FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

DEFOR – erdőirtásmentes termékek rendelet-terve

Az EU-nak készen kell állnia arra, hogy nyilvánosan megnevezze és megszégyenítse a helytelen gyakorlatot követő piaci szereplőket, ha az erdőirtásmentes termékekről szóló törvény hatékony működése a cél – hangsúlyozza az Earthsight közleménye.

Az Earthsight az Egyesült Királyságban bejegyzett, 2007. óta működő nonprofit szervezet, amely mélyreható vizsgálatokkal igyekszik feltárni a környezeti és társadalmi bűncselekményeket, az igazságtalanságot és a globális fogyasztással való összefüggéseket. Most a szervezet legutóbbi közleményét mutatjuk be a FATÁJ olvasóinak.

A végleges rendeletnek tartalmaznia kell egy kötelező nyilvános listát a nem megfelelő vállalkozásokról, hogy megfékezze az erdőirtást és az erdőpusztulást az EU-ban.
Az uniós faanyagrendelet végrehajtása során szerzett tapasztalatok azt mutatják, hogy a tagállamok illetékes hatóságai a gyakorlatban gyakran nem tudják érdemben végrehajtani és betartatni a jogszabályokat.
A jogsértők nyilvános listája erőteljes további ösztönzést jelentene a megfelelésre, és kevésbé függne attól, hogy az illetékes hatóságok hajlandóak-e visszatartó erejű szankciókat kiszabni.

Az Európai Bizottság erdőirtásmentes termékekről szóló rendelet-javaslata integrálja és fejleszteni kívánja az EU faanyagrendelet (EUTR) által létrehozott keretet. (FATÁJ írás a DEFOR rendelet-tervezet indításáról.) Az EUTR hatékony végrehajtását számos végrehajtási kihívás komolyan akadályozza, amint azt a Bizottság a rendeletről szóló alkalmassági vizsgálatában is kiemelte. Ennek eredményeképpen továbbra is több millió dollár értékű, nem megfelelő fa áramlik az EU piacára, amint azt az Earthsight az elmúlt években dokumentálta (például itt).

A nem megfelelő faanyag uniós piacra való bejutásának megakadályozásában döntő szerepet játszik az, hogy a tagállamok illetékes hatóságai nem képesek az EUTR jogszabályt érdemben végrehajtani és a gyakorlatban érvényesíteni. Rendszeresen jóváhagyják az importőrök nem megfelelő átvilágítási eljárásait. Összességében a végrehajtás csak részlegesen történt meg. Ami döntő fontosságú, hogy a szankciók – ha kiszabásra kerültek – messze nem voltak visszatartó erejűek vagy arányosak az okozott kárral.

Ha az EU által irányított erdőirtás és erdőpusztulás visszaszorítására irányuló új rendelet el akarja kerülni ugyanezt a sorsot, akkor tanulnia kellene az EUTR tanulságaiból.

A Bizottságot gratulálni kell ahhoz, hogy az új javaslat kidolgozása során igyekezett kezelni az EUTR végrehajtási hiányosságait. A bemutatott javaslatból azonban kikerült egy korábbi tervezetben szereplő rendelkezés, amely előírta, hogy a Bizottság közzéteszi azon vállalkozások listáját, amelyek nem teljesítik a rendelet szerinti kötelezettségeiket.

Az Earthsight szerint elengedhetetlen, hogy ez a rendelkezés bekerüljön a végleges rendeletbe.

Az Európai Parlament néhány képviselője egyetért ezzel. Anna Cavazzini, a Parlament Belső Piaci és Fogyasztóvédelmi Bizottságának jelentéstevője nemrégiben módosító javaslatot tett a rendelkezés visszaállítására.

Míg más javasolt intézkedések az EUTR-hez képest erősebb végrehajtási intézkedésekre adnak keretet az illetékes hatóságoknak, nehéz lenne bizonyítani, ha nem megfelelően alkalmazzák őket (erről részletesebben lásd a teljes tájékoztatót). A jogsértő vállalkozások nyilvános listája nem rendelkezik ugyanezzel a gyengeséggel; az illetékes hatóságok elmulasztása az ilyen rendelkezésnek megfelelően történő fellépés tekintetében könnyen bizonyítható és orvosolható.

A jogsértő vállalkozások nyilvános listája több okból is alapvető végrehajtási eszközként szolgál, többek között:

- Nem függ az illetékes hatóságok hajlandóságától, hogy érdemi szankciókat szabjanak ki.
elrettentő hatással van a vállalatokra, mivel lényegében a "megnevezés és megszégyenítés" funkcióját tölti be.
- Növeli az átláthatóságot, ami az EUTR végrehajtásának egyik gyenge pontja volt.
segíthet a civil társadalomnak a megfelelés ellenőrzésében és a rendelet hatékonyságának időbeli elemzésében, ami végső soron a megfelelés fokozásához vezethet.
- A termelő országok érintett közösségei számára bizonyítékot és támogatást nyújthat a jogaikért folytatott követelések alátámasztására.
- Támogathatja a fenntartható fogyasztói döntéseket azáltal, hogy kiegészítő forrásként szolgál a fogyasztóvédelmi csoportok és a fogyasztóvédelmi hatóságok számára.

Bár a lista továbbra is attól függ, hogy az illetékes hatóságok azonosítják-e a meg nem felelés eseteit, az ilyen esetek megnevezésére és megszégyenítésére vonatkozó követelmény független lenne a kiszabott büntetés súlyosságától. Ez kulcsfontosságú szempont, mivel a hatáskörrel rendelkező hatóságok általában vonakodnak a következményekkel járó büntetések kiszabásától a rossz szereplők esetében.

Emiatt a hatékonyság érdekében a nyilvános listának tartalmaznia kell azokat a vállalatokat is, amelyek hivatalos figyelmeztetést kaptak az illetékes hatóságoktól, és nem csak a jogerős büntetéseket vagy szankciókat, amelyek valamennyi fellebbezési szakaszon átmentek, vagy amelyeket bíróság hozott.

Ha az új rendelet el akarja kerülni az EUTR-hez hasonló sorsot, az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak ragaszkodnia kell ahhoz, hogy a jogsértő vállalkozások kötelező nyilvános listája is szerepeljen. A múltbeli kudarcokból levont tanulságokkal már az első naptól kezdve foglalkozni kell, és nem hagyni, hogy évekkel később vizsgálják felül. Az éghajlat és a biológiai sokféleség sürgető kérdése nem kevesebbet követel.

Az Earthsight teljes közleménye itt olvasható.

szerk: Tóth János, forrás: Earthsight

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Előző cikk

Jó vonatokra szálltam fel - Koczka Zoltán

Következő cikk

ArchiKids Budapest Városálmodók




(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések
Exit mobile version