FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Emlékerdő a legnagyobb élő hirdetés

Világszerte divat manapság az emlékerdők ültetése, és általában: egyre több autómárka vagy éppen autóversenyző fejezi ki a környezetvédelem iránti elkötelezettségét fák ültetésével.

Sokan úgy tartják, hogy ez egy szimpatikus XXI. századi divat, pedig az autóipar történelme azt bizonyítja, hogy elődeink is előszeretettel használták az erdőültetés nemes célját a pozitív imázs kifejezésére.

Ma már kevesen ismerik a Studebaker márkát, amely már jóval az autómobil feltalálása előtt, 1852-től kezdte meg a kocsigyártást, és már jónevű vállalatként tért át 1902-től az elektromos, majd a benzines autók gyártására. A Studebaker fivérek Henry, Clement, John, Peter és Jakob termékei rendkívül népszerűvé váltak az Egyesült Államokban. Jó minőségű, megbízható típusként kerültek be az amerikai köztudatba.

Rendkívül széles termékpalettájukon praktikus és tetszetős tehergépjárművek is szerepeltek, talán ennek is köszönhető, hogy a harmincas évek elejének nagy világválságát is túlélve lett közkedvelt márkája az amerikai középosztálynak.

Képre kattintva galéria nyílik!

Sikereik csúcsán, 1926-ban – indianai gyáruktól nem messze – ők építették fel a világ első tesztpályáját, amelyen elsősorban saját prototípusaikat tökéletesítették a sorozatgyártás előtt. Ekkor még nyilván senki nem gondolta, hogy ennek a tesztpályának köszönheti a végül 1967-ben megszűnt márka még a XXI. században is a hírnevet.

Ugyanis 1937-ben a gyár vezetői úgy döntöttek, a “szabadtéri laboratóriumként” emlegetett tesztpálya mellett elkészítik a világ legnagyobb – levegőből, repülőkből is látható – autómárka reklámját, a több ezer amerikai fenyőfa elültetésével kiadott Studebaker formájú fenyőerdőt. Az erdő több mint 800 méter hosszú.

Miközben a Studebaker a második világháború után nehéz gazdasági helyzetbe kerülve egyesült az azóta szintén megszűnt és szinte elfeledett Packard-al, kiderült, hogy ez sem segít. Indianiai üzemükből 1963-ban gördült ki az utolsó Studebaker, végül egy elnyúló agóniát követően, 1967-ben zárult le végérvényesen Amerika egyik korábbi sikertörténete.

Nem így az indianiai tesztpálya és az azóta óriásivá nőtt, és egy alapítvány gondozásába került Studebaker fenyőerdő, amely időközben elnyerte a legnagyobb élő hirdetés Guinness rekordját is. Míg a márka emlékét egy amerikai magánmúzeum, a Studebaker National Museum őrzi, a márka nevét formázó csodálatos erdőt ma már egy alapítvány és hozzáértő kertészek, erdészek gondozzák. 

Így esett meg az, hogy az egykor autók százezreit gyártó márka emlékét – több mint ötven évvel megszűnése után – egy néhány ezer fából álló emlékerdő őrzi.

Akkoriban ez még nem volt divat, de ma ökológusok és erdészek biztos ki tudnák számolni, hogy az annak idején legyártott  összes Studebaker jármű károsanyag kibocsátását kompenzálta-e mára a Studebaker fenyőerdő, de annyi bizonyos, hogy a 800 méter hosszú erdősáv nem csak marketing, de ökológiai szempontból is óriási értéket képvisel.

forrás: autószektor

Előző cikk

Visszaélés a Zalaerdő nevével

Következő cikk

Megmenekül a brazil esőerdő?




(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések
Exit mobile version