Trükköző tűzifaárusok, számla nélkül, csapnivaló termékkel üzletelő szállítók és átejtett vevők: a téli tüzelő beszerzésekor kifizetődő résen lenni már a megrendelésekor. Ugyan a szokásosnál később, de elkezdték beszerezni a téli tűzifát az lakosok.
A somogyi kereskedők szerint a vásárlók egyre jobban spórolnak a tűzifával.
Még mindig vannak zugkereskedők, akik olyan fát árulnak, aminek minimális a fűtőértéke, mégis keményfaként próbálják eladni a vevőknek. – mondta Meiszterics László, az egyik kaposvári családi vállalkozás tagja. – A vevők így alkalmanként akár több tízezer forintot is bukhatnak.
Meiszterics László szerint van néhány olyan jó tanács, amit célszerű betartani. Például nem érdemes olyan árustól rendelni, aki csak a mobiltelefonszámát adja meg. Tanácsos azokat a vállalkozásokat megkeresni, amelyeknek van telephelyük, leinformálhatóak és számlát adnak. Az ingyenes kiszállítás, pláne messzebbre elgondolkodtató lehet.
Az egyik trükk, hogy az árus este szállítja ki a fát, így a megrendelő csak reggel szembesül azzal, hogy száraz akác helyett égert kapott. – hangsúlyozta. – Azok az árusok, akik megbuknak, akár egymillió forint bírságot is fizethetnek. A hatóság rendszeresen folytat ellenőrzéseket, vállalkozásunkat tavaly kétszer is vizsgálták, ám mivel egyesek könnyű pénzkereseti lehetőségnek tartják a fakereskedelmet, ezért szerintem mindig lesznek ügyeskedők.
Meiszterics László azt mondta: a nagy melegnek köszönhetően később indul a tűzifavásárlási szezon, ráadásul mivel gyenge volt a tavalyi tél, sokaknak maradt tüzelője. Korábban május végétől volt kereslet fára, most a vevők egy része kivár.
A kaposvári vállalkozásnál felhalmozott készlet nagyjából szeptember végéig elegendő, utána a szerződött partnerüktől szállítanak fát. Egy láda, azaz 0,75 köbméter akác, tölgy vagy gyertyán hasogatva, darabolva 35 ezer forint. Meiszterics László szerint a következő fizetésnél, illetve nyugdíjnál várhatóan megnő a forgalmuk, ám érezhető, hogy sokan spórolnak. Van, aki nem az egész házat fűti ki télen, hanem csak a konyhát, s azt a helyiséget, ahol tévét néznek, illetve a hálót, mondta.
A SEFAG Zrt. júliusban meghirdetett tűzifaakciójának köszönhetően a lakossági vásárlás élénkülése tapasztalható, különösen a Kaposvár, illetve a Balaton környéki erdészeteknél. Kovácsné Kiss Zita a Sefag Zrt. kommunikációs referense elmondta, hogy náluk elsősorban a kemény lombos fafajok, a tölgy, cser, bükk, gyertyán és akác keresett.
Az idei év során társaságunk valamennyi erdészeténél csökkentettük árainkat, mind a darabolt kályhakész, mind a hengeres tűzifa, illetve a szállítási díjak tekintetében is. Azt is közölte: az akciók jelenleg is tartanak, ösztönözve a lakosságot arra, hogy lehetőség szerint mielőbb szerezzék be a tüzelőt, s ne hagyják ezt az utolsó pillanatra, hogy a fának legyen ideje kiszáradni a fűtési szezonig.
A hazai hirdetési portálokon beszűkült a csalók mozgástere, de így is akad aki a tűzifával seftel
– A tűzifa iránti kereslet növekedésével a csalók is egyre aktívabbá válnak – közölte megkeresésünkre a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih). – A legnagyobb hazai hirdetési portálok üzemeltetőivel hivatalunk szoros együttműködést alakított ki, így már hatékonyan szűrik ki a jogszerűtlen hirdetéseket. Ugyanez azonban korántsem mondható el a közösségi médiában megjelenő hirdetésekről. A csalók érzékelték, hogy a hazai hirdetési portálokon beszűkült a mozgásterük, ezért egyre nagyobb számban térnek át például a Facebookra.
Fontos tudni, hogy a szállítási költségek nagyon magasak, így azok a hirdetések, amelyekben nem egy konkrétan lehatárolt területre, hanem az egész országra vagy teljes országrészekre kínálnak tűzifát eladásra, eleve gyanúsak. A Nébih azt javasolja, hogy a következő kérdéseket mindenképpen érdemes feltenni az eladónak telefonos tűzifarendelés esetén: bejelentkezett a Nébih hatósági nyilvántartásába tűzifa-kereskedőként vagy erdőgazdálkodóként? Ha igen, milyen azonosító számot kapott, s ennek megfelelően, mi az erdőgazdálkodói kódja vagy az EUTR technikai azonosítószáma? Azt is érdemes megkérdezni, hogy kinek a nevében adták fel a hirdetést, illetve ha esetleg reklamáció lenne, akkor a vásárló kit kereshet, milyen címen, telefonszámon?
forrás: SONLINE