A brit Drax energiaipari vállalat terveket készített a világ első, fával hajtott teherhajójára, mondván, hogy az energiaforrás segíthet csökkenteni a tengeri áruszállításból származó üvegházhatású gázok kibocsátását.
A Drax, amely biomassza erőművet üzemeltet az Egyesült Királyságban, három japán hajózási társasággal kötött megállapodást egy olyan „biohajó” kifejlesztéséről, amelyet tengeri dízel helyett faforgácsból táplálnak. Reméli, hogy az első fahajtóanyaggal működő teherhajó 2029-re kihajózik.
A hajó maga a Drax által az észak-amerikai erdőkből kitermelt faanyagot (faforgácsot) szállítaná új japán piacokra. A Drax és japán partnerei szerint az ilyen hajók megnyitnák az utat a kibocsátásmentes szállítás előtt számos más rakomány számára is.
Paul Sheffield, a Drax kereskedelmi igazgatója elmondta, hogy a vállalat szeretné szén-dioxid-mentessé tenni ellátási láncát, és 2030-ra szén-dioxid-negatívvá válni. Elmondta: „Ez fontos lépés a világ első “biohajójának” megépítéséhez és forgalomba állításához szükséges technológia kifejlesztésében.”
„Feljesztésünk támogatni fogja a Drax szén-dioxid-mentesítési céljait, de a hajózás átalakításához szükséges innovációt is előmozdíthatja, és csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást és az üzemanyagköltségeket a globális ellátási láncokban.”
A tokiói brit nagykövetségen aláírt megállapodás értelmében a Drax segíteni fog a fedélzeti biomassza tüzelő-üzemanyag-erőmű kifejlesztésében, amelyet fa elégetésére terveztek.
Az új “biohajót” a hirosimai Tsuneishi Shipbuilding építené, és a 811 teherhajóval rendelkező globális hajótársaság, a NYK Line és leányvállalata, a NYK Bulk & Projects Carriers (NBP) üzemeltetné. Kenichi Shibata, a Tsuneishi ügyvezető igazgatója „világelsőnek” nevezte a projektet.
szerk/ford: Tóth János, forrás: ForestryJournal