A szobrászat a művészi kifejezés egyik legmaradandóbb formája. A tökéletes beltéri szobor vonzza a szemet és az elmét, és ha egy kép ezer szónál többet mond, akkor egy szobor biztosan milliót tud közölni. Tompa László tiszta művészete gyakorlatilag izgalmas keveréke a faesztergálás hagyományos és modern változatának. A formai kísérletek érdeklik leginkább, alapvetően a designszobor az ő világa. Modern technikák és anyagok segítségével pedig soha nem látott módon tudja otthonunkba hozni exkluzív szobrait. Az inspirációt édesapja faesztergálása adta. – Gerencsér Kinga írása
„Kerámia- és porcelánipari formatervező vagyok, a Magyar Iparművészeti Főiskolán végeztem, a mai MOME elődjén. Az asztalosmesterség 2010 óta került a középpontba, mikor olyan szobrokat és lámpákat kezdtem el tervezni, amelyeket kerámiából nem lehetett volna létrehozni. Édesapám gépészmérnök, a hobbija volt a faesztergálás, tehát nem volt számomra ismeretlen terület a fával való munka. Otthoni műhelyemben újabban logikai játékokat készítek, valamint dobozokat és függő lámpákat is. A megrendeléseket egy esztergályosmester közreműködésével teljesítem. Úgy gondoltam, hogy van még mit tanulnom az asztalos szakmában és elkezdtem keresni egy munkahelyet, ahol a kreativitás mellett magas szakmai elvárások vannak, tehát lehetőség van a tanulásra, tapasztalatok szerzésére. Ekkor találtam rá az interneten Zágoni Péter farestaurátor stúdiójára Budakeszin, ahol éppen új munkatársat kerestek. Pár napos próbaidő után felvettek a stúdióba, ekkor tudtam meg, hogy Péter országos és nemzetközi szinten elismert, vezető farestaurátor. Rögtön tudtam, hogy ez az a hely, ahol szakmailag tovább tudok fejlődni. Éppen a Magyar Állami Operaház belső restaurációs munkáiba kapcsolódtam be, nehéz munka volt és egyben felemelő érzés is Thék Endre örökségét restaurálni”- meséli Tompa László.
Sphericon, félbevágott kettőskúp elforgatva
„Egy időben csempe-geometriával kísérleteztem. A szobrok ötlete a periodikus fali csempék tervezése során jutott eszembe. A formavilág ugyan hasonló és ezek is forgástestekből épülnek fel, az alap koncepció viszont teljesen más. Itt a sphericon nevű egyszerű, de mégis furfangos geometrikus test volt a tervezés kiindulási alapja. Kiindulópontom mindig a forma és ehhez választom az anyagot. Ekkor váltottam kerámiáról fára. Az első famunkám a „Cube illusion” doboz volt.
A „Cube illusion” doboz egy szokatlan, új formavilágú tárgy, ezért László részletesen elmondta a tervezés folyamatát. „Kiindulási alap: az első elképzelésem szerint egy kisebb méretű szekrényt szerettem volna beborítani esztergált elemekkel, de a sarkokon beforduló elemekkel nem boldogultam. Újra át kellett tekinteni a síkgeometriai hálókat, melyek alkalmasak a probléma megoldására. A kísérletek során az tűnt a legjobb megoldásnak, ha kocka egységekre bontottam a szekrény testet. Itt jött a kérdés, be lehet–e borítani résmentesen egy kockát esztergált elemekkel?
A “Cube Illusion” doboz készítésének folyamata
A „Cube Illusion” doboz egy egyszerű kocka, melynek felületén faesztergálással előállított geometriai díszek vannak. Így a tárolási funkció mellett egy új, szokatlan, erőteljes, absztrakt szobor hatású bútor született. Az Illúzió doboz a művészet és a tiszta pragmatizmus elegáns szintézise, egyszerre dekoratív és praktikus. Az optikai csalódás volt a vezérmotívum, a szimmetria és a forgatás a tervezési elvek. Első pillantásra nem látszik, hogy a bútor viszonylag nagy tárolóhelyet rejt magában a felületi díszek által keltett optikai csalódás miatt. Mintázatát tekintve a doboz átlósan szimmetrikus, így a tároló rész 180 fokkal elfordítható fedéllel letakarható. Anyaga: tömör cseresznyefa.
„Több variáció után már látszott, hogy ez a tárgy, tároló egységként önmagában is megállja a helyét. Ettől a ponttól már az elemek optimalizálása volt a feladat. Az első verziónál még nagyon hasonlóak voltak, de azt szerettem volna, hogy három különböző méretű és formájú, jól megkülönböztethető egység jöjjön létre. Meg kellett oldani, hogy négy ponton álljon a doboz és ugyanezek az elemek jól funkcionáljanak a fedél megfogásánál is. Az alap kocka doboz fedelének kialakítása sem volt egyszerű feladat. A végső terv a tizenhatodik volt a sorban. Ekkor pedig a technológiai problémák következtek: az elemeknek a lehető legpontosabbaknak kellett lenniük az illeszkedések miatt. Másoló esztergával rendelkező faesztergályos mestert kellett keresni, ez gyakorlatilag egy kihaló szakma, nem kis gondot okozott a szakember felkutatása. Újabb probléma adódott: a sarkokon lévő elemekből a hossztengelyüket érintve egy negyedrészt kellett kivágni. A kézi fűrészelés nem volt járható út, ezt megtapasztaltam. Egy speciális sablont terveztem, amibe be lehet fogni egy forgástestet, ezáltal hasábként lehet kezelni a körfűrészgépen. A felületkezelésnél viszont a kézi festés volt a célravezető, az összetett és zárt felületek lehetetlenné tették a szórásos festést. És még számtalan apró trükköt kellett alkalmazni a kézi csúcsfaragások és a ragasztások során is.”
Szobrok
„A sphericon test tanulmányozása során rájöttem, hogy több egymás mellé helyezett fél testtel is meg lehet az elforgatást valósítani, ha egy szimmetrikus alapra helyezem őket.
A szobrok kivétel nélkül esztergált elemekből készültek. A hátsó oldaluk is ugyanazt a látványt mutatja, mint a frontális nézet, az elemek is ugyanabban a helyzetben állnak, így a szemben álló darabok „kötésben” vannak egymással. Vagy a függőleges, vagy a vízszintes tengelyük mentén vannak 180 fokban elforgatva. A határoló elemek felületei átfordulva kapcsolódnak a hátsó oldal elemeihez. Ezekből az elemekből létre lehet hozni olyan megoldásokat is, ahol a hátoldalon más elemek vannak, mint az előoldalon, illetve teljesen aszimmetrikus kombinációkat is. Jelenleg több mint hatszáz különböző szobor tervem van.”
Vortex – Örvény designszobor
Pentastar designszobor
A szobrok félbevágott esztergált elemekből állnak. Az összeszereléshez speciális sablonokat készített. A „Vortex” szobra esetében 72 elemet kombinál egymással. A szobrok megkomponálása kivételes pontosságot és precizitást igényel. Egy összetett szobor elkészítése néha hónapokig tart. Ezek az egyedi fából készült alkotások kiegészíthetik a dizájn belső teret.
A szobrok után elhatározta, hogy függőlámpákat is tervez. Egy szép lámpa kiválasztásával bármely helyiségben megvilágíthatunk egy sötét sarkot, vagy hangulatos világítást adhatunk a nappalinak. A különböző dizájnnal, formával, színnel, mérettel és világítási képességgel rendelkező lámpákkal a legkönnyebb a helyiség világítási tónusát megváltoztatni. A kiválasztott és alkalmazott világítás javíthatja a ház arculatát, és kiegészítheti a szoba dekorációját, olyan érzést keltve ezzel, amire vágyunk.
