FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Útmutató a 15 perces városokhoz

A 15 perces városkoncepció idén többször is szóba került a lakossági építészetben. Itt elmagyarázzuk, mi is az urbanizmus koncepciója, és miért vált olyan ellentmondásossá.

Mik azok a 15 perces városok?

A 15 perces város egy várostervezési koncepció, amely – ahogyan a neve is sugallja – olyan közösségeket kíván létrehozni, ahol az emberek 15 percnél nem hosszabb gyalogos vagy kerékpáros utazással érhetik el a kulcsfontosságú létesítményeket.

A koncepció több központtal rendelkező városok fejlesztését ösztönzi, ahol irodák, üzletek, éttermek és szórakozóhelyek helyben helyezkednek el, csökkentve az autózás szükségességét. Ezt politikai és városi beavatkozásokon keresztül teszi.

A járművektől való függés csökkentésével és az aktív utazások ösztönzésével egyrészt a szén-dioxid-kibocsátás és a légszennyezés csökkentése, másrészt az emberek egészségének javítása a célja.

Ki találta fel a 15 perces várost?

Bár a 15 perces városokban rejlő ötletek közül sok már régóta létezik, a koncepciót Carlos Moreno francia-kolumbiai urbanista alkotta meg. 2017 óta a párizsi Sorbonne Egyetem docense. 2021-ben Moreno Obel-díjat kapott a koncepció megalkotásáért.

Mikor találták fel a 15 perces várost?

Öt évnyi kutatást követően Moreno a 2015-ös párizsi ENSZ klímaváltozási (COP21) konferencián mutatta be a franciául ville du quart d’heure elnevezésű koncepciót.

Ezt azután népszerűsítették, hogy Anne Hidalgo párizsi polgármester 2019-ben felkarolta a koncepciót, majd 2020-ban újraválasztási kampánya során alkalmazta, amelyben Moreno tudományos tanácsadóként tevékenykedett.

Miért ellentmondásosak a 15 perces városok?

Egy olyan fejlemény, amelyről Moreno azt mondta, hogy „megdöbbentő” volt, a koncepció annak az összeesküvés-elméletnek az alapjává vált, amely szerint a 15 perces városok egy szélesebb terv részét képezik az emberek mozgásának korlátozására. Az összeesküvés-elmélet hívei úgy vélik, hogy a javaslatok segítségével megakadályozható lenne, hogy az emberek 15 percnél tovább utazzanak otthonuktól.

Ez az elmélet tavaly nyert teret az oxfordi tanács azon terve nyomán, hogy a nap bizonyos szakaszaiban korlátozzák az utazást hat úton a torlódások csökkentése érdekében. Egy jól megosztott cikk azt sugallta, hogy a terv “hat zóna egyikébe zárná a lakosokat”, és a becslések szerint 2000 15 perces városellenes tüntető vonult az utcákra, tiltakozva a tanács tervei ellen.

Bár széles körben cáfolják, az elmélet alapját képezi az Egyesült Királyságban meglévő forgalomcsökkentő intézkedések folyamatos kritikájának, beleértve az alacsony forgalmú városrészeket is. Ezt az elképzelést Nick Fletcher brit parlamenti képviselő is megerősítette, aki szerint az intézkedések “elvonják a személyes szabadságjogokat”.

Egy interjújában Moreno cáfolta ezt.

“Azt mondják, hogy az otthonukból 15 perc sugarú körünk van, és blokkolják őket ezen a területen” – magyarázta Moreno. “A valóságban azonban, ha ezt elfogadjuk, egy policentrikus várost alakítunk ki, sok új kerékpárúttal, új gyalogos övezetekkel, és sok különböző szolgáltatást kínálunk városunkban.”

A 15 perces várost olyanok is támadták, akik úgy vélik, hogy célja az, hogy megnehezítse a vezetni vágyók életét. Mivel a koncepció a vezetéshez képest a gyaloglás és a kerékpározás ösztönzését foglalja magában, olyan politikákat is tartalmazhat, amelyek célja az autóhasználat visszaszorítása – például egyes lakóutcákon történő vezetésért kiszabott bírságok.

Rishi Sunak brit miniszterelnök a közelmúltban bejelentette, hogy az “autóellenes intézkedések lefékezésére” irányuló terve részeként “leállítja a 15 perces városok végrehajtását”. A tilalomra válaszul Moreno azt nyilatkozta, hogy ez a politika “egyenértékű az összeesküvés-elméletek híveihez való igazodással”.

Hol valósítják meg a 15 perces városokat?

Párizs mellett a 15 perces város koncepció a világ számos városi területén, többek között Buenos Airesben, Chengduban, Melbourne-ben, Sanghajban, Houstonban és Edmontonban is megalapozta a politikát. A C40 Cities hálózat népszerűsítette az elképzelést, hogy a nagyvárosi területek felépüljenek a Covid-19-ből.

forrás: kp.hu

Előző cikk

Faültetés Nyíregyházán

Következő cikk

Fakitermelés a Sóstói-erdőben



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések