Skócia: Közel 1 millió fontot fordítanak olyan projektekre, amelyek csökkentik a fakitermeléshez kapcsolódó közlekedésnek a közösségekre gyakorolt hatását és javítják a közlekedési infrastruktúrát.
Összesen 900 000 fontot különítenek el öt, skócia-szerte megvalósuló programra, amelyek között szerepel a meglévő, rossz állapotú vidéki utak felújítása, előzésre alkalmas helyek kialakítása, valamint új, erdőn belüli útvonalak építése, hogy a fakitermeléshez kapcsolódó forgalom elkerülje a lakóterületeket.
További 1,1 millió fontot már elkülönítettek folyamatban lévő kezdeményezések finanszírozására, köztük a TimberLINK part menti szállítási projektre, egy hároméves elektromos faipari teherautó-kísérletre és egy országos regionális faipari szállítási tisztviselői hálózatra.
Mairi Gougeon, Skócia erdészeti minisztere így nyilatkozott: „Erdőink évente körülbelül 6 millió tonna fát termelnek. Ez zöld gazdaságunk létfontosságú része, amely évente több mint 1,1 milliárd font bevételt jelent Skóciának és körülbelül 34 000 munkahelyet biztosít.
Fontos, hogy ez a fa biztonságosan és – ami nagyon fontos – a vidéki közösségekre gyakorolt hatások minimálisra csökkentésével kerüljön a piacra. Ez a finanszírozás ezt és még többet is célul tűz ki.
A nettó nulla kibocsátás elérése érdekében innovatív módszereket szeretnék népszerűsíteni, amelyekkel környezetbarátabbá tehető a fa piacra jutása. A tengeri útvonalak használata és az elektromos faipari teherautók alkalmazásának vizsgálata jó példák erre.”
A Scottish Forestry által finanszírozott új projektek:
- Argyll and Bute Council (150 535 font): Az A819 egy fontos stratégiai fakitermelési útvonal, amelyen a következő tíz évben közel félmillió tonna fa szállítására kerül sor. A finanszírozásból számos építési és biztonsági fejlesztést hajtanak végre az Electric Cottage-ban.
- Stirling Tanács (207 835 font): A Balquhidderben található C33 egy keskeny, többnyire egypályás út, amely a következő évtizedben mintegy negyedmillió tonna fa szállítását fogja biztosítani. A finanszírozásból az út felújítására, az előzéshez szükséges helyek számának növelésére és az erdőből való kijáratok javítására kerül sor.
- Angus Tanács (150 000 font): A C27 és C28 utak az Angus-völgyekben nem alkalmasak a folyamatos fakitermeléshez, amely a következő 10 évben növekedni fog. A projekt keretében a legfontosabb szakaszokat javítják és korszerűsítik az útburkolat megerősítésével, kiszélesítésével és foltozásával, az egész útszakaszon előzésre alkalmas helyek kialakításával, valamint a legfontosabb szakaszokon a vízelvezetés javításával.
- Barhill Stratégiai Faáru-szállítási Bizottság (45 000 font): A Barhill faáru-szállítási útvonal biztosítja, hogy a faáru-szállításhoz ne kelljen igénybe venni a helyi sérülékeny közúthálózatot. A projekt keretében felújítják a Carrick Burn hidat, hogy az továbbra is használható maradjon, és elkerülhető legyen a következő tíz évben kitermelt több mint negyedmillió tonna faáru okozta hatások.
- Tilhill Forestry (381 232 font): Skócia egyik legfontosabb fakitermelő régiójaként Argyll közösségei profitálni fognak abból, hogy 100 000 tonna fa szállítását Lagalochanból és Loch Avichből a C29, C30 és B845 útvonalakon Dalavich és Kilchrenan érintésével terelik el. Ez lehetővé teszi a fa szállítását a helyi utak használata nélkül az elsődleges útvonalakon.
A TimberLINK projekt Argyllből indul, és teherautók helyett hajókat használ, hogy évente 75 000 tonna fát szállítson Ayrshire legkorszerűbb fafeldolgozó üzemeibe. Ez a szolgáltatás átlagosan mintegy 4000 teherautó-utat tesz feleslegessé, és évente 1700 tonnával csökkenti a kibocsátást.
A hároméves elektromos faipari teherautó-kísérlet (EV Timhaul) második évéhez közeledik, és mindkét vállalat, a James Jones and Sons (Lockerbie) és a Scotlog Shipping (Inverness) a flotta elektromos átállásának támogatójává vált.
A Regionális Faipari Szállítási Csoportok hálózata és a Faipari Szállítási Fórum finanszírozása is folytatódik. Ezek a csoportok és munkatársaik kritikus kapcsolatot biztosítanak a közösségek, a helyi hatóságok, az erdészeti ipar és a Scottish Forestry között, hogy segítsék a faipari szállítási kérdések megoldását.
Dr. William Clark, a Scottish Forestry erdészeti szállítási és innovációs tanácsadója hozzátette: „A stratégiai faipari szállítási program 25 éve csökkenti a faipari szállítás hatását Skócia közösségeire.
Ez idő alatt több mint 600 projektet támogattunk, csökkentve ezzel több mint 1 milliárd tonna fa szállításának hatását a közösségekre és a környezetre.”
forrás: ForestryJournal