Először készült olyan lista, amely Magyarország legfontosabb fenntarthatósági személyiségeit mutatja be. Nonprofit szervezetek vezetői, nemzetközileg ismert zöld hálózatok hazai képviselői, cégvezetők, tudós és humorista is szerepel a 25 legbefolyásosabb hazai zöld listáján.
Első alkalommal jelenik meg ilyen összeállítás hazánkban, azt jelezve, hogy a fenntarthatóság képviselői immár meghatározó tényezők a közéletben és a gazdaságban is. A 25-ös listát a GREEN BRANDS Hungary vezetői által alapított GB Academy fenntarthatósági szakmai közösség száz tagja választotta ki kiegyensúlyozott kritériumrendszer alapján.
A listán jelentős többségben vannak a nonprofit szféra képviselői, de ez nem véletlen, hiszen az elmúlt évtizedekben a zöld kérdés főként civil kérdés volt, és itt alakultak ki a téma azon fórumai, amelyek kellő példamutatással és hatással vannak a szavazókra. Helyett kapott többek között a KÖVET, a HuGBC, a BCSDH, a Humusz Egyesület, az Ökotárs Alapítvány, a Levegő Munkacsoport vezetője is.
Várható volt, hogy a listán ott lesz a világ két legismertebb zöld nonprofit „márkája”, a Greenpeace és a WWF hazai vezetője is, akik viszont saját személyiségük, szakmai tudásuk révén emelték itthon is tényezővé ezeket a szervezeteket, így a listán szereplés elismerése őket magukat is illeti. Politikus gyakorlatilag nem kapott helyet, a versenyszféra viszont nagyobb térhez jutott például ifj. Chikán Attila (ALTEO), Gazsi Zoltán (Eisberg) vagy Lévai Gábor és Wiszkidenszky András (a GREEN BRANDS Hungary alapítói) szereplése révén.
A zöld influencerek még nem lepték el a közösségi médiát, de aki annak mondható – Ürge-Vorsatz Diána klímakutató a tudományos oldalról, Litkai Gergely, a Dumaszínház alapítója a szórakoztatás irányából -, azt viszontláthatjuk az ABC-sorrendben közölt névsorban.
Nem csak a hagyományteremtő lista számít újdonságnak, hanem az a módszer és a közösség is, amely szavazott az első 25 helyezettről.
Kik szavaztak?
A TOP 25 lista megalkotásának előzménye egy friss szakmai közösség, a GB Academy (a GB a Green Business rövidítése) létrejötte. A GB Academy a fenntarthatósági szakma összefogásával törődik, miközben évente díjazza is a legjobbakat. Az akadémia alapja tulajdonképpen egy alumni program, azon hallgatókból, oktatókból, akik a GREEN BRANDS Hungary fenntarthatósági menedzser képzésén (Certified Sustainability Manager, CSM) vettek részt. Az itt végzett és oklevelet szerzett menedzserek, az őket a fenntarthatóságba bevezető oktatók, valamint a GREEN BRAND minősítésű cégek képviselői alkotják a GB Academy tagságát
A módszertan
A TOP 25 kiválasztásának első fázisában az alapítók arra kérték a GB Academy közösségének tagjait, hogy jelöljenek olyan személyiségeket, akik véleményük szerint meghatározóak a hazai fenntarthatósági mozgalomban vagy egyre inkább szakmában. Az erre adott 2 hetes időszak alatt csaknem 100 név állt össze az ún. long listben, amelynek szereplői mind teljes mértékben indokoltan szerepelhettek volna a 25-ös, végső sorrendben is. A fenntarthatósági szakemberek a versenyszféra, a politika, az oktatás, a civil szféra jeles képviselőit, bloggereket, tévés személyiségeket, influencereket jelöltek.
Ezt követően a GREEN BRANDS csapata egy kritériumrendszert állított fel, amelynek mentén 1-5-ig pontozni lehetett a long list jelöltjeit:
Társadalmi hatás * Gazdasági hatás * Hitelesség * Példamutatás * Életmű
A TOP 25 kiadvány letöltése: TOP 25 legbefolyásosabb magyar zöld személyiség (pdf. 20 MB.)
forrás: greenfo 03-23