FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Az EU megállapodott az Oroszországgal szembeni szankciók ötödik csomagjáról

Az ötödik szankciócsomag átfogó fakereskedelmi tilalmat hoz Oroszországgal.
Az Európai Bizottság üdvözli, hogy a Tanács – az Ukrajna és népe elleni brutális orosz agresszióra válaszul – a mai napon (április 8.) elfogadta a Putyin rezsimjével szembeni korlátozó intézkedések ötödik csomagját. A korábbi négy csomaggal együtt ezek a szankciók tovább fokozzák a Kremlre nehezedő gazdasági nyomást, hogy a Kreml ne tudja finanszírozni az Ukrajna elleni invázióját.


Frissítés (2022-04-29)
Szürkeimporttal (beleértve a faipart is) küzdenek a szankciók ellen az oroszok
A listára felvett cégek termékeit innentől kezdve azok engedélye nélkül is bevihetik. Az ukrajnai háború kirobbanását követően alig néhány nappal számoltunk be arról, hogy mind az AMD, mind pedig az Intel leállította az Oroszországba irányuló szállításokat, bár akkor ezt ideiglenes jelleggel tették meg, amíg véglegesítik a teljes listát. Az orosz fél erre most egy saját lista összeállításával válaszolt, amely a szürkeimportot teszi lehetővé.
A helyi jelentésekből az derül ki, hogy az orosz kormány maga alakította ki a hosszú listát, mégpedig az ipari és kereskedelmi minisztérium illetékeseinek bevonásával. Erre a listára azon cégeket vették fel, amelyek termékeit mindenképpen szeretnék továbbra is beszerezni, esetükben pedig feloldják az eddig alkalmazott eljárást, amely nagyjából megfelelt a szerzői joggal kapcsolatos nemzetközi gyakorlatnak. Innentől kezdve ezen termékeket a gyártó tudomása és engedélye nélkül is bevihetik az országba, vagyis az importőrök nyerészkedhetnek azokkal, amennyiben az alacsonyabb árakkal dolgozó egyéb piacokon szerzik be ezen cikkeket, majd pedig viszik át a határon.
Az eddig alkalmazott büntetések ideiglenes feloldásával olyan gyártók termékei maradhatnak jelen az orosz piacon, mint az AMD, az Intel, az Apple, az Asus, a Huawei, vagy akár a Samsung és a Sony, de az IT-óriások mellett a Cadillac, a Bentley, a Chevrolet, a Škoda, a Tesla, valamint a Toyota is megtalálható a felsorolásban. A televíziók, a konzolok, a bányászat, a vasút, a tágabb értelemben vett szállítmányozás, a mezőgazdaság, valamint a faipar sem marad ki ebből a körből, jól látható tehát, hogy nem kizárólag az elektronikai szegmensben igyekeznek fenntartani a viszonylagos normalitást. Más kérdés, hogy az eredeti szabályokat bármikor helyreállíthatják, vagyis a szürkeimportra fókuszáló szereplők könnyen új helyzetben találhatják majd magukat.
forrás: SG.hu


A Bizottság és az EKSZ további lehetséges szankciókra irányuló javaslatokon dolgozik – többek között az olajbehozatalra vonatkozóan –, és mérlegeli a tagállamok által például az adókkal és meghatározott fizetési csatornákkal – így a letéti számlával – kapcsolatban előterjesztett egyes elképzeléseket. Az EU egyértelművé tette, hogy a szankciók mellett sürgősen csökkenteni kell az Oroszországból származó energiaimporttól való függőségünket. A Bizottság a REPowerEU tervről szóló, március 8-i közleményében az orosz fosszilis tüzelőanyagoktól való függőség mielőbbi csökkentésére irányuló stratégiát jelentett be. A REPowerEU terv végrehajtására vonatkozó munka már megkezdődött.

A mai csomag a következő hat elemet tartalmazza:

 1. Szénre vonatkozó tilalom

  • Az orosz szén valamennyi formájára vonatkozó behozatali tilalom, amely az összes orosz szénkivitel egynegyedét érinti, és Oroszország számára évente mintegy 8 milliárd euró bevételkiesést jelent.

