Projektemben az autóipari felhasználásra, innovatív és környezetbarát beltéri elemeket tervezésével tevékenykedtem. A tervezési folyamat során az alapanyagok és technológiai megoldások kiválasztásával egy egységes, esztétikus és fenntartható belteret kívánok létrehozni.
A fa alapú anyagok nemcsak környezetbarát alternatívát jelentenek a jelenleg túlnyomó többségben alkalmazott műanyagokkal szemben, de lehetőséget adnak arra is, hogy az autó belső terét egyedi megjelenéssel ruházzam fel.
A projekt kiindulási alanya egy Fiat 126 p, avagy ismertebb nevén „Kispolszki”. Egyszerű, mégis ikonikus beltéri elemei lehetővé teszik a választott technológiák, és stílus, illetve felhasznált anyagok bemutatását egy ismert közegben.

A biokompozit ajtóborító elemek és vákuum hajlított ülés tervezése mellett projektem egyik fő fókusza a műszerfalat és középső konzolt borító műbőr és műanyag elemek újragondolása volt faipari technológiákkal és környezetbarát alapanyagokkal. Az összes elemet esztétikailag átölel egy stílusirányzat. Az Art Deco az 1920-as évek meghatározó stílusirányzata volt, mind építészetben, mind művészetben. A stílusirányzat projektemet végig kísérte, hiszen minden elem szorosan ragaszkodik az alapelveihez. Egyszerű szimmetrikus formák, hosszú egyenesek, nagy rádiuszú lekerekítésekben végződve, valamint ismétlődő szimmetrikus alakzatok jellemzik.

Az eredeti borítóelem formáját faipari technológiákkal embert próbáló feladat leképezni, ezért a modellezés világához fordulva, egy már sokak által ismert technológiát alkalmaztam. Megoldásom egy fenyő rétegelt lemez Lézer CNC gép segítségével készített kikönnyített borító elem, mely szabadon hajlítható a tér minden irányába. A lemezbe vágott minta lehetővé teszi a letisztult végterméket, mely az autó eredeti műszerfal borító elem kiállásaira rögzíthető.

A 4mm vastag rétegelt lemez borító elemet teljes hosszában egy végtelenített szimmetrikus mintázattal vágtam át. A sűrű vágások a farostokat átvágják, de mégis a stratégikusan ismétlődő minták miatt nem törik szét a lemez. Eredményképp kikönnyített elem lényegesen hajlékonyabb lesz, mint volt, így akár derékszöget megközelítő roncsolásmentes hajlásra is képes.


A műszerfalat és a középső konzol kezelőszerveit borító elemet is azonos mintázattal terveztem meg, az egységes stílus érdekében. A kiválasztott „csíkos” minta számos prototípus mintázat közül teljesített a legjobban, mind adott tengelyre való hajlékonyság, mind törésállóság szempontjából.

Összegezve a borító alkatrészek tovább bővíthetik az autóipar jelenleg beltéri elemekhez használt alapanyagait és technológiáit. Érdemes a hasonló termékek és elképzelések fejlesztése és megvalósítása egy zöldebb autóipar jövője érdekében. A jármű belsejének faipari technológiákkal való újragondolása projekt a Soproni Egyetemen készült az Egyetemi Kutatói Ösztöndíj Program keretein belül.
Fónagy Gábor, faipari mérnök
Témavezető: Dr. Alpár Tibor L.


A kutatás a(z) 2024-2.11-EKÖP-2024-00007 számú projekt, amely a Kulturális és Innovációs Minisztérium Nemzeti Kutatási Fejlesztési és Innovációs alapból nyújtott támogatásával az EKÖP-24-1-I pályázat projektfinanszírozásában valósult meg.