Az építőanyagok fokozatos áremelkedése és a szakemberhiány ellenére a magyarok közel fele végzett vagy végeztetett valamilyen felújítási munkát az otthonában az elmúlt három évben. Azok közül, akik otthonukra komolyabban áldoztak, a legtöbben festettek, tapétáztak és/vagy a bútorokat cserélték le, jellemzően a konyhák és a fürdők újultak meg – derült ki a JYSK felmérésből. A megkérdezettek több mint fele, 59 százaléka a következő három évben is végezne valamilyen munkát az otthonán.
A magyarok jellemzően saját tulajdonú házakban élnek – átlagosan 2,8 fő egy háztartásban. A legtöbb otthon (33 százalék) 51 és 75 négyzetméter közötti, a megkérdezettek 24 százaléka 76 és 100 négyzetméter, 23 százalék 50 négyzetméter alatti lakásban vagy házban él, és csak 19 százalék lakik 100 négyzetméternél nagyobb területen – egy főre átlagosan 35,2 négyzetméter jut. Ennél jóval nagyobb térre vágynak a legtöbben: számukra az ideális otthon átlagos mérete 124 négyzetméter – derült ki a JYSK idén augusztusban készült reprezentatív kutatásából. Az üzletlánc felmérésnek célja, hogy feltérképezze a magyarok lakhatási viszonyait, illetve azt, milyen szerepet tölt be az otthon az életükben.
Élen a családi házak
A kutatásból az is kiderül, hogy 18-65 éves megkérdezettek nagy része valamilyen részben tulajdonosa annak az ingatlannak, amelyben lakik: 69 százaléknak van köze a tulajdoni lapon is az otthonához. A legnagyobb arányban a fővárosban élnek bérleményben, míg a budapesti megkérdezettek 31 százaléka oldja meg így a lakhatását, úgy országosan ez a szám 15 százalék.
Családi házban vagy sorházban az összes válaszadó 57 százaléka (a családi házak aránya a falvakban a legmagasabb), lakásban 43 százaléka lakik, utóbbi arány a fővárosban jóval magasabb, 75 százalék. Panelházban pedig 20 százalék lakik.
Átalakított konyhák, fürdők
A családtámogatások és a koronavírus-járvány okozta bezártság, illetve a mind elterjedtebb otthoni munkavégzés lehet az oka annak, hogy a nehezen és drágán beszerezhető építőanyagok és a szakemberhiány ellenére is sokan – 49 százalék – vágtak bele valamilyen felújításba az elmúlt három évben. A megkérdezettek több mint fele, 59 százaléka a következő három évben is csinosítaná a házát vagy lakását.
A legtöbben (53 százalék) a konyhát, étkezőt újították fel az elmúlt 3 évben, a nappalit a megkérdezettek 42 százalék tökéletesítette. 39 százalékuk a fürdőszobában, 35 százalékuk a hálóban, 17 százalékuk a gyerekszobában, 16 százalékuk az erkélyen vagy teraszon végzett vagy végeztetett felújítási munkálatokat, külső munkákra a megkérdezettek 20 százaléka szánta rá magát.
Festettek, bútorokat cseréltek
A leggyakoribb munkálat a festés, tapétázás volt, a felújítást végzők 72 százaléka ily módon szépített otthonán. A második leggyakoribb beruházás a bútorcsere volt: a megkérdezettek 40 százaléka áldozott erre, 23 százalék a gépeket cserélte le. 18 százalék komolyabb szerkezeti változtatásokat is eszközölt, 33 nyúlt hozzá a vezetékekhez, csövekhez.
A JYSK adatai szerint egyébként a 2021/2022-es pénzügyi évben a legnépszerűbb termékeknek a matracok, a kerti bútorszettek számítottak, de ágyneműt, beltéri bútort is sokan kerestek, azaz a legtöbben a kényelmes alváshoz szükséges kellékeket kerestek vagy a kertjüket tették kényelmesebbé.
A JYSK-ről
A JYSK egy skandináv gyökerű nemzetközi kiskereskedelmi áruházlánc, amely megkönnyíti bármely szoba vagy kert berendezését. A JYSK több mint 3200 áruháza és webshopja 48 országban nagyszerű ajánlatokkal és hozzáértő kiszolgálással várja vásárlóit bármely felületen. Az alapító Lars Larsen első boltját Dániában 1979-ben nyitotta meg. A JYSK ma már 30 ezer munkatárssal rendelkezik. A JYSK Csoport forgalma a 2021/22-es gazdasági évben 4,87 milliárd euró volt. A JYSK-nek jelenleg Magyarországon több mint 800 munkavállalója van és 91 üzlettel rendelkezik. A JYSK Magyarországon a 2021/22-es gazdasági évben az eddigi legmagasabb, 66 milliárd Ft árbevételt ért el, ami 17%-os növekedést jelent.
A kutatásról
A JYSK online, reprezentatív kutatását az NRC piackutató készítette. A kutatást 500 fő részvételével végezték, a 18-65 éves magyar lakosság körében, az adatfelvétel pedig 2022. nyarán történt.
Az árbevételét 11 százalékkal, míg a vásárlói számát 7,7 millióval növelte a JYSK Csoport a globális kihívások ellenére az augusztus végén befejeződött, 2021/2022-es pénzügyi évben. A kedvezőtlen gazdasági és politikai hatások ellenére Európa szerte 135 új áruházat nyitott a vállalat. Az árbevétel Magyarországon több mint 66 milliárd forintra nőtt, ami 17 százalékos emelkedésnek felel meg.
Elszabaduló infláció, növekvő költségek, háború Ukrajnában: számos más céghez hasonlóan a globális hatások a JYSK üzletmenetére is komoly hatással voltak az augusztus végén záruló 2021/22-es üzleti év során. Mindezen kihívások ellenére a JYSK 48 országban található több mint 3200 áruházában továbbra is élénk a forgalom, és a webshopokat is sokan látogatják. Ennek köszönhetően a JYSK Csoport forgalma 11 százalékkal 4,87 milliárd euróra (36,2 milliárd dán koronára) emelkedett.
„Egy nagyon különös év után kimondottan jó forgalmi eredményt könyvelhettünk el. Ez főként elkötelezett alkalmazottainknak köszönhető, és nagyon boldogok vagyunk, hogy vásárlóink továbbra is a kiváló kínálattal azonosítják a JYSK-öt. Egy olyan világban, ahol az emberek alaposan megfontolják, mire is költik pénzüket, ez kiemelkedően fontos” – mondja Jan Bøgh, a JYSK elnök-vezérigazgatója.
forrás: Jysk 11-16, Jysk 09-20