 2. Pénzügyi intézkedések

  • Teljes tranzakciós tilalom és a vagyoni eszközök befagyasztása négy orosz bank esetében, amelyek immár teljes mértékben ki vannak zárva a piacokról. Ez a négy bank az orosz bankszektor piaci részesedésének 23%-át képviseli, a kizárásuk ezért tovább gyengíti Oroszország pénzügyi rendszerét.
  • A nagy értékű kriptoeszköz-szolgáltatások nyújtásának tilalma Oroszország számára, ami hozzá fog járulni a potenciális kiskapuk megszüntetéséhez.
  • Az orosz bizalmi vagyonkezelési konstrukciókkal kapcsolatban a vagyonos oroszoknak nyújtott tanácsadás tilalma, amely megnehezíti számukra, hogy vagyonukat az EU-ban tárolják.

3. Fuvarozás

  • Teljes körű tilalom az EU-ban működő orosz és belarusz teherfuvarozókra vonatkozóan. Bizonyos mentességek vonatkoznak majd olyan alapvető fontosságú termékekre, mint a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékek, valamint a humanitárius segítségnyújtásra és az energiára.
  • Az orosz lobogó alatt közlekedő hajók uniós kikötőkbe való behajózásának tilalma. Mentességek alkalmazandók többek között egészségügyi, élelmezési, energetikai és humanitárius célokból.

4. Célzott kiviteli tilalom

  • További célzott kiviteli tilalom – 10 milliárd euró értékben – olyan területeken, ahol Oroszország az uniós ellátástól való magas függősége miatt kiszolgáltatott helyzetben van. Ide tartoznak például a kvantumszámítógépek, a fejlett félvezetők, az érzékeny gépek, a szállítóberendezések és a vegyipari termékek, továbbá a finomítóiparban használt speciális katalizátorok is. Ez a tilalom tovább csökkenti Oroszország technológiai bázisát és ipari kapacitását.
  • A meglévő kiviteli tilalom kiterjesztése az orosz hadsereg által felhasználható sugárhajtómű-üzemanyagra és üzemanyag-adalékokra.

5. A behozatali tilalom kiterjesztése

  • További – 5,5 milliárd euró értékű – behozatali tilalom többek között a cementre, a gumitermékekre, a fára, a szeszes italokra (például a vodkára), a magas minőségű tengeri eredetű élelmiszerekre (köztük a kaviárra), valamint az intézkedések kijátszásának megelőzése érdekében a Belaruszból származó hamuzsír-behozatalra. Ezek az intézkedések elősegítik majd az Oroszország és Belarusz közötti kiskapuk megszüntetését is.

6. Oroszország kizárása a közbeszerzési szerződésekből és az európai forrásokból; jogi pontosítások és érvényesítés

  • Teljes körű tilalom az orosz állampolgárok és szervezetek uniós közbeszerzési szerződésekben való részvételére vonatkozóan. Az illetékes hatóságok korlátozott kivételeket engedélyezhetnek, amennyiben nem létezik megvalósítható alternatíva.
  • Az uniós, Euratom- és tagállami programok keretében az orosz állami tulajdonban vagy ellenőrzés alatt álló szervezeteknek nyújtott pénzügyi és nem pénzügyi támogatás korlátozása. Például a kutatás és az oktatás területén korábban bejelentett intézkedéseken túlmenően a Bizottság megszünteti az orosz állami szervekkel vagy kapcsolódó szervezetekkel kötött valamennyi folyamatban lévő támogatási megállapodásban való részvételt, és felfüggeszti a Horizont 2020, a Horizont Európa, az Euratom és az Erasmus+ programhoz kapcsolódó összes kifizetést. E programok keretében az EU nem köt új szerződéseket vagy megállapodásokat orosz állami szervekkel vagy kapcsolódó szervezetekkel.
  • A kettős felhasználású termékekre és a fejlett technológiákra vonatkozó kiviteli korlátozások és az egyéb rendelkezések közötti különböző átfedések kezelése.
  • A bankjegyek kivitelére és az átruházható értékpapírok értékesítésére vonatkozó tilalom kiterjesztése az EU valamennyi hivatalos pénznemére.

A Bizottság emellett üdvözli, hogy a szankciók hatálya további 217 személyre és 18 szervezetre is kiterjed, köztük Donyeck és Luhanszk régió úgynevezett „kormányának” és „parlamentjének” mind a 179 tagjára. Az EU 2014 óta összesen 1091 személlyel és 80 szervezettel szemben vezetett be szankciókat.

forrás: EUSajtósarok

Előző cikk

Tavaszi erdei nagytakarítás

Következő cikk

Legyél Erdei Vándor Nagykövet




(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések
Exit mobile version