FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Angliában is drágul a bútor

A bútorárak májusban továbbra is magasak maradtak Nagy-Britanniában, miközben az általános infláció 40 éve nem tapasztalt rekordot ért el.

A Nemzeti Statisztikai Hivatal (ONS) legfrissebb adatai szerint a fogyasztói árindex (CPI) 9,1%-kal emelkedett a 2022 májusáig tartó 12 hónapban, szemben az áprilisi 9%-kal. Ez a legmagasabb CPI 12 havi inflációs ráta az 1997 januárjában kezdődött nemzeti statisztikai adatsorban, mivel az infláció 40 éves csúcsra emelkedett tovább.

A lakhatási és háztartási szolgáltatások, valamint a közlekedés hozzájárulása a CPIH éves rátájának több mint felét teszi ki.
A CPIH 12 havi inflációs rátájához való hozzájárulás, Egyesült Királyság, 2020. májustól májusig

A bútorok és lakberendezési cikkek ára májusban 16,2% volt, ami az áprilisi 16,3%-hoz képest csökkenést jelent, ugyanakkor az előző év azonos hónapjához képest 6,4%-kal emelkedett. A háztartási bútorok kiskereskedelmi ára 16,4%-ra csökkent a hónapban az áprilisi 16,5%-ról, miközben a tavalyi 6,6%-ról emelkedett. A kerti bútorok ára 25,5%-kal emelkedett, szemben az előző havi 32,8%-kal, míg a szőnyegek és egyéb padlóburkolatok ára 8,1%-kal nőtt, szemben az előző havi 9%-os ütemmel.

Az egyéb háztartási textíliák árai, beleértve a lakástextíliákat, függönyöket és ágyneműket, 5,7%-kal emelkedtek az előző havi 4,2%-ról.

Az ONS szerint a bútorok, háztartási berendezések és karbantartási cikkek árai 11%-kal emelkedtek a 2022 májusáig tartó egy évben. Az ebből eredő 0,60 százalékpontos hozzájárulás a legmagasabb volt ebből a részlegből a 2006 januárjában kezdődött nemzeti statisztikai adatsorban.

Eközben a termelőiár-infláció (PPI) során a bútoripari termelői árak, a gyári árak mértéke májusban 9,2%-kal emelkedett 2021 azonos hónapjához képest, miközben szintén emelkedett az áprilisi 7,8%-os emelkedésről.

A bútoripari ráfordítási árak, az előállítási anyagköltségek májusban 22,4%-kal emelkedtek az előző év azonos hónapjához képest, és az előző havi 22,3%-os emelkedésről.

Összességében a termelői ráfordítási árak 22,1%-kal emelkedtek a 2022 májusáig tartó egy évben, szemben a 2022 áprilisáig tartó egy év 20,9%-os emelkedésével; ez a legmagasabb arány a nyilvántartások 1985. januári kezdete óta.

A 2022 májusáig tartó egy évben a termelői kibocsátási (gyártelepi) árak 15,7%-kal emelkedtek, szemben a 2022 áprilisáig tartó egy év 14,7%-os emelkedésével. Havi szinten a termelői ráfordítási árak 2,1%-kal, a kibocsátási árak pedig 1,6%-kal emelkedtek 2022 májusában, szemben a 2022. áprilisi 2,7%-kal, illetve 2,8%-kal.

Grant Fitzner, az ONS vezető közgazdásza a májusi inflációs adatokat kommentálva elmondta: “Az éves inflációs ráta májusban alig változott, bár még mindig történelmi magasságban van. Az élelmiszerárak folyamatos meredek emelkedését és a rekordmagas benzinárakat ellensúlyozta, hogy a ruházkodási költségek a tavaly ilyenkorinál kisebb mértékben emelkedtek, és a gyakran ingadozó számítógépes játékok árai csökkentek. A gyárakat elhagyó áruk ára 45 éve a leggyorsabb ütemben emelkedett, amit az élelmiszerek széles körű áremelkedése okozott, míg a nyersanyagok ára az eddigi leggyorsabb ütemben ugrott meg.”

Helen Dickinson, a British Retail Consortium vezérigazgatója hozzátette: “Az Egyesült Királyságban a háztartások és a vállalkozások továbbra is érzik az emelkedő árak szorítását, mivel a magasabb energiaárak, a szűk munkaerőpiac és a növekvő szállítási és nyersanyagköltségek átszűrődnek a fogyasztókra. A piaci részesedésért folytatott éles verseny azt jelenti, hogy a kiskereskedők továbbra is megpróbálják a lehető legtöbbet felszívni ezekből a költségekből, és máshol keresik a költségmegtakarításokat.”

“A kiskereskedők keményen dolgoznak azon, hogy mindent megtegyenek annak érdekében, hogy megvédjék vásárlóikat az áremelkedésektől, többek között az értékválaszték bővítésével, az alapvető élelmiszerek árának alacsonyan tartásával és bizonyos kiszolgáltatott csoportok számára kedvezmények nyújtásával. Mivel az infláció csak emelkedni fog, a BRC továbbra is együtt fog működni a kiskereskedőkkel, hogy megtalálják a jövőbeni áremelkedések mérséklésének módjait.”

szerk: Tóth János, forrás: BigFurnitureGroup

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Előző cikk

Az európai falemezipar növeli a körforgásos felhasználás mértékét

Következő cikk

Little Finlandia - többcélú faépület



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések