FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Megjelent az EU Természet-helyreállítási rendelet

2024. július 29-én megjelent az Európai Unió hivatalos lapjában az EU 2024/1991 rendelet a természet helyreállításáról, mely a megjelenést követő 20. napon – augusztus 18-án – fog hatályba lépni.

Hosszú, politikai és szakmai vitákkal terhes út vezetett a jogszabály megjelenéséig – habár az elérni kívánt célt senki nem vitatta, az ahhoz rendelt eszközrendszert már annál inkább. Az alábbiakban pontokba szedve mutatjuk be, hogy a publikált jogi szöveg milyen elvárásokat fog támasztani a mező- és erdőgazdálkodással szemben:

Mezőgazdaság

A jogszabály 11. cikke tartalmazza a mezőgazdasági ökoszisztémák helyreállításával kapcsolatos elvárásokat. A tagállamoknak saját hatáskörben olyan intézkedéseket kell bevezetniük, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy 2030. december 31.-ig a mezőgazdasági ökoszisztémákra vonatkozóan a jogszabály egyéb pontjaiban meghatározott kielégítő, nemzeti szinten pedig növekvő tendenciát érjenek el a jogszabály IV. mellékletben részletesebben meghatározott következő három mutató közül legalább kettő tekintetében:

  1. gyepterületi lepkepopuláció-index;
  2. szervesszén-készlet a szántók ásványi talajaiban;
  3. a magas fokú biológiai sokféleséggel rendelkező tájképi elemeket magukban foglaló mezőgazdasági földterületek aránya.

A tagállamoknak úgyszintén helyreállító intézkedéseket kell bevezetni annak biztosítása érdekében, hogy a jogszabály V. mellékletben meghatározott fajokon alapuló, 2025. szeptember 1-én indexált (ez lesz az alap), a mezőgazdasági területek közönséges madárfajaira vonatkozó nemzeti index előre megadott növekedési mértékeket érjen el.

Az V. mellékletben felsorolt azon tagállamoktól, ahol a mezőgazdasági területeken előforduló madarak állománya nagyobb mértékű múltbéli csökkenést mutat, nagyobb teljesítést vár el a jogszabály, mint azoktól, ahol csekélyebb mértékű volt a csökkenés.

Mit jelent a nagyobb mértékű múltbéli csökkenés? A jogszabály V. melléklete szerint az „azon tagállamok, ahol a mezőgazdasági területeken előforduló madarak állománya nagyobb mértékű időbeli csökkenést mutat” kifejezés azokra a tagállamokra utal, amelyekben a mezőgazdasági területek közönséges madárfajaira vonatkozó nemzeti indexhez figyelembe vett fajok legalább fele esetében hosszú távú negatív tendencia figyelhető meg a populáció vonatkozásában. Ezek a tagállamok a következők: Csehország, Dánia, Németország, Észtország, Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Luxemburg, Magyarország, Hollandia és Finnország.

A tagállamoknak különböző intézkedéseket kell bevezetni a lecsapolt tőzeglápokból álló, mezőgazdasági hasznosítású szerves talajok helyreállítása céljából – ebbe beletartozik az elárasztással történő helyreállítás is.

Erdőgazdálkodás

A jogszabály 12. cikke tartalmazza az erdei ökoszisztémák helyreállításával kapcsolatos elvárásokat.

A tagállamoknak saját hatáskörben olyan intézkedéseket kell bevezetniük, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy 2030. december 31.-ig (és utána is) az erdei ökoszisztémákra vonatkozóan a jogszabály egyéb pontjaiban meghatározott kielégítő, nemzeti szinten pedig növekvő tendenciát érjenek el a VI. mellékletben részletesebben meghatározott, a közönséges erdei madárfajokra vonatkozó index tekintetében.

A tagállamok nemzeti szinten növekvő tendenciát érnek el az erdei ökoszisztémákra vonatkozó alábbi hét mutatóból legalább hat tekintetében (amelyek együttesen megfelelően alátámasztják, hogy az adott erdei ökoszisztémában a biodiverzitás növekedett):

  • álló holtfa;
  • fekvő holtfa;
  • a nem egyidős fákból álló erdők aránya;
  • az erdők összekapcsoltsága;
  • szervesszén-készlet;
  • az őshonos fafajok által uralt erdők aránya;
  • fafaj-diverzitás.

A fenti közvetlen szabályozáson kívül a jogszabály további olyan előírásokat is tartalmaz, amelyeknek a fókuszában például a beporzók védelme (10. cikk) vagy a természetes vizek védelme (4., 5. és 9. cikk) áll, ugyanakkor közvetetten a mező- és erdőgazdálkodásra is hatással vannak.

A beporzó populációk védelmével kapcsolatban általánosan fogalmaz a jogszabály – viszont felhatalmazást ad a Bizottságnak, hogy további jogi aktusokat fogadjon el, amelyekben lefektet egy tudományos alapon felállított monitoringot, amivel a beporzó populációk változásai megfelelően mérhetők (2030-ig növekedést kell elérni és a növekvő tendenciát 2030 után is tartani kell, amíg el nem érik a kielégítő szintet).

A természetes vizek védelmének egyik – külön jogszabály-helyet érdemlő – eleme a folyók természetes összeköttetésének és a kapcsolódó árterek természetes funkcióinak helyreállítása (9. cikk). A tagállamoknak nyilvántartást kell készíteni a felszíni vizek összeköttetését gátló mesterséges akadályokról, és – a mesterséges akadályok társadalmi-gazdasági funkcióinak figyelembevétele mellett – azonosítják azokat az akadályokat, amelyeket el kell távolítani. A mesterséges akadályok eltávolításakor a tagállamoknak elsősorban az elavult akadályokat kell felszámolniuk, nevezetesen azokat, amelyek már nem szükségesek a megújulóenergia-termeléshez, a belvízi hajózáshoz, a vízellátáshoz, az árvízvédelemhez vagy más jellegű felhasználáshoz. Ezen előírások célja, hogy 2030-ra az Unióban legalább 25 000 km-nyi folyószakaszon helyreállítsák a szabad vízáramlást.

forrás: NAK / Gyenes Adrienn

Előző cikk

A Mecsek érintetlen erdeje

Következő cikk

Magán erdőgazdálkodás szakirányítása




(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések
Exit mobile version