FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

EU Ökocímke és a zöldre festés

Jelentősen nőtt az Ökocímke (EU Ecolabel) ismertsége az elmúlt 5 évben a magyar fogyasztók körében, derül ki a Tudatos Vásárlók Egyesületének friss kutatási adataiból. Itthon 32% ismerik a minősítést, míg az Európai Uniós átlag 30% körül mozog. Terjed a zöld takarítás, de a zöldre festés is.

Legutóbb arról adott hírt az Egyesület, hogy az öko-tisztítószerek piaca töretlenül nő itthon, a hiteles minősítések ismertségének növekedése pedig annyiban bíztató, hogy az önjelölt, minősítés nélküli „zöld” szerek jobban háttérbe szorulhatnak.

Az országos reprezentatív mintán végzet kutatás szerint a válaszadók mintegy 32 százaléka ismeri az Európai Unió környezetbarát termék minősítését, míg 2019-ben ez az arány csak 17 százalék volt. A gyermekesek körében ez az arány még magasabb, 45 százalék, ami nem is csoda, hiszen a magyarok 88 százaléka aggódik a termékekben lévő vegyi anyagok egészségi, 87 százalékuk pedig a környezeti hatásuk miatt, és ezen belül is a gyerekek szervezet a legérzékenyebbek a durva kemikáliákra. A kutatásból az is kiderül, hogy ismertségtől függetlenül a válaszadók 77 százaléka meg is bízik az EU ökocímke által nyújtott környezetvédelmi garanciában. 

A kutatást a Tudatos Vásárlók Egyesülete megrendelésére a Nielsen piackutató készítette a 2023 szeptemberben, illetve azonos módszer alapján 2019 februárban a Green & Safe LIFE-styles projekt keretében. A Green & Safe LIFE-styles kifejezett célja volt az ökocímke ismertségének növelése.S 

Terjed a zöld takarítás, de a zöldre festés is 

A zöld címkék gombamódra elszaporodtak, mára közel 500 környezetbarát címke és megszámlálhatatlan önjelölt, azaz független minősítés nélküli, ellenőrizetlen tartalmú “zöld” címke van használatban világszerte. A gyártók igyekeznek felülni a zöld hullámra, hiszen a fogyasztói kereslet növekszik a környezetkímélő szerek iránt. Így itthon is tavaly 16 százalékkal nőtt az öko-tisztítószerek piaca, a növekedés 80 százalékát azonban a hiteles öko-minősítés nélküli, akár megtévesztő állításokkal „zöld”-ként árult termékek tudhatják magukénak. A gyártók előszeretettel emelnek ki olyan tényeket a termékeikkel kapcsolatban, amelyek pozitív környezeti hatást jelentenek ugyan (pl. újrahasznosítható csomagolás, természetes illatanyag), de közben elterelik a figyelmet a termék tényleges, sokszor káros összetevőiről. Ha ezzel egy zöld logó vagy egy harmadik fél által nem hitelesített címke is társul, könnyen azt a benyomást keltik magukról, hogy öko-szerrel áll szemben a vásárló. 

Itt lépnek a képbe a harmadik fél által hitelesített tanúsítványok, melyek közül a Tudatos Vásárlók  EU Ecolabel-t tartják a legerősebbnek. A védjegyek lényege, hogy a piaci előnyben részesülhessenek azok a termékek vagy szolgáltatások, melyek bizonyítottan kisebb mértékű terhelést jelentenek környezetükre, mint riválisaik (pl. újrahasznosított, újratölthető, csökkentett erőforrás-felhasználású, nincs veszélyesanyag-tartalma). Az Európai Uniós Ökocímkét az Európai Bizottság és a tagállamok alakították ki. Egyike azoknak a címkéknek, amelyeket mind az Európai Fogyasztók Szervezete (BEUC), mind az Európai Környezetvédelmi Iroda (EEB) hitelesnek tart. Az EU ökocímkét, az EU Ecolabel-t azok a termékek vagy szolgáltatások kaphatják meg, amelyeknek kedvezőtlen környezeti hatásaik jelentősen kisebbek, mint a hasonló célt szolgáló termékeké és szolgáltatásoké. További előnye sok más ökocímkével szemben, hogy a kritériumokat jogszabályban rögzítik, és független szakértők folyamatosan ellenőrzik, vagyis a védjegyezésért nem a gyártó felel. Az Európai Unió piacára törekvő cégek saját elhatározásukból jelentkezhetnek a tanúsítási eljárásra, hogy megszerezzék és használhassák a virágos uniós ökocímkét egy adott termékkategória legkiválóbb termékein. Magyar termékek és magyarországi gyártók is jelentkezhetnek a minősítési eljárásra. 

Miben bízzon a fogyasztó? 

Nincs könnyű dolga a vásárlóknak, ha egyszerűen csak tiszta, higiénikus és káros vegyszerektől mentes környezetet szeretnének. A boltok polcain termékek tömkelege kínálja magát „zöld”-nek hihető tulajdonságokkal,  nehéz kiválasztani azt a pár terméket, ami nemcsak hatékony, de nem marad utána káros szer a tárgyakon. Ez utóbbira garancia, ha EU Ökocímkével jelzett terméket választanak, a hatékonyságukat pedig ellenőrzik a Tudatos Vásárlók ingyenes Terméktesztjeiben, amelyek már elérhetők mosógélekre, mosókapszulákra, kézi mosogatószerekre, gépi mosogatószerekre, valamint WC tisztítókra is. Ezekben sorra dobogós helyen szerepelnek az ökocímkés termékek,  így senkinek sem kell kompromisszumot kötnie hatékonyság és környezettudatosság között. 

forrás: greenfo

Előző cikk

Bírságolható adat-nem-közlés

Következő cikk

Településfásítás - Hosszúpereszteg




(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések
Exit mobile version