A Vérteserdő Zrt., a Komárom-Esztergom Vármegyei Rendőrkapitányság, a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatósága és a Tatabányai Polgárőrség közös járőrszolgálatot indított a Társaság által vagyonkezelt gerecsei erdőterületeken tapasztalható illegális tevékenységek – falopás, motorkerékpározás, hulladéklerakás – ellenében. A tegnapi járőrözés résztvevői az Koldusszállási Vadászház előtt egy közös sajtótájékoztatót tartottak az eligazítást követően.
![](https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/398411646_1058840148783596_2284336027070932989_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=mWCETZeIHEoAX-P9e7c&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=00_AfDg5pVaLCdJd-6n1P972Y3ai_V56dBEofNlagEYqdE5yg&oe=6550AF65)
Limp Tibor, a Vérteserdő Zrt. Gerecsei Erdészeti Igazgatóságának vezetője kiemelte, hogy hasonlóan a júniusi akciósorozathoz a mostani közös járőrözés fő célja is – a tettenérések mellett – a megelőzés. Állandó problémát jelent, – országos szinten is – az illegális hulladéklerakás, a quadozás és a falopás. Ez utóbbi az ősz, a hidegebb időszak beköszöntével gyakoribbá válik. A járőrök az erdőbe nem jogkövető módon behajtókat igazoltatják. A jóhiszeműen, tudatlanságból szabálysértést elkövetőket figyelmeztetik. Erre példa, amikor valaki a nyitott sorompónál az erdei útra hajt be. Lopás, természeti károkozás esetén pedig megteszik a szükséges intézkedéseket, feljelentést. Az erdészetvezető felhívta a figyelmet a fagyűjtés legális módjára. Faanyag érvényes szerződéssel gyűjthető az erre kijelölt területeken, a szállítás pedig az erdész által kiadott érvényes szállítójeggyel történhet.
![](https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/398411658_1058840152116929_8766290651419375893_n.jpg?_nc_cat=100&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=-mknYNU7ShAAX-w886C&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=00_AfALi_oRsky114yugXc-v2CUTEyFTNOC26fY6yGptxyAtg&oe=654FB2E2)
Kreidl Csaba rendőr alezredes, a Komárom-Esztergom Vármegyei Rendőr-főkapitányság Közrendvédelmi és Határrendészeti Osztályának vezetője köszöntőjében elmondta, hogy a kapcsolat az erdőgazdasággal már hosszú évekre visszatekint. A járőrözés során a rendőrségi és az erdészeti állomány megismeri egymást, tapasztalatokat cserélnek. A közös szolgálatot minden esetben kiértékelik, elemzik, hogy a további, hasonló akciósorozatok még hatékonyabbak legyenek.
![](https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/398423999_1058840112116933_7399889053978083196_n.jpg?_nc_cat=111&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=RlN7SXYerCAAX-2pSrg&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=00_AfDsz-SHK_wgJpNY_kcZUuucckElnBVxisZeHaFJEDsrXg&oe=65512ADB)
A Gerecsének ezen a részén is fészkel több parlagi sas pár. Az utóbbi időszakban létszámuk ugyan növekedett, de még mindig sérülékeny fajként tartják számon. Természetvédelmi értékük forintban -anyagilag – is mérhető. Ha azonban – például egy zajos crossmotor miatt – elhagyják a fészküket, akkor az már pénzben nehezebben kifejezhető kár. Ilyen esetekben a madaraknak új territóriumot kell találniuk, a természetvédelmi szolgálatnak pedig meg kell keresni őket, új kapcsolatokat felvenni a helyileg illetékes tulajdonosokkal, területgazdákkal. Hívta fel a figyelmet Szabó Máté, a Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság természetvédelmi őre. Majd hozzátette, hogy a crossmotorozás, offroadozás 2007-2012 közti időszakban nagyon „népszerű” volt. Az erdészekkel és a hatóságokkal intenzív együttműködésnek köszönhetően szerencsére visszaszorulóban van a védett területeken ez a jelenség, de még mindig lehet 1-1 keréknyomot találni, melyekkel károkat okozhatnak az orchideák ilyen őszi, tél eleji időszakban is fellelhető tőlevélrózsáiban.
![](https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/398445545_1058840055450272_213529534212976515_n.jpg?_nc_cat=107&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=zGHie0C-yuwAX_3tf9a&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=00_AfBQJvpX4DzlbZkr1dtsFSBDAlXCe8nQ3G7KTbQu-o04Rg&oe=654F8D64)
A rendőrség részéről kutyás járőr és drónos szakember is segítette az összehangolt, komplex munkát. Sőt a készenléti rendőrség kötelékéből két motoros is szolgálatot teljesített az akcióban. A két 32 KW teljesítményű, kb. 100 km hatótávolságú, kis hanghatással üzemelő járművekkel az autók által nehezen megközelíthető helyeket is elérik. A lítium akkumulátorokkal felszerelt motorokat korábban az amerikai űrügynökségnél, a NASA-nal dolgozó elektromérnök fejlesztette ki. Viszonylag drága eszközökről van szó, de számos esetben már bizonyítottak. Erdészeti ellenőrzési céllal történő „bevetésükre” eddig néhány helyen került sor, a Gerecsében pedig most először.
![](https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/398579994_1058840185450259_3756696205982337317_n.jpg?_nc_cat=103&ccb=1-7&_nc_sid=5f2048&_nc_ohc=lyVqaMkF-E8AX-OYnyz&_nc_ht=scontent-vie1-1.xx&oh=00_AfDad1tqlp9b-bGeUcjqeQ0XH0ngJkFCKMPuj0g2AnMkMQ&oe=6550DA48)
forrás: Vérteserdő Zrt.