Az egyes rendészeti feladatokat ellátó személyek tevékenységéről szóló 2012. évi CXX. törvény (rendészeti törvény) értelmében az erdészeti szakszemélyzet részére az erdészeti hatóság által kezdeményezett eljárás során 2021. augusztus 1-ig kiadott rendészeti szolgálati igazolványok és jelvények 2022. április 1-jét követően érvényességüket vesztik.
Ezt megelőzendő az erdészeti szakszemélyzet tényleges munkáltatójának kérvényeznie kell azok cseréjét a székhely szerint illetékes rendőrhatóságnál.
Rendészeti feladatokat érvényes kellékek – tehát a rendészeti igazolvány, illetve jelvény – nélkül nem lehet ellátni. A tényleges munkáltatónak (egyéni vállalkozó saját maga munkáltatója) E-ügyintézés keretében szervezeti tárhelyen vagy egyéni vállalkozóként ügyfélkapun kell benyújtania a rendőrség felé a szakszemélyzet rendészeti kellékeinek kiadására vonatkozó kérelmét (tehát nem cserét, hanem kiadást kell kezdeményezni, s a korábbiakkal ellentétben nem az erdészeti hatóságnál).
Az ügyintézés az inNOVA portálon (https://ugyintezes.police.hu/hu/home) indítható, melynek lépései az alábbiak:
- Új ügy indítása
- Ügyintézés típusa: Igazgatásrendészet
- Eljáráscsoport: Rendészeti feladatokat ellátó személyek ügyintézése
- Űrlap: RI-0700 (Engedélykérelem a rendészeti feladatokat ellátó személy szolgálati igazolvány és szolgálati jelvény kiadásához)
- Majd ügyfélkapus vagy szervezeti tárhelyes belépést követően megjelenik az adatlap, melyet értelemszerűen kell kitölteni
- Az adatlaphoz mellékelni kell 1 évnél nem régebbi cselekvőképesség meglétét igazoló dokumentumot. (A kérelem e dokumentum nélkül is benyújtható, de az eljárás során mindenképpen pótlandó, nélküle a kellékek nem kerülnek kiadásra. A cselekvőképesség igazolása az Országos Bírósági Hivataltól (OBH) szerezhető be.)
- Az igazgatás szolgáltatási díj összege: 6100Ft
- A melléklettel felszerelt adatlap elektronikus benyújtása.
Az eljárás során szükségessé válhat fénykép készítése, amelyről a rendőrhatóság értesíti a szakszemélyzetet.
A kérelem alapján az új kellékek kiadásáról és a meglévő kellékek visszavonásáról a rendőrhatóság érdemi döntés meghozatalával intézkedik, s erről 8 napon belül értesíti az illetékes erdészeti hatóságot is. Az elkészült (új) rendészeti kellékeket a rendőrhatóság a munkáltatónak adja át, s ezzel egyidejűleg a már érvénytelen kellékeket átveszi.
Azon rendészeti feladatokat ellátó erdészeti szakszemélyzet esetében, akinél a kellékek cseréje határidőre nem történik meg, a kellékek bevonására és leadására a rendőrhatóság az erdészeti hatóságot, mint azok kiadását eredetileg kérelmező „munkáltatót” fogja kötelezni.
Mindezek átfutási idejéről, tehát az eljárás időtartamáról nem rendelkezünk információval. Javasoljuk, hogy a kérelmet időben nyújtsák be, mert amennyiben a rendészeti feladatokat ellátó erdészeti szakszemélyzet munkáltatója 2022. április 1-ig nem gondoskodik a kellékek cseréjéről (pontosabban az újak kiadásáról), akkor erdészeti szakszemélyzete elveszti a rendészeti feladatokat ellátó kiemelt besorolását, amit az illetékes erdészeti hatóság hivatalból indított eljárás keretében törölni fog az erdészeti szakirányítói névjegyzékben.
Fontos tehát, hogy a kellékek cseréje időben megtörténjen, mivel a törlés hátrányosan érintheti az erdészeti szakszemélyzethez kötődő erdőgazdálkodásra jogosult erdészeti szakirányító vállalkozás(ok) működését is.
Nemzeti Agrárgazdasági Kamara/Kovácsevics Pál
Nemzeti Földügyi Központ Erdészeti Főosztály/Dávid József