FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Pár nap múlva indul a SUMAL 2.0

A közbirtokosságok, önkormányzatok, magánerdészetek képviselői – legalábbis azok, akiket megkérdeztünk – fenntartásaiknak adtak hangot.

 

Ez az egész egy újabb bizonytalansági tényezőt vezet be – mondta el megkeresésünkre Lukács Attila. Az ozsdolai közbirtokosság kitermelő cégének vezetője szerint az esetleges falopást kevésbé befolyásolja, de a bürokráciát jócskán megnöveli az új rendszer.

 

– A médiában naponta megjelenő hírektől eltérően az erdőből eddig sem lehetett nagy mennyiségű fát ellopni. Matematikailag is lehetetlen az, amivel tele van a sajtó (hogy tavaly Romániában hivatalosan 18 millió köbméter fát termeltek ki, míg az ellopott famennyiség 20 millió köbméterre rúg – szerk. megj.). Egy kamionra durván 20 köbméter fér fel, akkor a 20 millió köbméter fa egymillió kamiont jelent – majdnem háromezer kamion az év minden egyes napján, ez fizikailag lehetetlen – mondja Lukács.

 

Meglátása szerint az egyik probléma a szállításnál lesz, hisz csak erre a célra regisztrált járművel lehet fát fuvarozni – a szekér nem tartozik ezek közé. Ez azt jelenti, hogy János bácsinak akkreditált céget kell megbíznia, hogy a saját erdejéből kitermelt fát lehozza úgy, hogy annak egy okostelefonos alkalmazással minden adatát feltöltötte a programba, és mellékelt legalább három, különböző szögből készített felvételt.

Ettől némiképpen eltér a véleménye Fodor István bodoki polgármesternek, aki személyesen ugyan nem érdekelt, de az emberek tőle (is) próbálnak segítséget kérni.

 

– Az én olvasatomban, János bácsi továbbra is lehozhatja a fáját szekérrel az erdőről, mert a szekér nem gépjármű, arra nem vonatkozik a törvény. Az még nálunk is csúfság lenne, hogy miután fizetett azért, hogy saját erdőjét őrizzék, hogy a saját fáját kijelöljék, kivágják, most azért is fizetnie kelljen, hogy hazahozzák – sorolja Fodor.

 

Lukács Attila szerint a dolog ‘még ennél is rosszabb’, mert ha lehozattad a fát a saját udvarodra, és az alszegen lakó gyermekednek is adni akarsz belőle, ahhoz is licenccel rendelkező autót kell bérelni.

 

Székely László, a Hatod Magánerdészet vezetője szerin a SUMAL 2.0 ‘teljesen fölösleges és csak bonyodalmat okoz’.

 

– Van egy SUMAL 1, ami jól-rosszul működik. Ezt kellett volna szakemberek bevonásával kijavítani és tovább működtetni, és valóban leállítani azokat, akik adókat és illetékeket megkerülve, feketén fuvarozták a faanyagot. Ehelyett kitaláltak egy újat, ami – ismerve az eddigi gyakorlatot – ki van zárva, hogy működjön, s ami február 1-jével blokkolni fogja az egész rendszert – véli a szakember.

 

Az erdészmérnök úgy véli: ez a program ‘alapvető emberi jogokat sért’, de a kisember szempontjából nem változtat az eddigieken, ez az erdészetet, a kitermelő és szállító cégeket dolgát bonyolítja el. Hogy mi lesz ebből az egészből, arra február első napjaiban visszatérünk.

Forrás: SzékelyHírmondó

 

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Előző cikk

Gazdaságos méretű erdőbirtokok kialakítása a cél

Következő cikk

Fejlesztések a nógrádi és a Bükk-vidéki geoparkoknál



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések
Tovább

30 éves a MEGOSZ

A Magán Erdőtulajdonosok és Gazdálkodók Országos Szövetségének (MEGOSZ) 30 éves fennállását a szervezet az Országház felsőházi üléstermében ünnepelte.…