Egyre égetőbb kérdés a vállalatok számára munkaerőhiány. A cégeknek idén mindent meg kell tenniük azért, hogy a feszült munkaerőpiaci helyzetben sikeresen bevonzzák és megtartsák a dolgozókat. A HR Radar kutatásából kiderül, milyen aktuális kihívásokkal kell szembenézniük a munkáltatóknak, és hogy milyen lépéseket terveznek az év során.
Nagyszabású országos felmérést indított a Behaviour magazin és a Valoro Consulting. A HR Radar azokat a 2022-ben várható kihívásokat vizsgálja, amelyek stratégiai fontosságúak lehetnek a hazai vállalatok számára.
Az idén elindított kutatásban 214 HR-szakembert és vezetőt kérdeztek meg a témáról. Véleményük alapján a legnehezebb a munkaerő felvétel és megtartás, valamint a motiválás lesz.
A munkaerőhiány a megkérdezettek csaknem 80 százalékát érinti legalább közepes mértékben. Ráadásul tízből hat cég bővüléssel számol az idei évben, emiatt a munkaerővel kapcsolatos problémák megoldásának mindkét pillére: az új munkaerő bevonzása és a meglévő munkatársak megtartása is kritikus lesz.
A megoldást a legtöbben a toborzási csatornák bővítésében, a kiválasztási folyamat idejének csökkentésében és a bővülő juttatásokban látják, illetve abban, hogy az állásra jelentkező jelöltek jó élményeket szerezzenek az interjúk során.
A hibrid munkavégzést nem 2022 hozta magával, ugyanakkor jól látható, hogy még egy ideig velünk maradhat ez a működésmód: a megkérdezettek 56,7 százalékánál hosszú távon is ez a terv. A vállalatok jelentős hányada (35,5 százaléka) ugyanakkor kizárólag helyhez kötött munkavégzést tervez, míg 7,9 százalék megtartja a teljes home office-t.
2022 fő kihívása ugyanakkor már nem ez lesz, a belső kommunikáció és a képzés-fejlesztés hangsúlyosabbnak mutatkozik. A cégek csaknem fele folyamatos visszajelzésre építő teljesítményértékelési rendszer meghonosítását tervezi, valamint személyre szabott, egyéni fejlesztési programokat kívánnak bevezetni.
A motiváció és a munkaerő megtartása érdekében az egyik fő törekvés a bérezési rendszer felülvizsgálata, átalakítása lesz. Jól mutatja ugyanakkor a teljes téma fontosságát, hogy a vállalatok összesen 14 féle intézkedéssel kívánnak tenni a motiváció fejlesztéséért.
Ezek között szerep jut a jóllétnek, az egészségmegőrzésnek, a képzés-fejlesztésnek és a rugalmasságnak is.
A kutatás összefoglalója itt, a teljes kutatás itt érhető el.
forrás: behaviour