FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Vasúti fafuvarozás fejlesztése

Nyolc erdészeti vállalat döntéshozói a Rail Cargo Hungaria és a Rail Cargo Logistics – Hungaria menedzsmentjével tárgyaltak, és közben egy kicsit meg is tisztult az erdő.

Az évente hagyományosan megrendezett erdőtisztítási esemény résztvevői értékelték a lakossági tűzifaprogram logisztikai megvalósításának eredményeit, és tájékozódtak a vasúti faexport kilátásairól is.

A vasúton elfuvarozott faküldemények volumene évről évre jelentős. Az RCH szerelvényei

  • 2020-ban 518 ezer tonna,
  • 2021-ben 604 ezer tonna,
  • 2022-ben 507 ezer tonna

hengeres fát továbbítottak egyes kocsi forgalomban hazai és külföldi célállomásokra. Tavaly folytatódott a magyar fa külpiaci értékesítése, egyúttal jelentős mértékben növekedett a belföldi felhasználás. A lakossági tűzifa program keretében az RCH 2022 októberétől 2023 májusáig mintegy 85 ezer tonna hengeres fát továbbított az arra rászoruló térségekbe.

Az egyeskocsi-fuvarozás állami támogatási rendszerének bevezetése 2021-ben megnyitotta az utat a magyar fa piaci versenyképességének hosszú távú megőrzéséhez, fokozottan bekapcsolta az erdőgazdaságokat a nemzetközi kereskedelembe, és munkahelyek ezreit védte meg a vasúti ágazatban. Az állami szerepvállalás lehetővé tette az értékesített faküldemények átterelését közútról a környezetbarát vasútra.

A fakitermelés során a rakodóhelyeken, illetve -állomásokon adott idő alatt csak egy-egy vagonnyi mennyiség gyűlik össze, amelyet a legösszetettebb és ezért drága vasúti technológiával, az egyes kocsi fuvarozással lehet a rendeltetési helyére eljuttatni. A magas üzemi költségek miatt azonban a vasútvállalatok a támogatás nélkül nem tudták volna fenntartani ezt a drága, de nemzetgazdasági szempontból nélkülözhetetlen szolgáltatást.

A VERGA Zrt. szervezésében immár kilencedik alkalommal megrendezett eseményen a Bakonyerdő Zrt., a Vérteserdő Zrt., a Zalaerdő Zrt., a SEFAG Zrt., KEFAG Zrt., a Mecsekerdő Zrt., a Budapesti Erdőgazdaság Zrt., valamint a Rail Cargo Hungaria és a Rail Cargo Logistics – Hungaria vezetői vettek részt.

A magyar fa versenyképességéhez hozzájárult az RCL-HU által kidolgozott, az egyeskocsi-fuvarozást integráló innovatív logisztikai megoldás is: a vállalat az erdésztársaságok által különböző helyeken feladott szórt küldeményes vagonokból hat állomási gyűjtőponton irányvonatokat képez, ezek eljuttatják a fát távoli rendeltetési helyükre. A feladat teljesítésében közreműködik a Rail Cargo Hungaria, valamint a Rail Cargo Carrier horvátországi és szlovéniai vontatási vállalatai.

forrás: IHO – IndóHázOnline

Előző cikk

Hódok a Szigetközben

Következő cikk

Bálázott tüzelőanyagot vesz a pécsi erőmű



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések