuk beszámol arról, hogy újrahasznosított és környezetbarát csomagolásban vásárolja a termékeket. A válaszadók döntő többsége szerint nagyobb figyelmet kell fordítani a szennyezés csökkentésére – amit például a műanyagok fatermékre cseréjével érhetnek el.
Ki kell használnunk ezt a lehetőséget, hogy megfordítsuk a fenntartható erdőgazdálkodásról és az erdészeti termékekről alkotott felfogást.
Végül is van egy hatalmas “fenntartható fa” történet, amelyet el kell mondani, mert a tudomány és az innováció kitolja a határát annak, amit a fatermékekkel kezdhetünk, az építéstől az orvostudományig, valamint a fosszilis üzemanyag-alapú termékek megújuló termékekre cserélése. Remek lehetőségünk van meggyőző narratívát alkotni a megoldásokról, újragondolni a fejlődési utakat, csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátásunkat és együtt dolgozni a gazdasági, biológiai sokféleségi és éghajlat-változási válságok megoldásában.
Mit tehetünk annak biztosítása érdekében, hogy ne hagyjuk ki az esélyünket az erdészeti ágazat és a fenntartható erdészeti termékek átalakítására?
Amint az emberek újraértékelik életüket a COVID-19 közvetlen és közvetett következményei eredményeként, ritka lehetőségünk nyílik arra, hogy az erdőgazdálkodást a megoldás értelmes részévé tegyük. Ne pazaroljuk el!
A cikk szerzője Kai Lintunen, a FAO-UNECE Erdei Kommunikátorok Hálózatának vezetője és a Finn Erdőszövetség nemzetközi kommunikációjának vezetője.
Kai Lintunen fotójának forrása a Finn Erdőszövetség honlapja
A magyar szöveg forrása: Forestpress,
A cikk eredetije angolul: sdg.iisd.org
Szerkesztette: MM