A technológia rohamosabban fejlődik, mint eddig valaha. Különösképpen az újításra érzékeny területeken, mint a számítástechnika, a telekommunikáció és a bankszektor. Az elmúlt 15 év igazi forradalmat hozott abban, ahogyan egymással értekezünk, s ahogy a világra tekintünk. Az innováció mindig a különböző elemek szimbiózisának eredménye. Egy példa az elemek egymásra hatására: elmondhatjuk, hogy az erősebb software hívja életre a nagyobb teljesítményű hardware-t, az utóbbiak lehetőséget nyújtanak a software házaknak arra, hogy teljesen más dimenzióban fejlesszék termékeiket. A microchipek erőteljesebbek, mint valaha.
Bizonyos területek viszont csak az utóbbi időben indultak fejlődésnek, ennek oka, hogy korábban a saját piaci résükben mozogtak. Ha megnézzük a nyílászárókat, elmondhatjuk, hogy az ablak a műszaki tartalmát tekintve a rendelkezésre álló gépek technológiai lehetőségeinek eredménye. Vannak ablakgyártók, amelyek panaszkodnak, hogy piacot veszítenek a műanyag ablak ellen. Hát persze, hogy veszítenek! Néhányan még mindig a ’70-es, ’80-as évek dizájnja alapján gyártanak, amit az akkor rendelkezésre álló technológia határozott meg. De melyik iparágban sikeres egy 30–40 éves formatervezésű termék?
Újabban azonban, jelentős technológiai változások mentek végbe. Annak ellenére, hogy a nagy gépgyártó cégek és szerszámbeszállítók vonakodtak az innovációtól és beruházástól, a kisebb cégek sok újdonsággal álltak elő. Azt kell mondanunk, ideje volt! Valóban, itt és most van a megfelelő pillanat! A vásárlói mentalitás sokat változott az évek során. Kiváltképp Nyugat-Európában alaposan elemzik a fogyasztói szokásokat. A környezettudatosság nagyon fontos érveléssé vált. Az emberek tényleg megvizsgálják, hogy egy adott terméknek milyen hatása van a környezetre. A gyártási folyamat karbonlábnyomát, a légkörünkben található rendkívüli mennyiségű mikró műanyagot, mert tény az, hogy az egyszer legyártott műanyag örökké a bolygónkon marad. Az építőiparban is lehetséges a közel nulla környezeti hatás elérése. A természetes nyersanyagok felhasználása növekedőben van, amelyek megújulás esetén teljesen lebomlanak. A közelmúltban végbement energiaár-robbanás már elindított egy változást a vásárlói magatartásban. Miért kellene epret vagy paradicsomot ennünk karácsonykor? Lehet energiát spórolni ezen a területen is, a szállításon, az üvegházak fűtésén…
A vevők igazodni fognak a tendenciákhoz, természetes árucikkeket fognak választani, amelyeknek alacsony az ökolábnyoma, helyben gyártják. Ha megnézzük a legfrissebb európai faablak-fejlesztéseket, a pezsgés a jellemző, az újítások sokasága. Beszélhetünk minimalista megjelenésről, anyagában megmunkált, integrált profilokról, mint például a vízvető, egészen az új forradalmi koncepcióig, amely a kétkomponensű ablak. A legmodernebb gépeken legyártott ablakoknál csak a képzelet szab határt! Ezek az ablakok termikus értékei a lehető legjobbak, ökolábnyomuk rendkívül pozitív, megjelenésük beleillik a modern építészeti irányzatokba kívül és belül egyaránt.
Ideje, hogy olvasóink is ráeszméljenek, milyen ígéretes jövő vár a minőségi faablakra. Természetes, ha a világjárvány és a háború következtében sokan elvesztették optimizmusukat, de higgyék el, ha egyszer ebből kilábalunk, a piac fel fog lelkesülni, a megújulás érzésével!
Egy új korszakba lépünk. A környezeti értékek korába. A faablak korába.
szerző: Fekete Zita
forrás: a fenti írás a Magyar Asztalos 2022.szeptemberi digitális lapszámában jelent meg