FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Március 8-án újraindul a Zselici Csühögő

Hazánk egyik legszebb erdei kisvasútja a Zselicben található, Almamellék és Sasrét között. A több mint százhúsz éves kisvasutat, becenevén a „Zselici Csühögőt” a Mecsekerdő Zrt. tavaly teljeskörűen felújította. A szerelvények március 8-án indulnak újra, és szállítják menetrend szerint utasaikat a szintén renovált almamelléki vasútállomás, illetve a Sasrét között.

A népszerű turistalátványosság pálya- és jármű rekonstrukciója a Turisztikai célú keskeny nyomközű kisvasutak fejlesztése II. ütem forrásából, 346 millió forint vissza nem térítendő támogatásból történt.

A munkák során az Almamelléki ÁEV teljes nyomvonala megújult, beleértve a kitérőket, megállóhelyeket, útátjárókat, az átereszeket és a vízelvezető rendszert. Felújították a teljes gördülőállományt is, sőt, még új panorámakocsit is üzembe helyeztek. Ez utóbbi egy MASZOLAJ típusú vasúti járműalváz átépítésével született meg. (A Magyar-Szovjet Olajipari Rt. által a negyvenes évek végén gyártott járművek a kisvasút jellegzetes szállítóeszközei voltak.)

A kisvasút rekonstrukcióján túl a vonal kiindulópontja, a régi almamelléki vasútállomás is megújult. Ez a Kaposvárt és Szigetvárt egykor összekötő, a hetvenes években felszámolt normál nyomtávú vasútvonalhoz tartozott. A bájos, jellegzetesen Monarchiás állomásépületben felfrissítették a vasúttörténeti bemutatóhelyet, és a környék egykori birtokosa, Báró Biedermann Rezső korát látványos makettek, körbejárható terepasztal, érintőképernyős terminálok, interaktív játékok és ismertető anyagok idézik meg. Mindezek mellett megépült egy fedett, könnyűszerkezetes kültéri váró, valamint kültéri kiállítási elemmel bővült az állomásépület környezete.

Ripszám István, a Mecsekerdő Zrt. vezérigazgatója

„A kisvasút felújítása igazi értékmentés” – mondta megnyitóbeszédében Ripszám István, a Mecsekerdő Zrt. vezérigazgatója. „A Mecsekerdő feladata, a megváltozott erdészeti szemléletnek megfelelően az erdők történeti, kulturális értékeiről is gondoskodjon, és a százhuszonkét évvel ezelőtt alapított almamelléki kisvasút ilyen érték.”

„A kormányzat is tisztában van az erdei kisvasutak turisztikai jelentőségével, ezért az elmúlt években húszmilliárd forint állami támogatást biztosított felújításukra” – tette hozzá Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős államtitkár. „Az a cél, hogy a felújításnak köszönhetően jelentősen megnő az almamelléki kisvasút forgalma, és a Zselic megkapja a tájegységet megillető figyelmet és népszerűséget.”

(b-j) Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős kormánybiztos
Őri László, a Baranya Vármegyei Önkormányzat elnöke
Ripszám István, a Mecsekerdő Zrt. vezérigazgatója
Nagy Csaba, országgyűlési képviselő
Dalvári Vince Gábor, az Agrárminisztérium Erdőgazdálkodási Főosztályának főosztályvezetője

Dalvári Vince Gábor, az Agrárminisztérium Erdőgazdálkodási Főosztályának vezetője kiemelte, hogy „az állami erdőgazdaságok munkatársai, az az ötezer ember, a hazai erdőségek felét kezelve rengeteget tesznek az erdők közjóléti szolgáltatásainak fejlesztéséért. Erre a célra a kormányzat több mint 27 milliárd forintot biztosított, így került sor 120 létesítmény felújítására, és jött létre további százötven.”

Révész Máriusz, aktív Magyarországért felelős kormánybiztos

A Zselici Csühögő, hivatalos nevén az Almamelléki Állami Erdei Vasút az ország két 600 mm-es nyomtávú kisvasútjának egyike (a másik a Börzsönyben, Kemencén található). Története a 20. század elejére nyúlik vissza: az 1900-ban épült Kaposvár–Szigetvár vasútvonalhoz Biedermann Rezső egy évvel később építtetett keskeny nyomközű vasútvonalat. Az egykor Almamelléket, Lukafát és Sasrétet összekötő hálózat elsősorban az itt kitermelt fa nagyvasúthoz szállítására szolgált, de komoly személyforgalmat is bonyolított, például a környékbeli gyerekek ezzel közlekedtek a Sasréten létrehozott iskolába.

A Kaposvár–Szigetvár vasútvonal megszüntetésével a kisvasút is veszített jelentőségéből, gazdasági funkciója 1991-ben megszűnt, de a Sasréti Erdei Iskola miatt jelentős turistaforgalmat bonyolított. Éppen ezért különösen fontos a most lezajlott felújítás, amely a Mecsekerdő Zrt. turisztikai beruházásainak fontos eleme.

Forrás: Mecsekerdő

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Előző cikk

Városi bárányok és a lélekápolás

Következő cikk

Gyászhír - Csanádi Béla [90]



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések
Tovább

Gyászhír – Piroska Béla [75]

Méltósággal és megingathatatlan hittel, nagy kitartással viselt hosszú betegsége után, életének 75. évében elhunyt Piroska Béla erdőmérnök kollégánk.…
Tovább

Gyászhír – Juhász Miklósné [87]

Mély fájdalommal tudatjuk, hogy dr. Juhász Miklósné (született Béky Katalin) okleveles erdőmérnök, 87 éves korában, 2024. november 8-án…
Tovább

Gyászhír – Zsibók András [77]

Fájdalommal közlöm, hogy egykori technikumi kedves osztálytársam Zsibók András, aki a szegedi Kiss Ferenc Erdészeti Technikumnak 1982 és…