FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Az erdészeti oktatás globális értékelése

IUFRO: Az új jelentés jobb erdészeti oktatásra szólít fel a természeti erőforrások védelme érdekében. A tanulmány az erdőkkel, az erdőkön kívüli fákkal és más fás területekkel kapcsolatos oktatással és képzéssel foglalkozik, és a formális oktatás minden szintjére kiterjed: az alap- és középfokú oktatásra, a szakoktatásra és szakképzésre, az egyetemekre és főiskolákra.

  • Az erdészeti oktatást fejleszteni kell, hogy képes legyen megfelelni a helyi, nemzeti és globális igényeknek.
  • Sürgősen szükség van helyileg releváns, megfelelő és inkluzív megoldásokra, amelyek figyelembe veszik a digitális különbségeket, a nyelvi akadályokat, valamint a nemek és a faji/etnikai egyensúlyt az erdészeti oktatásban.
  • A tanulóknak minden szinten jobb hozzáférést kell biztosítani az erdőkhöz és a szabadtéri képzési tapasztalatokhoz.

Az oktatás alapvető fontosságú a természeti erőforrások, köztük az erdők megőrzéséhez a jövő nemzedékek számára. Ez az egyik legfontosabb üzenete az új és átfogó “Az erdészeti oktatás globális értékelése” című dokumentumnak, amely az erdészeti oktatás helyzetét vizsgálja, és meghatározza a szükséges intézkedéseket. Az értékelést, amelyet az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete (FAO), a Nemzetközi Trópusifa Szervezet (ITTO) és az Erdészeti Kutatási Szervezetek Nemzetközi Szövetsége (IUFRO) közösen készített, 2022. október 4-én mutatták be a FAO Erdészeti Bizottságának 26. ülésszakának keretében Rómában, Olaszországban.

Az erdők és a fák szerepe az országoknak az ENSZ fenntartható fejlődési céljainak elérésére irányuló erőfeszítéseiben széles körben elismert, de jól képzett erdészeti ágazati dolgozókra, vállalkozókra, gyakorlati szakemberekre, kutatókra, szakemberekre és politikai döntéshozókra, valamint jól tájékozott közvéleményre van szükség ahhoz, hogy az erdők maximálisan hozzájáruljanak a fenntartható fejlődési célokhoz. “Az erdészeti oktatás talán aprócska ágazat az oktatási ágak között, de sokkal nagyobb szerepet játszhat. Az erdővel kapcsolatos érdekeltek jobb megértésével és összehangolásával sokat tehet az SDG-k [Sustainable Development Goals (SDGs) = Fenntartható Fejlődési Célok] elérésében” – mondta Alexander Buck, az IUFRO ügyvezető igazgatója.

A legújabb szakirodalom azonban rávilágít arra, hogy az erdészeti oktatás gyakran nem felel meg a helyi közösségek igényeinek, a gyorsan változó munkaerőpiacnak, és az erdők, valamint az erdőgazdálkodók és a döntéshozók fontosságát gyakran alábecsülik. “Reméljük, hogy ez a jelentés a jövőbeni intézkedésekhez nyújt majd tájékoztatást az erdészeti oktatás megerősítése érdekében az erdők és a fák javára, és hozzájárul az erdőktől függő népek, a globális társadalom és a bolygó jólétéhez” – mondta Gerardo Segura Warnholtz, a FAO vezető erdészeti tisztviselője.

A tanulmány az erdőkkel, az erdőkön kívüli fákkal és más fás területekkel kapcsolatos oktatással és képzéssel foglalkozik, és a formális oktatás minden szintjére kiterjed: az alap- és középfokú oktatásra, a szakoktatásra és szakképzésre, az egyetemekre és főiskolákra. Sürgős szükség van olyan, helyileg releváns, megfelelő és inkluzív megoldásokra, amelyek figyelembe veszik a digitális szakadékokat, a nyelvi akadályokat, valamint a nemek és a faji/etnikai egyensúlyt az erdészeti oktatási programokban és a munkaerőben. Az egyik fő fejlesztési terület az, hogy a tanulóknak minden szinten jobb hozzáférést kell biztosítani az erdőkhöz és a szabadtéri képzési tapasztalatokhoz. “A magas színvonalú és széles körben elérhető erdészeti oktatás, amely az őshonos és hagyományos erdőismeretet is magában foglalja, elengedhetetlen ahhoz, hogy az erdők és a fák számos társadalmi és környezeti funkciót betölthessenek, amelynek egyik kulcseleme az erdészeti ágazatban a “célnak való megfelelés”” – mondta Sheam Satkuru, az ITTO ügyvezető igazgatója.

A jelentés a 2020-as globális erdészeti oktatási felmérés eredményein alapul, kiegészítve az erdészeti oktatásról szóló hat regionális értékelő jelentés megállapításaival, amelyeket a “Globális erdészeti oktatási platform létrehozása és közös kezdeményezés elindítása az erdészeti együttműködési partnerség (CPF) égisze alatt” című projekt keretében, a német Szövetségi Élelmezési és Mezőgazdasági Minisztérium (BMEL) támogatásával végeztek.

A teljes tanulmány angolul, pdf-ben 88 oldal.

Forrás: IUFRO
(MM)

Itt elérhetőek a IUFRO különböző olyan publikációi, melyeket más szervezetekkel közösen készített. A menüben pedig a IUFRO számos más publikációja is elérhető. (MM)

Előző cikk

Német erdők tulajdonszerkezete

Következő cikk

Tűzifa segély Kárpátalján



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share