FATÁJ-online szaklap: események, gazdasági jelenségek a faiparban, bútoriparban, asztalosságban, erdőgazdálkodásban és a kapcsolódó területeken.
Naptár

Közelgő események

Változások az IKEA-nál

Sokakat meglepett, hogy az IKEA – Csehországhoz és Szlovákiához hasonlóan – csökkentette nyitvatartási idejét a magyarországi áruházaiban, méghozzá 16 százalékkal. A svéd bútoróriás hazai leányvállalata a VG-nek ismertette, mi áll a lépés hátterében, illetve milyen további beruházásokat, fejlesztéseket terveznek.
Megtudtuk, hogy az átalakítás érinti a munkaszervezést, a hangsúly pedig egyre inkább az online megoldásokon van. A vállalat számára az is fontos, hogy ne csak a fővárosi és az agglomerációs, hanem az országos fogyasztói igényeket is kielégítse.

Miután bejelentette az IKEA Lakberendezési Kft, hogy rövidebb nyitvatartásra vált, lapunk megkérdezte a svéd bútoróriás hazai leányvállalatát, ez összefüggésben áll-e azzal, hogy kevesebben látogatják az áruházakat.

Már a járványt megelőző időszakban tapasztaltunk változásokat a vásárlói igények terén, az elmúlt két évben azonban ez a tendencia tovább erősödött, és a mai napig is tart – közölte Lubomír Zákopcan, a soroksári IKEA Soroksár áruházvezetője.

Kifejtette: úgy látják, hogy az emberek kevesebbet vásárolnak a reggeli, illetve az esti órákban, azonban egyre növekvő érdeklődés mutatkozik a távoli vásárlási lehetőségek iránt. Ezzel együtt továbbra is fejlesztik a vásárlói találkozási pontokat:

  • az áruházakat,
  • a jövőben megnyitandó tervezési pontokat és
  • a központi ügyfélszolgálatot is.
az új soroksári IKEA áruház. foto: Kallus György 2017. június
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

A vásárlói szokások értékelését követően úgy döntöttünk, hogy módosítjuk a cseh–magyar–szlovák régió nyolc áruházának nyitvatartását – húzta alá a szakember. 

Megoldás a munkaerőhiányra?

Logikus felvetés lehet az is, hogy ha egy-egy órával később nyit és hamarabb zár az IKEA, az részben megoldást jelent-e a munkaerőhiányra, illetve hogy a változás érinti-e a munkaszervezést, a műszakok beosztását.

A nyitvatartás változása a munkatársaink egy részét érinti, egyéni megbeszélések alapján használjuk fel a fennmaradó munkaórákat, ez nagyobb rugalmasságot eredményez akár különböző osztályok támogatásában is. Szeretnénk ezt a lehetőséget arra is felhasználni, hogy munkatársaink több képzésen, tréningen vegyenek részt – felelt Lubomír Zákopcan, kitérve arra is, hogy a vállalati igényeknek megfelelően továbbra is folytatják az új munkatársak toborzását.

Az áruházvezető rávilágított, hogy nagy változást tapasztaltak a vásárlói szokások terén az elmúlt három évben. Már a járvány előtt elindult egy trend, amelyet a korlátozások még jobban felgyorsítottak.

A 2019-es pénzügyi évben (2018. szeptember 1-jétől 2019. augusztus 31-ig) a vásárlások 91 százaléka áruházi vásárlás volt, ezzel szemben a 2021-esben (2020. szeptember 1-jétől 2021. augusztus 31-ig) már 19,3 százalék volt az online csatorna részesedése a teljes értékesítésből.

Ezért elérkezett az idő, hogy átgondolják az üzleti modellt, úgy vélik, a nyitvatartási idő körülbelül 16 százalékos (napi két óra hétfőtől szombatig, egy óra vasárnaponként) csökkentése megfelelő lépés lehet, hogy jobban megfeleljenek a vásárlók és a munkatársak átalakuló igényeinek is.

Hangsúly az online megoldásokon

Amint realizáltuk ezt a trendet, nagyobb hangsúlyt fektettünk az online megoldásokra, hogy még elérhetőbbek legyünk a többség számára. A pénzügyi év elején indítottuk el az IKEA vásárlási alkalmazást, amely kellemes vásárlói élményt biztosít, és nagy népszerűségnek örvend Magyarországon is – állapította meg a szakember. A megfizethetőség érdekében szolgáltatásaikat is bővítették az elmúlt időszakban: hat átvételi pontot nyitottak országszerte, a kisebb csomagokat pedig már több mint kétszáz helyszínen át lehet venni. Nyáron ráadásul két mobil átvételi ponttal is támogatják a dél-balatoni régió vásárlóit.

Teljesen átalakul az ügyfélszolgálat

Az IKEA kibővíti és megerősíti központi ügyfélszolgálatát, amely számos fejlesztés révén egy távolról működő értékesítési ponttá alakul. A kapacitásbővítés miatt új munkalehetőségek is nyílnak – tudatta a vállalat a VG-vel. Az a cél, hogy jelentős mértékben szélesedjen a táveléréssel működtethető szolgáltatások köre, a vásárlók egy 24 órán át elérhető chatbot segítségét is igénybe vehessék, a tervezési szolgáltatások – például konyha- vagy hálószobatervezés – még több időpontban elérhetővé váljanak, továbbá erősödjön a megfelelő termékek kiválasztásában és a rendelések véglegesítésében nyújtott támogatás. Arra is lesz lehetőség, hogy a panaszkezelés során a vásárlók videóhívásban mutathassák meg a hibás terméket vagy alkatrészt a munkatársaknak.

A változások közepette az IKEA a 2021-es – augusztus 31-ig tartó – üzleti évében 12 százalékos növekedéssel 110 milliárd forintos forgalmat ért el, igaz, az adózott eredménye 6,9 milliárd forintról 3,9 milliárdra esett. A most futó pénzügyi év augusztus 31-én ér véget, ennek eredményét a nyári időszak is befolyásolja.

Nem elhanyagolható a jövedelempótló intézkedések szerepe sem, a lakossági pluszforrások és a vásárlói kosárérték növekedése között van összefüggés a svéd bútoróriás hazai képviselete szerint. A lakberendezési lánc az előzetes pénzügyi mutatókat októberben közli, az auditált eredményeket pedig januárban teszi közzé.

az új soroksári IKEA áruház. foto: Kallus György 2017. június
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Országos igények lefedése

Bár a három áruház (Örs vezér tere, Soroksár, Budaörs) a lokációból eredően elsősorban a fővárosi és agglomerációs közönségnek szól, az IKEA igyekszik országszerte lefedni a lakberendezési igényeket. 

Már hat nagy méretű csomagokra specializálódott átvételi pontunk van (Győr, Veszprém, Polgár, Zalaegerszeg, Szeged, Pécs), és több mint 200 csomagponton vehetik át kisebb méretű rendeléseiket vásárlóink – ismertették a VG kérdésére, hozzátéve, hogy a nyári időszakban a balatonboglári és a siófoki mobil átvételi pontokon is hozzá lehet jutni a termékekhez. A vállalat megítélése szerint ezekkel a megoldásokkal és a házhozszállítási szolgáltatással képesek kiszolgálni a magyarországi igényeket.

A terveink között szerepel Budapesten kívüli nagyvárosokban tervezési pontok nyitása is. Az új formátumok kialakítása még folyamatban van – bocsátották előre.

Ki mit vesz?Arra a kérdésünkre, hogy mely terméktípusok a legkeresettebbek aktuálisan, az IKEA azt a választ adta, hogy folyamatosan növekvő érdeklődést tapasztalnak a konyha- és a hálószobabútorok iránt. „Mindemellett látjuk, hogy az emberek több időt töltöttek otthonukban az elmúlt két évben, mint korábban, és szükségük van olyan elemekre, amelyek az otthoni rendszerezést segítik, így ezekre is egyre nagyobb az igény. Az otthoni munkavégzés és az otthoni tanulás miatt az irodabútorok iránti kereslet is növekvő tendenciát mutat” – közölte Lubomír Zákopcan.

forrás: vg.hu

Előző cikk

Fogyasztói árak növekedése

Következő cikk

Anyóslakás fából



Stihl
(x) hirdetés
Kapcsolódó bejegyzések