FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Marhabőr kiirtott esőerdők területéről

Több gyártó, például a Ford, a GM és a Volkswagen autóinak utasterében felhasznált bőrt hozott összefüggésbe egy nyomozás a brazil esőerdők illegális kiirtásával, írja a The New York Times.

A cikk egy nyomozásra épül, amelyet a lap újságírói végeztek és amely nyomán szemtanúi voltak, hogy egy, ilyen kiirtott területen épített ranch gazdája 72 marhát adott el egy kezesnek, hogy eltüntesse azok származási helyét. A lap állattenyésztőkkel, kereskedőkkel, ügyészekkel és képviselőkkel is készített interjúkat és arra jutottak, hogy az illegálisan tenyésztett marhákat az ország három legnagyobb húsfeldolgozó cégének adják el.

Egyikük, a JBS büszkén vállalja, hogy a világ legnagyobb bőrfeldolgozói is. Egy ügyészek által végzett átvilágítás rávilágított, hogy 2018 és 2019 közötti vásárlásaik 32%-a Para államában, amely az Amazonas-medence második legnagyobb marhaállományának otthona, illegális erdőirtás révén létrejött tenyészetekről származott.

Az oknyomozók innen a már feldolgozott irhákat a Lear gyáraiba követték, akik autókba gyártanak üléseket, több üzemük is van az Egyesült Államokban. 2018-ban a cég azt nyilatkozta, hogy a behozott irháik 70%-a származik Braziliából, emellett Olaszországban, Vietnámban, Kínában és még sok másik helyen használja fel az autó-, divat- és bútoripar a potenciálisan illegálisan gyártott terméket.

A Carscoops kereste meg a Volkswagent, a Fordot és a GM-et az ügyben, ezek közül csak az utolsó válaszolt, mondván: „Beszállítóinknak a GM becsületességhez, felelős beszerzéshez és beszállítói lánckezeléséhez illően kell cselekedniük. Elvárjuk, hogy beszállítóink hasonló elvárásokat fogalmazzanak meg az ő beszállítóik felé is.

A farmok helye azért fontos, mert széles körben ismert tény, hogy az Amazonas és annak élővilágának védelme lelassíthatja a klímaváltozást. Az erdőirtás viszont gyorsítja, holott a gyártók bevallásuk szerint lassítani szeretnék azt.

A legtöbb, a cikkben említett márka jelezte, lépéseket tettek, hogy jobban figyelhessék beszállítóik módszereit, a legtöbb elismerte: nincs rálátásuk arra, beszállítóik honnan szerzik a hozzájuk eljuttatott anyagokat, ez pedig nehezíti a dolgukat.

Marhabőr rakatok szállításra előkészítve

Szakértők a kormány adatainak elemzése alapján arra jutottak, hogy a Jaci-Parana területen 2018 és 2021 között végzett marhavásárlási tranzakciók közül 124 esetében merül fel pénzmosás gyanúja. Az NYT szerint ezek keretein belül 5600 állatot vittek közvetítők területére, akik aztán még aznap továbbították őket a nagyobb vágóhidaknak.

A nyomozás arra kíván rámutatni, hogy a gazdag országok költekezési szokási és legalább részben az egyes gyártók beszállítói láncaira való elégtelen odafigyelése gyorsítja a környezet rombolását.

forrás: motor1.com

Előző cikk

Nemzeti Biodiverzitás Stratégia

Következő cikk

Szenvedő európai erdők



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések