Az Európa Tanács május 3-án elfogadta álláspontját (“tárgyalási felhatalmazás”) a fogyasztók jogainak a zöld átmenet érdekében történő megerősítéséről szóló irányelvjavaslatról, amelynek célja a fogyasztók jogainak erősítése a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelv (UCPD) és a fogyasztói jogokról szóló irányelv (CRD) módosítása révén.
A Tanács álláspontja megerősíti a fogyasztói jogokat, betiltja az általános környezetvédelmi állításokat, és bevezet egy európai uniós harmonizált grafikai formátumot, hogy a fogyasztók könnyebben felismerhessék a tartósságra vonatkozó kereskedelmi garanciákat.
“A zöld átállás kollektív erőfeszítés, és a fogyasztói magatartás szerepe kiemelkedő lesz. Biztosak akarunk lenni abban, hogy a fogyasztók megbízható információkkal, a megtévesztő reklámokkal szembeni védelemmel, valamint az újrahasznosítás vagy javítás könnyebb módjaival felkészülnek erre a szerepre” – mondta Erik Slottner, svéd közigazgatási miniszter.
Védelem a tisztességtelen gyakorlatok ellen
Miközben sok fogyasztó szeretne hozzájárulni a körforgásos gazdasághoz fenntarthatóbb termékek vásárlásával, gyakran szembesülnek tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal, például félrevezető “zöld” állításokkal, vagy olyan termékekkel, amelyek a vártnál hamarabb tönkremennek, illetve amelyek javítása túl nehéz vagy drága. E problémák kezelése érdekében a Tanács álláspontja megerősíti a fogyasztók tájékoztatáshoz való jogát, lehetővé téve számukra, hogy aktív szereplői legyenek a zöld átállásnak.
A Tanács a jóváhagyott tárgyalási mandátumban javasolja az olyan általános környezetvédelmi állítások betiltását, mint a “környezetbarát”, “zöld” vagy “klímasemleges”. A gyártók nem reklámozhatnák többé termékeiket, eljárásaikat vagy vállalkozásaikat ilyen általános kifejezésekkel, ha az állításokat nem lehet nyilvánosan hozzáférhető tanúsítási rendszerrel alátámasztani.
A termékek jobb összehasonlíthatósága és a fogyasztói félreértések csökkentése érdekében a jövőben csak olyan fenntarthatósági címkék lennének megengedettek, amelyek hivatalos tanúsítási rendszereken alapulnak, vagy amelyeket tanúsító védjegyként bejegyeztek, illetve hatósági szervek hoztak létre.
Ezek az intézkedések a termék tartósságára és javíthatóságára vonatkozó információkkal, illetve a kereskedők által az általuk értékesített termékek fenntarthatóságának összehasonlítására használt módszerekkel kapcsolatosak.
A Bizottság javaslata kibővíti a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokról szóló irányelv mellékletét, amely felsorolja a minden körülmények között tiltott kereskedelmi gyakorlatokat, az úgynevezett “feketelistát”.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatnak minősül, ha a kereskedők nem tájékoztatják a fogyasztókat arról, ha egy áru korlátozott élettartamú, vagy olyan tulajdonságot tartalmaz, amelyet a tartósságának korlátozása érdekében vezettek be. A fogyasztókat akkor is figyelmeztetni kell, ha az árut úgy tervezték, hogy az ne legyen kompatibilis a harmadik fél gyártók által biztosított fogyóeszközökkel, pótalkatrészekkel vagy tartozékokkal. Tilos lesz továbbá úgy feltüntetni az árut, hogy javítható, holott nem javítható.
A fogyasztói jogok érvényesítése
A fogyasztói jogokról szóló irányelv módosításaiban a Bizottság javaslata bevezette a gyártók számára a tartósságra vonatkozó kereskedelmi garanciát. Ez a gyártó kötelezettségvállalását jelenti arra vonatkozóan, hogy az áru bizonyos funkciókat vagy teljesítményeket egy megadott időszak alatt fenntart. A Tanács harmonizált grafikai formátum létrehozását javasolja a fogyasztók egyértelmű tájékoztatása érdekében az egyes árukra vonatkozó ilyen tartóssági garanciákról. Ez egységes vizuális logót biztosít majd a belső piacon a fogyasztók számára az ilyen garanciák hatálya alá tartozó áruk azonosításához.
A kompromisszumos szöveg arra is kötelezi a kereskedőket, hogy a digitális elemeket tartalmazó termékek esetében biztosítsák a tájékoztatáshoz való jogot. Például az olyan termékek esetében, amelyekhez szoftverfrissítéseket biztosítanak, a fogyasztókat tájékoztatni kell arról, hogy mennyi ideig részesülhetnek a frissítésekből.
Átültetés
Annak érdekében, hogy a tagállamoknak elegendő idő álljon rendelkezésre a jogszabályi változások kiigazítására, a tanácsi álláspont 18 hónapról 24 hónapra hosszabbítja meg az átültetési időszakot.
Következő lépések
A Coreper ma elfogadott megbízatása formalizálja a Tanács tárgyalási álláspontját. A Tanács elnöksége számára felhatalmazást ad az Európai Parlamenttel folytatandó tárgyalásokra, amelyek megkezdődhetnek, amint a Parlament elfogadja álláspontját.
szerk/ford: Tóth János, forrás: EurópaTanácsPress