FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Fiat Polski beltér – faelemekből

Fiat Polski 126 p Projektautó

Projektemben az autóipari felhasználásra, innovatív és környezetbarát beltéri elemeket tervezésével tevékenykedtem. A tervezési folyamat során az alapanyagok és technológiai megoldások kiválasztásával egy egységes, esztétikus és fenntartható belteret kívánok létrehozni.

A fa alapú anyagok nemcsak környezetbarát alternatívát jelentenek a jelenleg túlnyomó többségben alkalmazott műanyagokkal szemben, de lehetőséget adnak arra is, hogy az autó belső terét egyedi megjelenéssel ruházzam fel.

A projekt kiindulási alanya egy Fiat 126 p, avagy ismertebb nevén „Kispolszki”. Egyszerű, mégis ikonikus beltéri elemei lehetővé teszik a választott technológiák, és stílus, illetve felhasznált anyagok bemutatását egy ismert közegben.

2. ábra Projektautó műszerfala borítás nélkül

A biokompozit ajtóborító elemek és vákuum hajlított ülés tervezése mellett projektem egyik fő fókusza a műszerfalat és középső konzolt borító műbőr és műanyag elemek újragondolása volt faipari technológiákkal és környezetbarát alapanyagokkal. Az összes elemet esztétikailag átölel egy stílusirányzat. Az Art Deco az 1920-as évek meghatározó stílusirányzata volt, mind építészetben, mind művészetben. A stílusirányzat projektemet végig kísérte, hiszen minden elem szorosan ragaszkodik az alapelveihez. Egyszerű szimmetrikus formák, hosszú egyenesek, nagy rádiuszú lekerekítésekben végződve, valamint ismétlődő szimmetrikus alakzatok jellemzik.

3. ábra A műszerfal és középső konzol tervezett borítóelemei

Az eredeti borítóelem formáját faipari technológiákkal embert próbáló feladat leképezni, ezért a modellezés világához fordulva, egy már sokak által ismert technológiát alkalmaztam. Megoldásom egy fenyő rétegelt lemez Lézer CNC gép segítségével készített kikönnyített borító elem, mely szabadon hajlítható a tér minden irányába. A lemezbe vágott minta lehetővé teszi a letisztult végterméket, mely az autó eredeti műszerfal borító elem kiállásaira rögzíthető.

4. ábra Lézervágott kész elemek

A 4mm vastag rétegelt lemez borító elemet teljes hosszában egy végtelenített szimmetrikus mintázattal vágtam át. A sűrű vágások a farostokat átvágják, de mégis a stratégikusan ismétlődő minták miatt nem törik szét a lemez. Eredményképp kikönnyített elem lényegesen hajlékonyabb lesz, mint volt, így akár derékszöget megközelítő roncsolásmentes hajlásra is képes.

5. ábra Műszerfalra helyezett elemek
6. ábra Műszerfal borítóelem terve

A műszerfalat és a középső konzol kezelőszerveit borító elemet is azonos mintázattal terveztem meg, az egységes stílus érdekében. A kiválasztott „csíkos” minta számos prototípus mintázat közül teljesített a legjobban, mind adott tengelyre való hajlékonyság, mind törésállóság szempontjából.

7. ábra Szimmetrikus Vágásminták

Összegezve a borító alkatrészek tovább bővíthetik az autóipar jelenleg beltéri elemekhez használt alapanyagait és technológiáit. Érdemes a hasonló termékek és elképzelések fejlesztése és megvalósítása egy zöldebb autóipar jövője érdekében. A  jármű belsejének faipari technológiákkal való újragondolása projekt a Soproni Egyetemen készült az Egyetemi Kutatói Ösztöndíj Program keretein belül.

Fónagy Gábor, faipari mérnök
Témavezető: Dr. Alpár Tibor L.

A kutatás a(z) 2024-2.11-EKÖP-2024-00007 számú projekt, amely a Kulturális és Innovációs Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs alapból nyújtott támogatásával az EKÖP-24-1-I pályázat projektfinanszírozásában valósult meg.

Előző cikk

Fiat Polski lökhárító - fából

Következő cikk

FATUDAKOZÓ – céghírek, ajánlatok



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések