FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Irány az 55%! – ETS reform

Az európai parlamenti képviselők elfogadták az uniós kibocsátáskereskedelmi rendszer reformját, beleértve a légi és tengeri közlekedést, a szén-dioxid-határkiigazítási mechanizmust és egy új szociális éghajlatvédelmi alapot.

Az Európai Parlament kedden (április 18-án) jóváhagyta az uniós országokkal 2022. végén elért megállapodásokat több kulcsfontosságú jogszabályról, amelyek a “Fit for 55 in 2030” csomag részét képezik. Ez az EU azon terve, hogy az európai éghajlat-változási törvénnyel összhangban 2030-ig legalább 55%-kal csökkentse az üvegházhatású gázok (ÜHG-k) kibocsátását az 1990-es szinthez képest.

A kibocsátáskereskedelmi rendszer reformja

A kibocsátáskereskedelmi rendszer reformját 413 igen szavazattal, 167 nem szavazattal és 57 tartózkodással fogadták el. A reform növeli az ETS ambícióit, mivel az ETS-ágazatokban az üvegházhatású gázok kibocsátását 2030-ig 62%-kal kell csökkenteni a 2005-ös szinthez képest. Emellett 2026-tól 2034-ig fokozatosan megszünteti a vállalatok számára ingyenesen kiosztott kibocsátási egységeket, és külön új ETS II-t hoz létre a közúti közlekedésben és az épületekben használt üzemanyagokra vonatkozóan, amely 2027-ben (vagy 2028-ban, ha az energiaárak kivételesen magasak) beárazza az ezen ágazatokból származó üvegházhatásúgáz-kibocsátást.

Az ETS-reformról további részleteket az uniós országokkal kötött megállapodást követő sajtóközleményben olvashat.

A Parlament továbbá megszavazta, hogy a tengeri ágazatból származó üvegházhatásúgáz-kibocsátás első alkalommal bekerüljön az ETS-be (500 szavazat 131 ellenében, 11 tartózkodás mellett), és jóváhagyta a légi közlekedésre vonatkozó ETS felülvizsgálatát (463 szavazat 117 ellenében, 64 tartózkodás mellett). Ez 2026-ra fokozatosan megszünteti a légi közlekedési ágazat számára ingyenesen kiosztott kibocsátási egységeket, és előmozdítja a fenntartható légi közlekedésben használt üzemanyagok használatát.

Füst egy kohászati üzem kéményeiből (fotó: EP Press)

Új szénszivárgási eszköz létrehozása

A Parlament 487 szavazattal 81 ellenében, 75 tartózkodás mellett elfogadta az új uniós szén-dioxid-határkiigazítási mechanizmus (CBAM) szabályait, amelynek célja, hogy a nem uniós országokat az éghajlatváltozással kapcsolatos ambícióik növelésére ösztönözze, és biztosítsa, hogy az EU és a világ éghajlatvédelmi erőfeszítéseit ne ássa alá az, hogy a termelést az EU-ból kevésbé ambiciózus politikával rendelkező országokba helyezik át.

A CBAM hatálya alá tartozó termékek a vas, acél, cement, alumínium, műtrágya, villamos energia, hidrogén, valamint bizonyos feltételek mellett a közvetett kibocsátás. Ezen áruk importőreinek meg kellene fizetniük a termelés helye szerinti országban fizetett szén-dioxid-ár és az EU kibocsátáskereskedelmi rendszerében a szén-dioxid-kibocsátási egységek ára közötti árkülönbséget.

A CBAM 2026-tól 2034-ig fokozatosan kerül bevezetésre, ugyanolyan ütemben, mint ahogyan az EU ETS-ben az ingyenes kibocsátási egységek fokozatosan megszűnnek.

A CBAM-ről további részleteket az uniós országokkal kötött megállapodást követő sajtóközleményben olvashat.

Szociális Éghajlatvédelmi Alap az energiaszegénység elleni küzdelem érdekében

A tagállamokkal kötött megállapodást, amelynek célja, hogy 2026-ban létrehozzák az EU Szociális Éghajlatvédelmi Alapját (SCF) annak biztosítása érdekében, hogy az éghajlatváltozásra való átállás igazságos és szociálisan inkluzív legyen, 521 szavazattal 75 ellenében, 43 tartózkodás mellett fogadták el. Ebből az energia- és közlekedési szegénység által különösen érintett kiszolgáltatott háztartások, mikrovállalkozások és közlekedők részesülnek majd. A teljes körű bevezetés után az SCF-et az ETS II kibocsátási egységek árverés útján történő értékesítéséből finanszírozzák 65 milliárd euró erejéig, további 25%-ot pedig nemzeti forrásokból fedeznek (ami összesen 86,7 milliárd euróra becsülhető).

Az alapról további részleteket az uniós országokkal kötött megállapodást követő sajtóközleményben olvashat.

Következő lépések

A szövegeket most már a Tanácsnak is hivatalosan jóvá kell hagynia. Ezt követően a szövegeket közzéteszik az EU Hivatalos Lapjában, és 20 nappal később lépnek hatályba.

E jogszabályok elfogadásával a Parlament a polgárok azon elvárásainak tesz eleget, hogy az EU valósítsa meg és gyorsítsa fel a zöld átmenetet, amint azt az Európa jövőjéről szóló konferencia következtetéseinek 3. (1), 3. (8), 3. (9), 11. (1) és 11. (7) bekezdésében megfogalmazott javaslatok is kifejezik.

További információk
Az elfogadott szöveg itt elérhető.

forrás: EP_PressRoom

Előző cikk

Tanulmány a városi faépítésről

Következő cikk

EP állásfoglalás a CO2-eltávolításról



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések