|
|||||||||
FATÁJ archívum:
FATÁJ-online
A pdf-ekhez az Acrobat Reader itt tölthető le: |
2013-07-25
Idén ismét Csórompusztán volt a Hello Wood
Lezárult az idei Hello Wood alkotótábor, amelyen 120 fiatal építész és designer dolgozott együtt a szakma markáns - hazai és nemzetközi - alkotóival, hogy újra felfedezzék az elhalványuló emberi kapcsolatok jelentőségét. A Hello Wood legújabb küldetése ugyanis az volt, hogy kísérletet tegyen a természetes emberi kötelékek megragadására és megerősítésére, és építményeivel finoman alakítsa újra a közösségi érintkezési formákat. Ezzel ismét a társadalmilag tudatos gondolkodás és cselekvés magját igyekeztek elhinteni a fiatal alkotógenerációban, amelynek az életében fontos szerepet tölt be ez a tábor. A résztvevők 11 fából épült objektumot hoztak létre egy hét alatt, amelyeket az utolsó napon illusztris zsűri értékelt.
Szombaton a zárónapon a hazai építész és design közélet legjava érkezett a csórompusztai Hello Wood táborba, hogy díjazza az alkotásokat. A héttagú zsűri tagjai: Ács Zoltán, a Design Terminál kreatív igazgatója, Bálint Imre, a Budapesti Építész Kamara elnöke, Csákány István, nemzetközi hírű képzőművész, Kopek Gábor, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem rektora, Nagy Tamás, a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem építész tanszékének vezetője, Szemerey Samu, a Design Hét nyitó kiállításának kurátora és Winkler Nóra, újságíró voltak.
Somoskői Gábor fotói az alkotásokról (fotóválogatás) és fotói a tábori életről. Ráday Péter angol nyelvű videója (3:29) a Hello Wood 2013-ról. Mőcsényi Miklós fotói (július 20. és 22.) az alkotásokról, a táborról.
Az elkészült alkotások:
e-motion TRACK Zoboki Gábor, Csiszér András (Zoboki-Demeter és Társaik Építésziroda) Csapattagok: Karner Dóra, Zilahi Péter, Kardos Anna, Caroline Hafele, Anja Müller-Syring, Maria Pachi, Artemis Merkourea, Bognár Enikő A közel húsz méter hosszú és három méter magas e-motion TRACK egy olyan kapu, amire formai dinamizmus jellemző. Mozgó keretet ad a tájnak és e változó kereten keresztül a rajta áthaladó ember interakcióba lép a térrel. Az installáció a csórompusztai majorság egyik öreg kőkapujába lett tervezve, ami egy öregedő fára néz. A kísérlet lényege, hogy kiderüljön, mennyire lehet stabilizálni az installáció mozgását, illetve ha az egyik része megmozdul, mennyire fog, mint egy nagy sárkány, mozdulni a szerkezet másik része. Az e-motion TRACK mászóka is egyben, mert a rajta áthaladóknak kapaszkodni kell. (MM fotói közt van egy felvétel-sorozat, mely mutatja, hogyan alakítható át a kapu egyik állásából a másikba.)
iWood Losonczi Áron (Litracon), Turányi Bence (t2a) Csapattagok: Bányai Csaba, Zsilinszky Bea, Gárdos Fanni, Őrley Balázs, Gebka Filip, Caitlin Copeland, Diana Avramica Az iWood zenemegosztó eszköz, amely a közös mobil-zenehallgatást teszi lehetővé. A gramofon-tölcséréhez hasonlító bútordarab vékony csőben kezdődik és ülésben végződik. Az alkotás alapegységekből áll, amelyek az adott szituáció szerint rendezhetőek párba, vagy csoportba. Az alapegység többféleképpen pozícionálható egymáshoz képest, például úgy, hogy a zenét hallgatók szemkontaktusban legyenek egymással, közösen hallgassanak zeneszámokat, vagy külön-külön. Az akusztikus mobiltelefon dokkoló, hangerősítő és hangvezető eszköz egyben mérnöki kísérlet arra, hogy hogyan terjed a hang, és milyen szerepe lehet ebben a fának. (Elmeséltem tájépítész szüleimnek miket láttam a Hello Wood-on. Nagyon lelkesek voltak, hogy az ifjúság szabadon alkothatott e táborban, Ugyanakkor nagyon megütközve hallották, hogy valakinek az juthatott eszébe, hogy rozstáblába belegázoljon. Az az élet, ilyet nem lehet tenni! Ha a letaposott érték forintban nem sok, akkor sem.)
A zsűri elismertje, a házigazdák különdíjasa: POLIPHONY A tervezők úgy gondolják, hogy életünkben az egyik legfőbb kihívás, hogy a globalizáció, a digitális világ és a felgyorsult élet elfeledtette velünk a "könnyű életet". Céljuk, hogy visszataláljunk az érzékeinkhez. Az építészek egy olyan teret hoztak létre, ahol az érzékelés felerősödik és a hallás, tapintás, szaglás és mozgás együttes élménye biztosítja az emberek és a természet közötti viszony intenzitását. Az installáció egy kapu, amely a Kapolcs felé vezető ösvényre visz rá. A Csórompusztát és Kapolcsot összekötő ösvényen álló folyosó az "érzékelés kapuja", amelyen belépve a hangok, az anyagok, a látvány és az illatok egyetlen élménnyé olvadnak össze. Miközben áthaladunk a szerkezet tetejéről lelógó, sűrű falécek között, azok szélcsengő módra zenélnek, a kezünkkel átérezhetjük a fa finomságát, és mindennek természetesen a látványa és illata is csodálatos. Az alapos körbevezetés után a zsűri úgy döntött, hogy a Polifóniát tünteti ki elismerésével, melyet a lengyel Moomoo Architects épített, akik a hallás, a látás, a szaglás és a tapintás élményét szőtték össze. Az alkotás a csórompusztai házigazdák különdíját is elvitte, mint a hely szellemét leginkább megragadó kreáció.
Kapo_cs Gál Béla (KROKI Építészstúdió), Frikker Zsolt és Vass-Eysen Áron (NARTARCHITECTS) Csapattagok: Jakob Cecv, Matusák Gergő, Baki Áron, Kiss Péter, Dalia Butvidatie, Muriel Merkel, Paulo Felippe Bellani Mendes, Paula Cabalerio A tervezők általában érdekes építészeti adottságokra reagálnak, pici ergonomikus szituációkkal, ülő-kommunikációs helyzeteket létrehozva. Idén a kapolcsi kocsma kiegészítéseként kültéri talponállót álmodtak az egyik kihasználatlan és alulértékelt térre. Az alkotók az installációt egy az egyben lemodellezték sokféle variációban; erről fotósorozat is készült. A Kapo_cs név, két utca összekötésére utal, amely a helyiek és a Művészetek Völgye fesztivál életét könnyíti meg illetve szellemi és fizikai értelemben is közelíti a helyieket és a fesztivál közönségét. Az installáció a helyszínen marad.
MORDOR MALMA Nagy Nándor és Szabó Bulcsú (BLOKK Építész Műhely) Csapattagok: Imeli Áron, Tarcsi László, Pásztor Ivett, Lukasz Pienczykowski, Jochen Jürgen, Simon Warne, Niki Dendel, Kató Dalma Az építészek a csórompusztai szélcsatornát szelídítik meg egy szélerőművel, amely a vizuális élmény mellett a fenntarthatóságra és a természeti erőkkel való közelségre hívja fel a figyelmet. Az egymással szemben induló két spirálívben elhelyezett 24 kompaktlemez lapát tengelye a helyszínen készült, amely tizenkét-szögletű hasábbá lett csiszolva. A hat méter magas erőmű 2,5 x 2,5 méteres talapzaton áll, oldalára szélterelők készültek. (A függőleges rotornak a terv szerint a mellette lévő üreges habbeton kockán kellett volna állnia. Ebbe az üregeket keményre fújt nagy labdákkal és versenybójákkal "zsaluzták". A labdák és bóják betonban felúszását még sikerült elkerülni, de a kötéshőtől kiolvadtak a szelepek és a lassan leeresztő gömbzsaluzatra ráomlott a habbeton fölső része. Pedig a beton be volt csövezve vezetékeknek, a termelt árammal LED világítást lehetett volna működtetni. A rotor alá így toldat került, hogy a tömeghatás azonos legyen, mintha az a betonkockán állna. Nem sikerülhet minden elsőre, kiváló tapasztalatszerzés volt a látványos projekt kivitelezőinek.)
TOM-DOM Oliver Sales (DOP Architecture), Pap Bence (Universität für angewandte Kunst Wien) Csapattagok: Ulrich Sára, Salgó Eszter, Németh Paula, Fogarassy Ádám, Sas Maxim, Lucia Elvira Butnariu, Oszetzky Dorina A két csapatvezető a helyszínen a csapattagokkal együtt dolgozta ki az installáció pontos terveit. Inspirációként az építészek természet ihlette mintázatokat és formákat hoztak és a digitális tervezési módszerek is ihletként szolgáltak. A TOM-DOM érdekessége, hogy csavarok nélkül, kötözéses technikával rögzítették az elemeket egymáshoz.
fireNEST Cseh András (CZITA Építész Iroda), Veres Bálint (Moholy-Nagy Művészeti Egyetem) Csapattagok: Pozsonyi-Izsó Andrea, Bárdossy Krisztina, Weichinger Sára, Sarkadi Zsolt, Vass David, Kovácsik Bence, Toldi Veronika, Lenkai Anna Borbála Az alkotók célja a "tűz demokratizálása", hogy minden tűz köré ülő egyenlő részben osztozhasson a beszélgetés, a tűzbemerengés élményében, anélkül, hogy bárki perifériára kerülne. A tervezők figyelembe vették, hogy a tűz körül mindenkinek látható legyen az arca, tehát a tűzFÉSZEK a lángok fényében megvilágított arcok találkozása. A "közelebb" hívó szóra reflektál, hogy az egyes elemek nem állnak meg magukban, szükség van egy másik elemre, amelyre támaszkodnak. Piros színűek a bakok, amelyek bejáratot engednek a tűz felé. A mobilis közösségi tér tűz nélkül is működik, látogatóit jelenleg a vigántpetendi templom látványa gyönyörködteti.
BigO Enrique Soriano, Pep Tornabell (CODA) Csapattagok: Komlóssy Dóra, Tóth Alma, Takács Ákos, Krompáczki Péter, Greschik Paul, Hoppe Irina, Zografou Daphne, Ventura Marta A CODA Stúdió munkásságára jellemző a könnyűszerkezetes installációk tervezése a legkorszerűbb komputerizált technikákkal, a legújabb technikai és tudományos innovációkra való nyitottság és ezek építészetben való alkalmazása. A tervezők egy úszógumi-forma szerű toroid alakzatot építenek falécekből. Az alkotás low-tech gyártási technológiával készül, kihangsúlyozva a fa rugalmas tulajdonságait.
Funnel Holger Alpermann (Universität der Künste Berlin) Csapattagok: Sala Planells Laura, Bence Áron, Bitay Mátyás, Luque Wara, Tomka Mark, Lüttjohann Jan-Hendrik, Munos Melo Tatiana, Roy Deulofeu Maria, Madero Fernandez Mariela, Meisen Julian A workshopvezető-kutató szakterülete a könnyűszerkezetes struktúrák építése. A berlini fényszennyezettségből kiszakadt szakember olyan installációra vágyott, amelyet a csillagok és a tiszta égbolt ihletett: egy hatalmas, szél-lengette égbetekintő tölcsért készítettek. Az installáció külső szerkezete egy merev, hiperbolikus struktúra, belseje felülről belógó, hajlított rétegelt lemezekből készült.
PANORAMA PEEP HOLE (Panoráma Kukucskáló) Suzana Milinovic (TU DELFT), Rufus van den Ban (HP Architects) Csapattagok: Kőműves Márton, Medveczky Dóra, Ladocsi András, Syndicus Sven, Derriks Anna, Magallón Hernández Cristina, Wilms Joost A workshopvezetők koncepciója, hogy a világ - talán - legapróbb kocsmáját építik meg. Véleményük szerint, a legjobb dolgok sokszor a legegyszerűbbek és ilyen a kocsmába járás is. Arra tesznek kísérletet, hogy embereket "túl közel" zsúfoljanak egymáshoz építményükben. Felvetik a kérdést, hogy az először kényelmetlen emberközelség által, komfortzónájukat elhagyva, hogyan kerülhetnek az emberek újfajta interakcióba, és szó szerint is közelebb egymáshoz. Az installációnak nem voltak tervrajzai, de a táborozók már a második naptól hajnalig tesztelték azt. Az alkotás építés közben formálódott és a helyszínen található bútorokból és maradékfából készült, elősegítve az kapcsolatteremtést a többi csapattal. Az alkotás a résztvevők körében Body Bar-ként vált ismertté és elnyerte a közönség díjat.
