FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

In Memoriam Moór Attila [51]

A búcsúzás mindig fájdalmas és szomorúsággal tölti el a szívünket. Pláne igaz ez akkor, ha olyan embertől kell elköszönni, aki közel állt hozzánk. Moór Attila távozásával pótolhatatlan veszteség érte a hazai kisvasutas társadalmat és nagy űrt hagy a vasutakat működtetők körében. Szabadidejében kisvasúti történész, aki a levéltári anyagokat kutatta, illetve filmeken örökítette meg a kisvasutak mindennapjait.

Nincs is olyan közöttünk, aki ne látta volna annak a rengeteg filmnek az egyikét-másikát, amelyek Attila kezei közül kerültek ki, megörökítve Kárpát-medence szerte a kisvasutakat.

Azon túl, hogy a filmjeinek jelentős része mára már kordokumentum, zseniális művészi értéket is képvisel. (Például: Fagyott gőz.) Általa és segítségével bepillantást enged az olyan kisvasutak életébe is, amik ma már nem működnek. (Például: Kecskemét, Nyíregyháza, Felsőpetény.) Számos történelminek nevezhető eseményt is feldolgozott a filmjeiben. Ilyen pillanat volt 2011. nyarán a Mátravasúton Gyöngyi gőzös gyöngyössolymosi próbamenete, amikor fél évszázad után járt újra gőzös a lajosházi vonalon. (Próbamenet Gyöngyössolymosra.) Ugyancsak a ritkaságszámba menő jelenetek kerültek a filmjére, amikor 2011. őszén, fél évszázadnyi szünet után újra lehetett menetrend szerint vonaton gőzvontatással utazni Szalajkaház felé. (26 tonna fekete fém.) Szintén nagy jelentőségű dokumentumfilmje a Szobról Gyöngyösre költöztetett C-50 típusú dízelmozdony, aminek a szállítását és a gyöngyösi megérkezését őrzik a filmkockái. (Átállomásítás.) Ritka pillanatok egyike volt 2012-ben a Mátravasút napján, amikor tehervonat közlekedett a lajosházi vonalon, a ’60-as éveket felidézve a vasút fénykorából. Ez is fennmaradt a filmjén az utókor részére. (Mátravasút-Csillék a vonalon, 2012.) A sort folytathatjuk az Egererdő Zrt. mátravasutas rendezvényinek a megörökítésével, ami ma már szintén kordokumentum. A már fentebb említett „Fagyott gőz” mellett kell említést tenni a „Gőzerővel Mikulás” című filmről, ami sok-sok csillogó gyermekszemet is elénk tár Attila által a decemberi ünnepről, aminek az akkori gyermek szereplői mára már ifjú „nagyokká” lettek, s a filmet láttán mosolyogva tekinthetnek az egykori önmagukra.

Hálát adunk, hogy volt módunk személyesen ismerni Attilát. Azt az embert, aki felbecsülhetetlen értékű lexikális tudással rendelkezett a Kárpát-medencei kisvasutakról, amit készséggel meg is osztott a hozzá folyamodókkal. Volt szerencsénk látni a munkáját, hogy sokszor napokig, számlálatlan órákon át fogatott a zord időjárás ellenére is, majd készítette az utómunkákat. Bizony, egy 5-10 perces kisfilm elkészítése sokszor napokat vett igénybe. Ezekkel a munkákkal a vasutakat üzemeltetők, úgy a MÁV, mint az erdészeti társaságok jó hírét növelte, ismertségét vitte a világba. (Valamennyi elérhető a youtube csatornán).

Moór Attiláról elmondható Szt. Pál után szabadon, hogy a jó harcot megharcolta, a pályát végigfutotta, a hitet megtartotta. Példát adott mindannyiunknak önzetlenségből és emberszeretetből! A költő biztatására hallani vélhetjük bizakodó búcsúját:

„Mielőtt innen végképp elmegyek,
Szeretnék elköszönni, emberek!
Mint a madár, kit dél vár arra túl,
Az eresz alján még egy dalt tanul.”

A vasutas szakma képviselői és a tisztelők 2022. szeptember 23-án délután, Nagybörzsönyben búcsúztak el a legnagyobb vasútfilmesünktől.

Nyugodjon békében!

(Mátravasút)

Előző cikk

Idén sem marad el az őszi rókavakcinázás

Következő cikk

Új nemzeti rekord és bajnoki cím Strúbel Bence neve mellett



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések
Tovább

Gyászhír – Németh Alajos [83]

Szomorúan tudatjuk, hogy férjem, apánk, nagyapánk, a Roth Gyula Erdészeti Technikum egykori diákja, aki az Erdészeti és Faipari…
Total
1
Share