Az Európai Unió Tanácsa április 12-én elfogadta az épületek energiateljesítményéről szóló felülvizsgált irányelvet. Ez az irányelv hozzájárul az üvegházhatású gázok kibocsátásának és az energiaszegénységnek a csökkentéséhez az EU-ban.
➡ Nulla kibocsátású épületek 2050-ig ⬅
Jelenleg az EU-ban az épületek az üvegházhatású gázok kibocsátásának több mint egyharmadáért felelősek. Az új szabályok értelmében 2030-ra minden új épületnek zéró kibocsátású épületnek kell lennie, 2050-re pedig az EU teljes épületállományának zéró kibocsátásúvá kell válnia.
➡ Minimális energiateljesítményre vonatkozó szabványok ⬅
A nem lakóépületekre vonatkozóan a felülvizsgált irányelv energiateljesítményre vonatkozó minimumkövetelményeket vezet be, amelyek biztosítják, hogy az ilyen épületek ne lépjék túl az általuk évente négyzetméterenként felhasznált primer vagy végső energia meghatározott maximális mennyiségét.
➡ A fokozatos felújítás ütemtervei ⬅
A tagállamok gondoskodnak arról, hogy a lakóépületek átlagos primerenergia-felhasználása 2030-ra 16%-kal, 2035-re pedig 20-22%-kal csökkenjen. Az energiafelhasználás csökkentésének legalább 55%-át a legrosszabb teljesítményű lakóépületek 43%-ának felújításával fogják elérni. Felújítási erőfeszítéseik során a tagállamok technikai segítségnyújtási és pénzügyi támogatási intézkedéseket vezetnek be, különös tekintettel a kiszolgáltatott háztartásokra.
➡ A fosszilis tüzelőanyagok épületekben való használatának fokozatos megszüntetése ⬅
Az építőipari ágazat szén-dioxid-mentesítésének érdekében a nemzeti épületfelújítási tervek tartalmazni fognak egy ütemtervet, amelynek célja a fosszilis tüzelőanyaggal működő kazánok 2040-ig történő fokozatos kivonása.
➡ Napenergia és fenntartható mobilitás ⬅
Az új szabályok biztosítani fogják a megfelelő napenergia-berendezések telepítését az új épületekben, középületekben és a meglévő, engedélyköteles felújítás alatt álló nem lakóépületekben. A fenntartható mobilitási infrastruktúráról is rendelkeznek majd, beleértve az elektromos autók töltőpontjait az épületekben vagy az épületek mellett, a jövőbeli infrastruktúrához szükséges előkábelezést vagy csatornázást, valamint a kerékpárok számára kialakított parkolóhelyeket.
➡ Következő lépések ⬅
Az irányelvet most aláírják és közzéteszik az EU Hivatalos Lapjában. A tagállamoknak két évük lesz arra, hogy az irányelv rendelkezéseit beépítsék nemzeti jogszabályaikba.
forrás: EurópaTanácsSajtó