FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Az osztrák bútoripar mérlege az 1. félévről

Fotó: TEAM 7

A hazai [osztrák] bútoriparnak minden nehézség ellenére sikerült jól zárnia 2022 első félévét és növelnie az exportot.

Az elmúlt néhány év minden ágazatban bármi volt, csak nem könnyű. Ennek ellenére az osztrák bútoripar 2022 első félévében 20,5%-os exportnövekedést könyvelhetett el.

A hazai gyártók kétségtelenül profitálnak a minőség, az anyagok, a formatervezés és a rugalmasság iránti erős keresletből, amelyre nemcsak saját országukban, hanem nemzetközi szinten is egyre nagyobb a kereslet. A fogyasztók egyre nagyobb figyelmet fordítanak a minőségi jelzésekre, címkékre és vizsgálati értékekre, és tudni akarják, hol készült a bútor. Ugyanakkor a környezeti és egészségügyi tudatosság mérhetően növekszik. Az energia- és klímaválság nyomán az olyan témák, mint az erőforrás-takarékosság és a fenntarthatóság egyre fontosabbá válnak a vásárlás során.

Dr. Georg Emprechtinger, az osztrák bútoripar elnöke: “Az ökológiai érzékenység, az innovatív funkciók, a kiváló minőség és a nagyfokú individualizálás párosulása jellemzi a “made in Austria” bútorokat.”

Teljes körű csomag

A tervezés, a funkcionalitás és a rugalmas gyártási struktúrák, a magas minőség, valamint az átfogó ügyfélkiszolgálás köré épülő következetes innováció-menedzsmentnek köszönhetően a hazai ipar az elmúlt hat hónapban kellemes forgalmi és külkereskedelmi adatokat tudott felmutatni. Emprechtinger így folytatja: “Örülünk, hogy a Corona-válság utáni visszaesést sikerült behoznunk, és 2022 első félévében 20,5 százalékos növekedéssel 676,6 millió euró exportot értünk el.”

Nőtt az export, különösen a nagy testvér felé

Csak a szomszédos Németországba – amely messze a legfontosabb kereskedelmi partner – az osztrák bútoripar 291,9 millió euró értékben szállított bútorokat az első hat hónapban. Ez 14,6 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában. Svájc 80,8 millió euróval (+21,6 %) a második helyen áll az exportrangsorban. További fontos, nagy exportpotenciállal rendelkező piacok Lengyelország 40,9 millió euróval (+30,6 %) és Olaszország 27,7 millió euróval (+24,9 %). A Magyarországra (23,0 millió euró, +46 %) és a Cseh Köztársaságba (20,3 millió euró, +80,1 %) irányuló export szintén jelentősen megélénkült. És még az USA-ban is nő a kereslet: az év első felében 28,3 százalékkal több bútort szállítottak Ausztriából az Egyesült Államokba.

Emprechtinger: “Az exportnövekedés szinte valamennyi bútorszegmensben azt mutatja, hogy a bútoripar még az olyan válságot is képes elviselni, mint a világjárvány. A “made in Austria” minőségi színvonalát külföldön továbbra is nagyra értékelték, így a Corona-válság utáni visszaesést sikerült pótolni.”

Home office, cocooning és még több

Emellett a karanténintézkedések, az iskolák és vállalkozások bezárása, valamint a gyakrabban előforduló otthoni irodai tevékenységek új igényeket támasztanak a lakások berendezése és átalakítása terén. Olyan körülmények, amelyek miatt a bútoripari kereslet eddig viszonylag stabil maradt.

Az import is nőtt – bár kisebb mértékben.

Az importoldalon az Ausztriába irányuló bútorimport 8,2 százalékkal 1,30 milliárd euróra nőtt 2022 első két negyedévében. A rangsor élén Németország állt 522,8 millió euróval (+4,9 %). Az olasz design Ausztriában is népszerű: az év első felében 12,6 százalékkal több bútort vásároltak Olaszországból. Ezzel párhuzamosan a Kelet-Európából és Ázsiából származó olcsó importáruk továbbra is problémát jelentenek, ami nyomást gyakorol a hazai piacra. Lengyelország például – a 2 százalékos csökkenés ellenére – 144,0 millió eurós importtal a második helyen áll az importstatisztikában. A kínaiak is terjeszkedési pályára álltak, és 178,6 millió euró értékben szállítottak árukat (+41,4%).

A zöld gondolat dominál

Emprechtinger: “A növekvő nemzetközi érdeklődés azt mutatja, hogy világszerte különleges hírnevet élvezünk – nem az árak miatt, hanem a kézművesség, a termékminőség és az innováció miatt. A környezetvédelmi szabványok nemzetközileg is egyre inkább megjelennek.”

Az erőforrások megőrzése és a zöld gazdaság jelenleg szinte minden hazai termelővállalatot csúcsteljesítményre ösztönöz. Ez magában foglalja a körforgásos gazdaságot, valamint a megújuló energiákra való áttérés technológiáit, a digitális innovációkat és a hulladék hatékony felhasználását hőhasznosítás vagy újrahasznosítás céljából.

És tovább: “Faanyagtermelő nemzetként – az ország csaknem fele erdős – a vállalatok szilárdan gyökereznek a természetben. A természeti erőforrások gondos és hatékony felhasználása és a regionális értékteremtés egyre fontosabbá válik iparágunkban.”

Így megy ez tovább

A dolgok továbbra is nehezek. Az ellátási láncok továbbra is törékenyek, az energiaárak gyorsan emelkednek, az anyagellátás szűkös, az emberek fogyasztási szokásai pedig változnak.

Emprechtinger: “Arra számítok, hogy az év második fele kihívást jelent majd egész Európában és azon túl is. Az egyre inkább fenyegető válságok miatt az év második felére és 2023 elejére is borús, egyelőre lefelé mutató évkezdetre számítunk“.

Ennek ellenére optimizmusra van szükség, mert a jelenlegi helyzet a biztonság iránti igényt is erősíti, és az emberek jelenleg hasznos és értékes befektetési lehetőségeket keresnek – és az osztrák bútorok pontosan ezt kínálják. Végül, de nem utolsósorban, az “Austria Quality Mark Furniture” fontos érv.

Tartós értékek

A bútorok maradandó értéke, valamint a begubózó hatás a bizonytalan gazdasági helyzet ellenére is hátszelet adhat a bútoriparnak. Amint az utazási szezon végre véget ér, és a fogyasztók ismét több időt töltenek a saját négy faluk között, megnő az érdeklődés a hangulatos lakberendezési koncepciók és a vágy, hogy a fenntartható melegséget szép bútorok formájában hozzák be az otthonukba.

“Az elkövetkező hónapokban a minőség és a jóság tudatosításáról lesz szó. És akkor a hazai bútorgyártókra lesz kereslet: fel fogják venni az olyan úttörő trendtémákat, mint az egyéniség, a rugalmasság, a modularitás és a funkcionalitás, és érezhetően felfrissítik az otthont. “A fogyasztók egyre inkább úgy döntenek, hogy befektetnek a lakásukba és házukba. És amint az élni vágyás újra növekszik, a magas minőség, a hagyományos kézműves munka és a fenntartható design a bútorvásárlók kívánságlistájának élére kerül.”

Forrás: wohninsider.at

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Előző cikk

Földesen újraértelmezték a faipart

Következő cikk

Megújuló Mecsekoldal



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések