FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Európai erdőpedagógiai hálózat

Ez az internetes platform, a forestpedagogics.eu az erdőpedagógiával kapcsolatos információk és kommunikáció európai szintű fórumává kíván válni. Az erdészek, erdőpedagógusok és az erdővel kapcsolatos, a fenntartható fejlődésre irányuló oktatás egyéb szereplőinek fontos adatait, tevékenységeit, anyagait és hálózatait kívánja bemutatni.

[Alábbiak a forestpedagogics.eu honlap bemutatkozó oldaláról vannak. Erdőpedagógusoknak érdemes lehet figyelemmel kísérniük e honlapot.]

Az ENSZ-EGB 6. “Környezet Európáért” miniszteri konferenciája (Belgrád, 2007. október) kiemeli a környezetvédelemmel és a fenntartható fejlődéssel kapcsolatos oktatás fontosságát:

“Megerősítve jövőképünket, amely olyan régióról szól, amely a szolidaritás, egyenlőség és kölcsönös tisztelet közös értékeit vallja az emberek, országok és nemzedékek között, megerősítve a természeti erőforrásokkal fenntartható gazdálkodás, a szegénység felszámolása, a fenntartható fogyasztás és termelés elvének fontosságát, és erősíti az igazságosságot és a polgári jogokat, a nemek közötti egyenlőséget és a gyermekek jogait, megerősítve a fenntartható fejlődésre irányuló oktatás fontosságát, mint a kapacitásépítés eszközét, amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy ezt a jövőképet valóra váltsák.”

Az erdőpedagógia (FP) alapelvei

- Az FP minősített, erdővel kapcsolatos környezeti nevelés. 
- Az FP a fenntarthatóság valamennyi társadalmi, környezeti és gazdasági dimenziójával foglalkozik. 
- Az FP elősegíti az ember és a környezet kapcsolatainak megértését, kölcsönhatásait és kapcsolatait a fenntartható fejlődéssel összefüggésben. 
- Az FP az erdei ökoszisztémákkal kapcsolatos ismereteken és a fenntartható erdőgazdálkodásban szerzett tapasztalatokon alapul. 
- A keretprogram a fenntartható fejlődés fogalmának megértését, használatát és alkalmazását segíti elő a fenntartható erdőgazdálkodás példáján keresztül. 
- A keretprogram holisztikus megközelítést igényel, és figyelembe veszi a világméretű összefüggéseket. 
- A keretprogram hozzájárul a fenntartható fejlődésre neveléshez (ESD - ENSZ-dekád), és együttműködik a környezeti nevelésben vagy a fenntartható fejlődésre nevelésben részt vevő más partnerekkel. 
- A keretprogram aktív és együttműködő oktatási módszereket és megközelítéseket igényel. 
- A keretprogram az erdőket egészséges és kiváló tanulási helyként értékeli, támogatja és kínálja a szabadtéri oktatáshoz. 

Oktatási, szociális és erdészeti célok

Oktatási célok és hozzáadott értékek az oktatás számára:

Az erdőpedagógia olyan értékeket közvetít, mint:

- a természet tisztelete,
- a társak és az élet tiszteletben tartása,
- felelősségvállalás,
- tolerancia,
- szolidaritás a generációk között,
- globális és hosszú távú gondolkodás és cselekvés.

Javítja:

- a kreativitást és képzelőerőt
- a kooperatív - és cselekvési - kompetenciákat
- az interdiszciplináris gondolkodást
- a kíváncsiságot és a koncentrációt
- a szociális viselkedést

Kínál:

- szabad teret az önfelfedezésnek-tanulásnak
- természetközeli életteret, természetes élőhelyet, gazdag biodiverzitást

Társadalmi és gazdasági célkitűzések, a fenntartható erdőgazdálkodás célkitűzései:

Az erdőpedagógia tudatosítja:

- a fenntartható erdőgazdálkodás előnyeit
- a nem fából készült erdei termékek és szolgáltatások értékét (a társadalom számára nyújtott előnyök - szellemi, gyakorlati, érzelmi).
- az erdészeti ágazatban és az erdő alapú iparban található munkahelyek fontosságát.
- hozzáadott értékeket biztosít a vidékfejlesztéshez (pl. foglalkoztatás, turizmus, jövedelem stb.).
- elősegíti a vidéki és városi területek/lakosok közötti kölcsönhatásokat és cseréket
- helyi szinten javítja a környezettel való kapcsolatot
- elősegíti a fa mint megújuló anyag folyamatos használatát (a fakitermelés és az erdőgazdálkodás társadalmi elfogadottságának növelése érdekében)

Környezetvédelmi célkitűzések, erdővel kapcsolatos célkitűzések:

- az erdők és az erdőgazdálkodás (kockázatok és lehetőségek), valamint az éghajlatváltozás közötti kapcsolat szerepének tudatosítása, felelősségtudat és interakció kialakítása.
- érdek és együttműködés előmozdítása annak érdekében, hogy az erdők, az erdészeti termékek és azok kezelése alkalmassá váljon más kihívásokra és kockázatokra (mint például: vízkészletek, energia, biológiai sokféleség, talajvédelem).
- javítja az erdőgazdálkodás és az erdők multifunkcionális előnyeinek megértését.

Érdemes a többi menüponton és tartalmukon és körülnézni. Hírek, kiadványok, stb.

Figyelemre méltó az évenkénti kongresszusok menüpont, amely alatt mindegyik kongresszus eredményéről is van rövid beszámoló, valamint azt is láthatjuk, hogy az első erdőpedagógiai kongresszus 2006-ban Magyarországon, Sopronban volt. E hálózat tehát lényegében Sopronban jött létre. Akkor 8 országból voltak résztvevők.

Forrás: forestpedagogics.eu
(MM)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Előző cikk

XXXLutz ismét terjeszkedik

Következő cikk

Románia: Elfogadta a kormány a 2030-ig szóló országos erdőstratégiát




(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések
Exit mobile version