Tavaly nyáron kezdődtek egyeztetések a Kamaz és az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) között. Az egyeztetések folyományaként hatvanöt mérnökkel még az idén elindul a legnagyobb orosz járműgyártó magyarországi kutatás-fejlesztési központja. Az évtized közepétől a Kamaz egy összeszerelő üzemet is hazánkba telepít majd, erről írtak alá szándéknyilatkozatot az ITM és az orosz járműgyártó vezetői 2022. január 24-én.
Az új összeszerelő üzem helyszínét még nem nevezte meg a Kamaz, amely a tervek szerint 2025-től kezdené meg a magyarországi termelést, és mintegy 32 ezer elektromos járművet gyártanának benne, főként teherautókat és buszokat. A magyarországi üzem a tervek szerint 2030-ra közel tízszeresére növelheti majd a termelését. A közös elképzelések valóra váltása érdekében egy orosz-magyar vegyesvállalatot hoznak majd létre a felek. Főként elektromos járműveket, ezen belül is elsősorban teherjárműveket gyártanának a Kamaz magyarországi üzemében, és a honvédség égető teherautó-beszerzésében (a Rába ugyanis 2020 végén megszüntette a teherautó-gyártást) is részt kívánna venni a legnagyobb orosz teherautó-gyártó. A több százezer, hazánkban készülő teherautóval és busszal a Kamaz a nyugat-európai piacra kíván betörni.
A Kamaz csoport egyébként Oroszország legnagyobb autóipari vállalata, a világon az első húszba tartozik a nehéz-tehergépjárművek gyártásában, a cég részvényeinek 21 százalékát a Daimler AG birtokolja. A Kamaz csak teherautóból több mint hatvan modellt kínál, de egyebek mellett pótkocsikat, autóbuszokat, járműmotorokat is készít. Termékeiket jelenleg 80 országban értékesítik, köztük Magyarországon is.