Viráglámpák
Tompa László virág lámpái organikus szobrászati megjelenésűek. A függesztett viráglámpák tömör cseresznyefából készültek, minőséget és eredetiséget árasztanak. A Virág lámpák alapszerkezete hat- és ötszögletű piramisok, melyeket különböző, egymáshoz illő geometriai díszek borítanak. A lámpa lefelé irányuló fényt és lenyűgöző vizuális hatást produkál. A fa eredeti esztétikája a fénnyel és a szobrászati formával ötvöződik. Fából készült virág lámpái a művészi faesztergálás csodálatos példái. Ezek az egyedi alkotások a mindennapi lámpák izgalmas alternatívái. A virág lámpák a természetes formák könnyedségére emlékeztetnek.
Tompa László szobrait a díjnyertes amerikai Woodturner kéthavonta megjelenő folyóirat is bemutatta, amely inspirációt, oktatást, információkat és programokat kínál a faesztergályosok szövetsége tagjainak és mindenkinek, aki fát esztergál. A kiadvány életkorukban, képzettségi szintjükben és érdeklődési körükben széles amatőr és professzionális faesztergályosokat szolgál ki, és igyekszik több fiatal és női tagot vonzani. Tartalma felöleli az összes faesztergálással kapcsolatos információt, és tartalmaz oktatási anyagokat, történeteket, folyamatcikkeket, művészi retrospektíveket és bemutatja a legújabb esztergagépeket.
Különleges logikai játékait Rakkako néven a XV. Ördöglakat találkozón is bemutatta 2022 novemberében Budapesten. A „Rakkako” név a „kirakó” szó betűiből ered. Az eredeti ötlet egy új, egyedi megjelenésű, 3D-s kirakós játék elkészítése volt, amely ugyanakkor dekorációs tárgy is. „Úgy gondolom, hogy a belső terekben különleges tárgyakra van szükség, amelyek közvetlenül hatnak az elménkre. Főleg egy játék tűnik erre a legalkalmasabbnak. Célom egy olyan játék-szobor létrehozása volt, amely kikapcsolódást, örömet nyújt az embereknek; tehát gyakorlatilag egy meditatív tárgy. Egy különleges tárgyat szándékoztam megtervezni, amiben valami extra van; valami okos megoldás, amely vonzóvá teszi leendő használója számára, használaton kívül pedig szoborrá válik, amely egy minimál enteriőr szerves részét képezi. A hagyományos puzzle kirakós játékok általában a gyerekszoba díszeivé válnak, vagy a darabok visszakerülnek a dobozukba. Elképzelésem szerint a játékommal ennek az ellenkezője történne. Összerakás után a Rakkako például egy nappali központi helyére kerülne.”
Rakkako logikai játék
Rakkako, mint design tárgy
„A tárgy többszöri koncepcióváltás eredménye, egyfajta tervezési evolúción ment keresztül, amíg elérkezett a jelenlegi alapformákkal működő felépítéséhez. A játék téglalap alakú lemezekből és különböző méretű hengerekből áll. A hengerek áthatolnak az egyes lemezeken, ezzel stabilizálják a lemezek helyzetét, ugyanakkor a lemezeken lévő lyukak meghatározzák a hengerek helyét. 12 különböző átmérőjű és 10 különböző hosszúságú henger, összesen 120 darab és 52 különböző lemez, illetve egy vastagabb alsó induló és egy felső befejező lemez alkotják a játékot. A hengerek elrendezése látszólag véletlenszerű, de ez egy hosszú, több hétig tartó tervezés eredménye, függőlegesen minden szinten legalább egynek véget kell érnie vagy éppen indulnia, hogy ne legyen két egyforma lemez a játékban. A tárgy kétoldalas, elő és hátoldala különböző megjelenésű ezen kívül van egy harmadik, belső rejtett réteg is, amely nehezíti a kirakását.