Asztal Dékány Tibor, Harcsa Dia (Sporaarchitects) Csapattagok: Nagy, Lili Varga Tibor, Farkas Ádám, Karóczkai Ákos, Kárpáti Fanni, Gergely Viktória, Vátyi Gergő Az építészirodára jellemző, hogy a munkáikkal a mindennapi élet leggyakrabban előforduló kérdéseire és problémáira keresik a választ, amelyeket igyekeznek új fókuszba helyezni és rejtett értékeket felfedezni bennük. Minthogy hétköznapi tárgyakat értelmeznek újra, idén az asztal témájához nyúltak: 43 méteresre tervezték variálható formában. Lényeg az egyszerűség; a 120 fős designasztal úgy lett megépítve, hogy az átsorolható bakok a variálhatóságot szolgálják, szélei vidám színekkel lettek megfestve. Használható göröngyös terepen és betonon is. Az asztal legközelebb a Design Terminál előtt lesz látható a Budapest Design Héten.
A Hello Wood idei Step closer!, azaz Lépj közelebb! mottója egyszerre két célkitűzést is magában foglal: az emberek, a természet és az épített környezet közötti viszony szorosabbra fűzését a design és az építészet eszközeivel (és persze rengeteg fával!), valamint a fiatal kreatív elmék ösztönzését, hogy kilépjenek városi, modern, digitális alkotókörnyezetükből, és valós, kézzel fogható problémákra közös erőfeszítéssel és kétkezi munkával igyekezzenek megoldást keresni.
Amennyire szociális, annyira nemzetközi is volt az idei Hello Wood. A részvevőknek közel 40%-a érkezett külföldről, míg a tizenegy installációból öt készült külföldi - lengyel, osztrák, német, angol, spanyol és holland - csoportvezetők irányításával. A személyükben ráadásul olyan alkotókat tisztelhetünk, mint a barcelonai CODA iroda építészei, akik BigO (NagyO) nevű - vagy ahogy sokan becézik: a fánk - installációjukkal a fa rugalmasságát hangsúlyozták ki, vagy a berlini Holger Alpermann, aki egy hatalmas, szél-lengette égbetekintő Tölcsért épített. A brit Oliver Sales és az osztrák Pap Bence sátor-szerű Tom Dom-jához digitális tervezési technika és a természetben megtalálható formák azonos mértékben nyújtottak inspirációt. A magyar workshpovezetők között pedig idén először volt ott a nemzetközileg elismert, FIABCI- és Ybl-díjas Zoboki Gábor alkotótársával Csiszér Andrással, akik csapatukkal egy közel 20 méter hosszú, 3 méter magas, dinamikus kaput alkottak, e-motion TRACK (Érzések Ösvénye) elnevezéssel, amelynek szerkezete sárkányszerűen mozgatható.
A Csórompuszta gyönyörű, természetes környezetében megépült installációk egytől egyig bizonyítják, milyen komolyan vették a feladatot a részvevők, és hogy az értékes alkotói munka az érzékeny kérdésfeltevésen és a közös válaszkeresésen alapul. Az alkotások egy része legközelebb a Sziget fesztiválon lesz látható. Az Asztal a Design Hét Budapesten a Design Terminál előtt lesz felállítva. A Hello Woodhoz a faanyagot 2010. óta a Jaf Holz Ungarn Kft. biztosítja. A Hello Wood kiemelt támogatója a Design Terminál. Sajtóiroda: Vásony Nóra, Zerocom, nora@zerocom.eu, +3630/5503192 Főszervező: Hello Wood Kft. kurátor: Pozsár Péter, kreatív vezetők: Huszár András és Ráday Dávid, ügyvezető igazgató: Bakos Maxim, projekt menedzser: Janota Orsi, irodavezető: Lakatos Nikoletta Forrás: Hellowood sajtóanyag és helyszíni tapasztalat.
A Hello Wood 2013. további támogatói:
A Hello Wood 2013. média támogatói:
Kapcsolódó: Hello Wood: egy fatelep illata FATÁJ 2013-06-26 Hello Wood a Föld körül FATÁJ 2013-06-11 Hello Wood 2013 CLOSER! FATÁJ 2013-05-31
|
| |||||||
|