A lemezek CNC marással készültek, itt elengedhetetlen a maximális pontosság. A hengerek esztergáltak. A kirakás az alsó lemezzel indul, és koncentrált figyelmet igényel a megfelelő lemezek és a lyukakba illő hengerek kikeresése. Van egy fő irány, ami mentén lehet folyamatosan haladni, de több helyen felcserélődhetnek a lemezek, ilyenkor logikus gondolkodással kell elemezni, és megtalálni a lemezek és hengerek megfelelő helyzetét. Mechanikusan és (a nagy variációs szám miatt) véletlenszerűen nem lehet megoldani a feladatot, nincsen kirakó séma, egyszerűen ki kell zárni a külvilágot és a kezünk között épül fel egy új alkotás. A játék kirakása legkevesebb négy óra alatt lehetséges. Mérete: 34 X 34 X 11 cm.”
Egy kisebb, de sokkal nehezebb változata a Rakkako kocka, amely 20 különböző alakú lemezből és 12 különböző lépcsőkúpból áll. A kihívás célja egy kocka felépítése a lemezek és a kúpok felhasználásával.
A játékosoknak meg kell találniuk a kúpok helyét a lemezeken, és lépésről lépésre be kell építeniük őket a kockába. Minden lemez csak lineáris információt ad, nem tudhatjuk, hogy melyik kúp illik az adott lemezbe, és a lemez alján vagy tetején áll. Egyszerre több lemezt kell elemezniük, de a kúpok alakja megnehezíti a dolgukat.
Rakkako kocka logikai játék összerakva és elemeire bontva
A fafajok közül a vadcseresznye fát szereti a legjobban szépsége és könnyű megmunkálhatósága miatt, de sajnos ez most éppen nem divatos fa, a megrendelők többnyire világos kőrisfából, esetenként tölgyfából kérik a tárgyakat. Az egyes elemek összeragasztásánál epoxigyanta vagy poliuretán ragasztót használ, a nagyobb elemeket tiplivel is rögzíti, lámpáknál lamellóval oldotta meg az elemek egymáshoz való rögzítését. A felületkezelés az egyes tárgyaktól függ, játékoknál csak olajos beeresztést alkalmaz; lámpáknál, szobroknál inkább a vizes bázisú lakkokat használja, de a méhviaszos felületeket is kedveli. A szobrok és a dobozok a legidőigényesebb munkái, például az Örvény című szobra, ami az American Woodturner borítóján látható, két hónapig készült. Egy Illúzió doboz készítése három hetet vesz igénybe, míg egy kisebb logikai játék két óra alatt is elkészülhet.
Circle star – Körcsillag
Tompa László 1994 óta tagja a FISE – Fiatal Iparművészek Stúdiója Egyesületének és 2015 óta a Mensa HungarIQanak. Számos díj tulajdonosa: 1996 “Lépés a jövőbe” pályázat első hely, 1999: A jövő bútorai pályázat, harmadik helyezés, 2000: Milleniumi pályázat Vasvár,
“Királyok kútja” ivókút, 2004: Kozma Lajos ösztöndíj, 2011: IFDA Asahikawa, bútorpályázat, döntős, Japán.
Több, mint 10 kiállítása volt Japántól kezdve, Ausztrián és Barcelonán át az USA-ig, valamint Budapesten több helyszínen.
Két gyermeke közül a rajz tagozatos gimnáziumban tanuló lánya már biztosan követi művészeti útját.
Tompa László faszobrai kivétel nélkül esztergált elemekből, szigorú szabályok szerinti szerkesztéssel készülnek, csodálatos, organikus plasztikákat létrehozva. Szobrai jól mutatnak, modern, klasszikus, art deco vagy skandináv enteriőrökben is. Szinte érezhető a finomra csiszolt fa vonalvezetése. Egyszerűen gyönyörűek.
Forrás: faipar.hu